Gå til innhold

Trening uten noe bra kosthold = ?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har trent styrke i noen uker nå. Jeg løfter og sliter med forskjellige øvelser til kroppen rett og slett ikke makter mer. Så var det maten etterpå da... tja.. godteri? Vi bygger muskler på godteri... smart... Ehhh.. hvilken vei går dette da? Hvis jeg kun spiser det som passer meg, rett og slett driter i kosthold? Tar det bare lenger tid før musklene kommer? Jeg blir vel sterkere forde? Bare ikke like fort? For meg haster det på ingen måte :).

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-105476

Om du ikke eter får du ganske minimal fremgang både styrkemessig og størrelsesmessig. Om du akkurat har starta å trene er det ikke så veldig farlig med et helt strict kosthold, bare du spiser nok samtidig som du prøver å få i deg ganske proteinrik mat.

Lenke til kommentar
Minimal? Hvis jeg alltid presser kroppen... så har den vel ikke noe annet valg enn å finne seg i lage mer muskler? Skjønner ikke hvordan maten skal ha så mye å si.

9544231[/snapback]

Fordi det er maten (proteinene) kroppen din lager muskler av. Når du trener bryter ned og ødelegger musklene dine, slik at kroppen reparerer de slik at de tåler litt mer belastning (du blir sterkere/større).

Lenke til kommentar
Minimal? Hvis jeg alltid presser kroppen... så har den vel ikke noe annet valg enn å finne seg i lage mer muskler? Skjønner ikke hvordan maten skal ha så mye å si.

9544231[/snapback]

Fordi det er maten (proteinene) kroppen din lager muskler av. Når du trener bryter ned og ødelegger musklene dine, slik at kroppen reparerer de slik at de tåler litt mer belastning (du blir sterkere/større).

9544500[/snapback]

Hvilket vil si at som et absolutt verste scenario vil du ende opp med å gå ned i vekt, samt bli svakere, hvis du fortsetter med hard trening uten å spise skikkelig.

Man bygger ikke muskler på gymet, man bygger på kjøkkenet. :thumbup:

Lenke til kommentar
Så jeg bør spise proteiner etter trening?

Men hva er det proteiner i da? Når kan jeg få spise godteri da?!

9544636[/snapback]

Godteri er for pingler. :cool:

Når du trener bryter du som sagt ned muskelfiber. Du trenger proteiner (aminosyrer) for å bygge disse opp igjen. Prøv å få i deg ca 2g protein pr kilo kroppsvekt. (1-8g - 3g).

Du trenger karbohydrater fordi disse gir deg energi.

Hvis du vil opp i vekt er det viktig å få i seg tilstrekkelig med både proteiner og karbohydrater. Sørg også for å få i deg en del grønnsaker. Ta gjerne tran.

Prøv å spise ofte, gjerne 6 måltider om dagen. (Man må selvsagt ikke spise 6 ganger om dagen, man kan godt spise 2, men dette forutsetter at "de 2" måltidene er veldig store, slik at man går med kalorioverskudd. Det sier seg selv at å bare spise to ganger om dagen, men fremdeles få i seg nok mat, er veldig vanskelig.

Spis mer enn du forbrenner.

Edit. Ja, spis proteiner etter trening. Spis også et par bananer/rosiner for å gi kroppen tilgang på raske karbohydrater (dette for å fylle opp glykogen-lagrene).

Spis fullkorn. Havregryn. Fullkornspasta, fullkornsris etc.

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

Egg er godt, ja.

Kylling, egg, fisk, kjøtt, tunfisk, kesam med fun light osv. Gode proteinkilder.

Du bør ikke "spise godteri senere", nei.

Hvorfor er du så opptatt av godteri? Hva er det som gjør det så attraktivt. Gi faen i godteri i noen uker fremover, så skal du se at du mister interessen for det.

Lenke til kommentar

For crying out loud - fuck godteri!

Hvis du absolutt må spise noe søtt, sett opp 1 "spisedag" i uka. Dette kan f.eks være lørdagen, hvor du kan tillate deg selv litt godteri.

Hvor mange egg du bør spise etter trening er ikke godt å si.

Les litt om næringsinnhold på forskjellige matvarer, og kalkuler deg et visst inntak du skal prøve å få i deg pr dag.

Veier du 50kg, få i deg 100g proteiner. Altså 2g protein pr kg kroppsvekt.

Edit

(Hvor mye veier du, forresten?)

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

Nei... jeg har spist for mye godteri... jeg føler meg dårlig!

OK.

Joda.. er feit! Vet du hva... la oss ta bort fettet. Så tar vi styrke etter mye av fettet er borte? Enig?

Så da.... sykler jeg intervaller! I det siste når jeg har sykla har gjort det sånn:

10 min. varme opp. så 80 % i ett 1 min... 1 pause.. 2 min, 2min pause etterpå opp til 5 min... så ned til 1 igjen.. på de siste så tar jeg i slik at ber om nåde på slutten! På den ABSOLUTT siste skal siste krefter ut!

Så... ok... dette må vel forbrenne en del? Så spiser jeg lite... for å kunne gå ned. Fordi man går vel bare ned av underskudd av kalorier?

Ette denne tråden har jeg fått litt annet syn på godteriet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...