John Keats Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Hei. Broren min har en laptop fra skolen med 30gig upartisjonert plass. Han hadde lyst på Ubuntu på den partisjonen, men jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg skal legge det inn slik at han kan velge om han vil boote Windows eller Ubuntu. XP ligger som dere sikker skjønte allerede inne og jeg vil gjerne klare å få til dualboot med minst mulig problemer. Noen som vet hvordan jeg gjør dette lettest mulig? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Hvis du har ledig upartisjonert plass er det ikke noe problem. Bare last ned Ubuntu-cden og innstaller Ubuntu på den ledige plassen. Ubuntu vil da innstallere GRUB, som lar deg velge mellom Ubuntu og Windows. Lenke til kommentar
John Keats Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Hvis du har ledig upartisjonert plass er det ikke noe problem. Bare last ned Ubuntu-cden og innstaller Ubuntu på den ledige plassen. Ubuntu vil da innstallere GRUB, som lar deg velge mellom Ubuntu og Windows. 9544090[/snapback] Og dette går av seg selv, helt uten problemer? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Det har gått helt uten problemer på alle installasjonene jeg har foretatt ihvertfall. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Hvis du har ledig upartisjonert plass er det ikke noe problem. Bare last ned Ubuntu-cden og innstaller Ubuntu på den ledige plassen. Ubuntu vil da innstallere GRUB, som lar deg velge mellom Ubuntu og Windows. 9544090[/snapback] Og dette går av seg selv, helt uten problemer? 9544099[/snapback] Det med GRUB, ja. Du må selvfølgelig gå gjennom installasjonsprosedyren, ved f.eks å velge hvilken partisjon du vil ha Ubuntu på. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Det går omtrent av seg selv. Du må bare passe på én ting: Se her: Grafisk installasjonsguide. Velg «use largest continous free space» når du kommer så langt, som vist på bildet. Lenke til kommentar
John Keats Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Etter installasjon så virker ikke X. Hadde vært fint om jeg fikk det til å virke i løpet av kvelden da han gjerne vil teste Ubuntu i morgen Her er maskinen: http://www.dinside.no/php/art.php?id=304717 Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) En rask-og-gæli-løsning er å kopiere /etc/xorg.conf fra LiveCD'en, siden jeg regner med at X fungerte der? Edit: http://linux1.no/node/2466 Samme pc, han fikk X til å fungere Endret 21. september 2007 av Kagee Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) Prøv: sudo aptitude install nvidia-glx-new nvidia-kernel-common sudo nvida-xconfig edit: og en restart... Endret 21. september 2007 av HavarN Lenke til kommentar
John Keats Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Vel jeg installerte bare hele operativsystemet på nytt. Men hvordan fjerner jeg den gamle Ubuntu fra GRUB? Står at jeg har 2 der, men den ene virker jo åpenbart ikke siden jeg slettet partisjonen der den lå Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 rediger /boot/grub/menu.lst Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå