Gå til innhold

Bygge opp musklene....

Anbefalte innlegg

Etter 4 mnd på sofaen har jeg begynt å omdanne musklene til fett, spesielt på magen...

Har nå fått klarsignal fra legen, og skal begynne å trene meg opp igjen. Fram til midten av november skal jeg ha hovedpunkt på basistrening (Overkropp) for å bli sterkere.

Treningen av beina og kondis tar jeg meg av selv.

Jeg er syklist, så skal ikke legge på meg mer for å trene detbort og slikt. Men utenom armhevinger og situps og rygghev, hva blr jeg trene på for å få armstyrke, magemuskler og brystmuskler?

Gjerne litt detaljert ang rep og om mengden jeg skal ta....

Sikkert mange som tenker " å enda en slik en" men jeg liker å ha det i egne poster, og dere kan vel gi en halv veteran det?

ps: Har studio tilgang.....

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Muskler kan ikke omdannes til fett. . . . Det er bare du som har lagt på deg litt fett ;)

Synes du skal trene bena også siden det er ganske viktig for deg som sykler å ha sterke og utholdene ben. Så vil anbefale å trene et fullkropps program de første 2-3 mnd og kanskje fortsette utover med et nytt fullkropps program eller en splitt hvor du trener musklene 2 ganger i uken(RYP er et bra program å starte med www.tn.no bare ikke la deg lure av alt om kosttilskudd).

Skjønner godt hvis du ikke vil ha for store ben, men da er det som regel lurt å trene for styrke med få reps og utholdenhet med mange reps, det er en bra kombinasjon som vil også hjelpe deg å bli bedre i sykkling. Men husk å tren for tungt i starten, så dette burde du prøve når du har trent en liten stund.

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Jeg skal trene beina, men der vet jeg litt mer enn de fleste her, så trenger ikke hjelp til det.

2 dager i uka høres greit ut...

Men kan du ikke stikke ut et spesielt program... jeg kan ingenting, så jeg vet ikke hva som gjør hva... bare en link til noe eller noe slikt...

Jeg skal hovedsaklig trene styrke, å markere musklene på overkroppen...

Lenke til kommentar
Jeg skal trene beina, men der vet jeg litt mer enn de fleste her, så trenger ikke hjelp til det.

9544309[/snapback]

Beklager, men jeg tror at jeg kunne nevnt hvertfall 3 personer her som vet en god del mer enn deg om beintrening.

Mange av prinsippene for god beintrening går igjen for overkroppen også, så det er litt rart at du ikke har peiling i det hele tatt.

Anbefaler deg å bruke øvelser som:

knebøy, markløft (evt strake markløft), stangroing (evt t-bar), nedtrekk/chins, skråbenk (evt vanlig) med hantler, og skulderpress.

Det vil være greit for deg å bruke RYP's grunnprogram, hvertfall i det første halvåret, følg lenka til DNA.

Lenke til kommentar

9544309[/snapback]

Beklager, men jeg tror at jeg kunne nevnt hvertfall 3 personer her som vet en god del mer enn deg om beintrening.

Mange av prinsippene for god beintrening går igjen for overkroppen også, så det er litt rart at du ikke har peiling i det hele tatt.

Anbefaler deg å bruke øvelser som:

knebøy, markløft (evt strake markløft), stangroing (evt t-bar), nedtrekk/chins, skråbenk (evt vanlig) med hantler, og skulderpress.

Det vil være greit for deg å bruke RYP's grunnprogram, hvertfall i det første halvåret, følg lenka til DNA.

9546744[/snapback]

For å trene beina til å bli syklist har jeg den beste veilederen jeg kan få, og tviler meget sterkt på at det er noen her inne som vet mer enn han.

Men du kan jo få ramse opp de som vet det. Mulig de kan mer om beintrening ang. det å bygge, men jeg er syklist, og holder meg da til de jeg vet kan det...

Lenke til kommentar

Etter det jeg har lest av PM'en så fikk han deg til å bare trene apperater for bena, noe som ikke er optimalt.

Knebøy og strakmark vil også gi deg mer funksjonel styrke, noe som hjelper mye når det kommer til idrett som sykkling eller andre idretter.

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Etter det jeg har lest av PM'en så fikk han deg til å bare trene apperater for bena, noe som ikke er optimalt.

Knebøy og strakmark vil også gi deg mer funksjonel styrke, noe som hjelper mye når det kommer til idrett som sykkling eller andre idretter.

9547929[/snapback]

Nei "han" har ikke hatt noe med treningen min å gjort, siden dette var første gang jeg trente.... Bentreningen skal jeg gjøre hovedsaklig på sykkel, knebøy og legg/lårpress.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kjønte ikke noe av det svaret jeg fikk av de kalkulatorene på siden...

La oss si at jeg makser på 10x10kg på biceps curl, hva betyr det når det står 1 under "sett" og så står det 15 reps på mandag... Hva menes med det? og ved biceps curl står det 6...

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Ettersom du kan svært mye om sykkeltrening antar jeg du sykler relativt aktivt og dette derfor er hovedformålet med treningen.

Skulle dette være tilfelle er du antagelig ute etter å senke vekten på overkroppen og på samme tid beholde noe av styrken i armene.

Som sykler vet du jo at det meste av vekttapet må foregå på sykkelsetet. Her er det bare å sørge for at kalorier inn er lavere enn kalorier ut. Enkelt og greit.

Siden ut har tilgang på ordentlig treningsutstyr, kun skal trene overkropp og ikke har tenkt til å trene mer enn to ganger i uken, (tar det forgitt at du trener på sykkel resten av uken), synnes jeg du burde bruke det samme treningsprogrammet begge dagene.

Da kommer vi til programmet:

Vi holder antall reps svært høyt og set lavt etter som du er sykler og ikke ønsker å trene mer enn det du har fortalt.

Bryst:

Benkpress eller brystpress 2 * 15

Skråbenk med manualer 2 * 15

Rygg:

Nedtrekk 2 * 15

Sittende roing 2 * 15

Skuldre:

Press over hodet 2 * 15

Biceps:

Biceps-curl med stang 2 * 15

Hammercurl med manual 2 * 15

Triceps:

Franskpress 2 * 15

Nedpress med tau 2 * 15

Mage:

Crunches / magemaskin 3 x max

(godt mulig du ikke vil trene mage grunnet syklingen)

Hvis du føler at dette blir for mye på en dag deler du programmet i to og øker fra 2 til 3 set per øvelse.

Kjør da bryst, skuldre og biseps på dag en og rygg, triceps og mage på dag to.

Lykke til.

Lenke til kommentar

For å si det rett ut, det der var et elendig helkroppsprogram.

For det første tren både Knebøy, markløft og benkpress med 3-4 sett. Ha militærpress på skuldre, dips på triceps. For all del ikke ha så mange øvelser på biceps. Er ikke sikkert du trenger en en gang.

Ville trent mer som det her: (reps kommer ann på om du vil ha volum, styrke eller utholdenhet. Så skriver bare 15)

Bryst:

Benkpress eller brystpress 4 * 15

(Skråbenk med manualer 2 * 15)

Rygg:

Chins 2 * 15 (hvis du ikke klarer det, kan du evt. ta nedtrekk, eller ta chins med hjelp)

Markløft 4 x 15

Skuldre:

Militærpress 3 * 15

Biceps:

Trenes indirekte

Triceps:

Dips 3 x 15

Selfølgelig ingen fasit, men ville ihvertfall mye heller trent dette en det over.

EDIT:

Kjør da bryst, skuldre og biseps på dag en og rygg, triceps og mage på dag to.

Ville heller tatt bryst, triceps og mage en dag, og rygg, biceps og overarm den andre dagen. I og med at f.eks benkpress trener triceps

Endret av -Sindre
Lenke til kommentar

Om jeg mister mer vekt på overkroppen blir jeg som en strek...

Jeg skal ikke trene spesielt for sykkel.

Jeg vil ikke trene markløft, Arnoldpress og tricepspress, knebøy, hva er alternativet?

Hva er Skråbenk m/liten skrå DB og Franskpress i skråbenk DB?

Er det noen alternativ der og?

Trener på 3T Rosten om dte er til nytte.

Takk til de som hjelper :)

Lenke til kommentar
For å si det rett ut, det der var et elendig helkroppsprogram.

Det skulle IKKE være et helkroppsprogram. I første post ble det spesifikt påpekt at han var skyler. Senere fikk vi fastslått at han kunne mer om ben trening for sykelister enn noen andre her. Dette ledet meg til å tro at han var relativt aktiv sykkelist.

For det første tren både Knebøy, markløft og benkpress med 3-4 sett.
Med tanke på utgangspunktet kan jeg ikke forstå at du kommer med denne typen "råd".

Bryst: Benkpress eller brystpress 4 * 15
4 sett med benk er alt for mye for en sykkelist på et slikt program.

Selfølgelig ingen fasit, men ville ihvertfall mye heller trent dette en det over.
Takk for den......

Ville heller tatt bryst, triceps og mage en dag, og rygg, biceps og overarm den andre dagen. I og med at f.eks benkpress trener triceps

For trening mer enn to dager i uken ja, ellers helt feil ettersom kroppen restituerer seg i mellomtiden.

Om jeg mister mer vekt på overkroppen blir jeg som en strek...

Jeg skal ikke trene spesielt for sykkel.

Trener på 3T Rosten om dte er til nytte.

Du burde ha spesifisert bedre. Ut i fra ditt første innlegg går det klart frem at du er sykkelist.

Rosten har alt du kan be om. Trente selv der i 9 år før jeg flyttet til sentrum.

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar
Hvis du føler at dette blir for mye på en dag deler du programmet i to og øker fra 2 til 3 set per øvelse.

9628087[/snapback]

Så hvorfor skrev du det der hvis det IKKE skulle være helkroppsprogram?

Og 4 sett på benkpress er ikke mye mer enn 2 sett på benkpress og 2 sett i skråbenk. Jeg skrev jo heller ikke opp knebøy i programmet mitt, i og med at han sa han trente bein fra før.

Lenke til kommentar

Jeg ER aktiv syklist.

Grunnen til at jeg ikke vil trene knebøy og markløft er fordi jeg er redd for å gjøre det feil å skade ryggen (Gjorde det første trening)

Jeg har lest RYP brosjyren, men tenkte litt feil når jeg så på kalkulatoren, Zethyr fiksa den for meg...

Grunnen til at jeg ikke vil trene spesielt for sykkel er fordi jeg nettopp har vært borte fra trening i 5 mnd, og er 1-2 mnd til jeg skal starte på sykkeltreningen og når trenger jeg bare grunntrening... Det vil ikke skade meg å legge på meg, er ganske tynn, men hjelper jo om det er muskler og ikke fett :(

Kommer til å trene vekter min 3 ganger i uka, maks 5.... (Kommer litt ann på hva jeg trener av svømming og løping....) Selfølgelig ikke så hardt de ukene med 5 dager i uka...

Tirsdager er en dag jeg MÅ trene vekter, og treningen legges opp ut i fra tirsdag...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...