DarkSlayer Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Kjører ubuntu i en sånn wmware player - så her går det unna ... Jeg driver å hjelper en liten dame med ubuntu, selv vet jeg lite om linux. Det jeg lurer på nå er c++ programmering i ubuntu 7.04 desktop. Egentlig så mistenker jeg at det finnes en kompilator i c++ (gcc??). Nå er jeg en IDE mann selv, men siden denne damen er nybegynner så er det vel greit med enten et enkelt c++ ide som selv bestemor forstår, eller en grei editor og så evt bruke kommandolinja. Har dere noen forslag til hva man kan benytte? om ting ikke finns på add/remove greia til ubuntu, så er det vel noe apt-get greier man må gjøre ikke sant?? PS: dette er ikke for meg, men den unge studinen. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Hvis du installerer build-essentials i synaptic (apt-get install build-essentials) så får du gcc, som kan brukes fra kommandolinja. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 ok, det hørrres jo greit ut. mmm editor/ide ... noen forslag? Jeg brukte Kate en gang, men noe bedre hadde kanskje vært å foretrekke. Men tror ikke jeg vil kjøre inn Eclipse, den er jo sterkt forvirrende om du er fersk i prog-gamet. Har hørt om emacs ... men om jeg husker riktig så tror jeg det var det programmet jeg forstod minst av i min tid ... mulig jeg tar feil her. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 KDevelop kan jo være noe å se på, men denne er kanskje også litt vel kompleks for nybegynnerting. Emacs er ikke tingen, det er nok effektivt om man kan det, men det var det å lære seg det da.. Du nevner jo Kate, syns den er veldig fin med syntax-highlighting osv. Den har også en "Make"-plugin, så man kan få kompilert programmene fra editoren, og et terminalvindu som åpner seg i katalogen man jobber i, så man kan kjøre programmet osv. Det er ihvertfall mange muligheter, man må nesten prøve ut litt forskjellig og se hva man liker. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Jeg bruker Geany som editor. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Er det snakk om nybegynnerprogrammering, som i å skrive enkle «hello world» o.l. som får plass i én hello.cpp fil, kan hun starte med å skrive kode i gedit og kompilere med g++ gcc er for C, ikke C++. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Er det snakk om nybegynnerprogrammering, som i å skrive enkle «hello world» o.l. som får plass i én hello.cpp fil, kan hun starte med å skrive kode i gedit og kompilere med g++ gcc er for C, ikke C++. 9544794[/snapback] Hvis det er meg du korrigerer snakket jeg om den gcc = gnu compiler collection, som inneholder både c-kompilator og c++-kompilator. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) Korrigerte ingen. Fortalte bare trådstarter at om han/hun skal kompilere en c++ fil må han/hun bruke kommandoen: g++ program.cpp -o program edit: For å legge til høyreklikk kompilering i nautilus: echo 'g++ $@ -o [email protected]' > ~/.gnome2/nautilus-scripts/Compile-CPP Endret 21. september 2007 av HavarN Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Anjuta skal være rimeleg greit å starte i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå