Gå til innhold

Noen tips for å få Opera opp på IE7 nivå...?

pcp160

Anbefalte innlegg

Jeg har i lang tid hatt installert både Opera og Firefox i tillegg til IE7. Bruker de litt omhverandre, men sikkert mye av gammel vane faller jeg tilbake til IE7, til tross for at de fleste vel mener denne er dårligere enn de andre.

Så for en stund siden tenkte jeg at jeg ville gi Opera en skikkelig sjangse over litt tid, slik at det var mer enn bare gammel vane som avgjorde. Oppstart blir feks treg når man ikke bruker det fast, og trekker dermed "urettferdig" ned. De mange konfigurasjonsmulighetene er vel det som er mest tiltalende, og hovedgrunnen til at jeg ønsker å bruke Opera.

Så det har jeg gjort, og mye liker jeg etterhvert veldig godt, men det er også en del irritasjonsmomenter som kanskje kan løses/bedres litt?

1. Når jeg benytter quote knappen her på forumet virker det relativt vilkårlig hvor Quote'n havner (ikke alltid der markøren står), og skrivemarkøren havner også som regel foran Quote, slik at jeg må flytte den før jeg limer inn/skriver tekst som skal komme etter.

2. Jeg savner knappen for ny fane når jeg har åpnet Opera og bare har startsiden. Må da trykke fil- ny fane, eller contrl+t.

3. Jeg savner muligheten til å åpne en ny instans av Opera når jeg starter programmet en gang til (kommer bare da en ny tom fane i den eksisterende instansen)

3. Kan jeg velge min egen startsiden i steden for "hurtigvalg" og heller få hurtigvalg som en egen knapp eller liknende?

4. Jeg bruker egenkomponert Google som startside, denne har feeds, men feks HW.no feed'en endres fra 5 linjer til 2 linjer hver gang jeg starter på nytt.

5. Håndtering av javascript virker generelt litt dårlig, feks manglende "popups" hos Asus.com, manglende/tilfeldig visning av programoversikt Dagbladet.no, og faktisk også generelt mer synlige feil på sider enn med IE7 syns jeg.

Syns ærlig talt også ofte det ser styggere ut sånn rent subjektivt, feks knappene på Google ser ut som grå kjedelig Win98 stil. Dette spiller selvsagt ikke noe stor rolle, men utseende og fonter syns jeg fortsatt er finere i IE7.

Antar at noe av grunnen til dette er at 90% av nettsidene er tilpasset IE og ikke nødvendigvis standarden. Uansett ser jeg det som et minus med Opera så langt, dersom det ikke er noe innstillinger eller annet hos meg som er årsaken?

Til slutt, finner det sikker ut ved litt søking, men hvordan kan jeg legge til stavekontroll slik som i Firefox?

Hvis noen vil svare/ kommentere et eller fler av spørsmålene er jeg enda et skritt nærmere å være fornøyd med Opera :)

Spørsmålene dreier seg om Opera v.9.23 brukt på Vista x86 om dette er av betydning. Er det kanskje en annen versjon jeg heller burde bruke, eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2. Er det ikkje ein knapp for å lage ny fane på fanelinja? Det er no det hjå meg iallfall. (No har eg rett nok 9.5 Alpha, men trur no det var det same i 9.23.)

3. Sjølvsagt. Verktøy --> Innstillinger --> Generelt. Der kan du spesifisere startsida. Speed dial får du opp når du lager ei ny fane med t.d. Ctrl + T.

Når det gjeld stavekontroll: http://www.opera.com/support/tutorials/opera/spellcheck/

Lenke til kommentar

2. Jeg har knapp for "new tab", under fil-menyen helt øverst til venstre.

5. Har ikke merket noe problemer med javascript selv, og her skal såvidt jeg vet opera være ganske god. Når det gjelder knapper på sider osv, så følger vel disse skin'et som er installert. Du kan jo prøve å se om du finner et skin som gir deg en "look" du liker bedre.

Lenke til kommentar
2. Jeg savner knappen for ny fane når jeg har åpnet Opera og bare har startsiden. Må da trykke fil- ny fane, eller contrl+t.

3. Jeg savner muligheten til å åpne en ny instans av Opera når jeg starter programmet en gang til (kommer bare da en ny tom fane i den eksisterende instansen)

9543257[/snapback]

2. Sørg for at det er huket av i boksen "Fanelinje". Denne finner du under

Verktøy ->Utseende -> Verktøylinjer

3. Trykk Ctrl + N, eller Fil -> Nytt vindu

Lenke til kommentar
5. Håndtering av javascript virker generelt litt dårlig, feks manglende "popups" hos Asus.com, manglende/tilfeldig visning av programoversikt Dagbladet.no, og  faktisk også generelt mer synlige feil på sider enn med IE7 syns jeg.

Syns ærlig talt også ofte det ser styggere ut sånn rent subjektivt, feks knappene på Google ser ut som grå kjedelig Win98 stil. Dette spiller selvsagt ikke noe stor rolle, men utseende og fonter syns jeg fortsatt er finere i IE7.

Antar at noe av grunnen til dette er at 90% av nettsidene er tilpasset IE og ikke nødvendigvis standarden. Uansett ser jeg det som et minus med Opera så langt, dersom det ikke er noe innstillinger eller annet hos meg som er årsaken?

Disse knappene endres etter hvilket skin du bruker. Du får prøve deg frem til et skin du liker.

Popups kan du få ved å høyreklikke når du er inne på siden og velge "Instillinger for nettsted". Der kan du slå av pop up blocker'en. Dette gjelder da kun for det nettstedet du er inne på.

Til slutt, finner det sikker ut ved litt søking, men hvordan kan jeg legge til stavekontroll slik som i Firefox?

Det eneste alternativet til stavekontroll på norsk som jeg vet om er GNU aspell.

Endret av sn3ipen
Lenke til kommentar

se på bildene. bilde 2 er greit. du kan også dobbelklikke på linja slik som bilde 1 viser

post-96937-1190696896_thumb.jpg

post-96937-1190697260_thumb.jpg

Endret av JFM
Lenke til kommentar

9543257[/snapback]

Og det var liksom vanskeligere?? <3 ctrl+t

9543257[/snapback]

Hvorfor vil du ha 2 instanser?

1 instans = mindre ressurser

det du kan gjore, er a dra en tab opp pa oppgavelinjen. Altsa dra en tab 2-3cm oppover.

Da blir det 1 instans, men 2 vinduer.

Lenke til kommentar

Først, takker for mange gode tips, og en del ting er da oppklart og i orden, noe ser jeg at jeg kanskje ikke var tydelig nok på.

Ståle Postet i dag, 07:12

Og det var liksom vanskeligere?? <3 ctrl+t

Ja, det syns jeg. Jeg foretrekker i størst mulig grad å slippe tastaturbruk/begge hender for surfing.

Men svaret til JFM var helt supert, så det er løst på en god måte :thumbup: .

Hvorfor vil du ha 2 instanser?

1 instans = mindre ressurser

det du kan gjore, er a dra en tab opp pa oppgavelinjen. Altsa dra en tab 2-3cm oppover.

Da blir det 1 instans, men 2 vinduer.

Jeg vil ha to (eller fler) instanser fordi jeg liker å kategorisere på den måten. Om jeg da driver med fler forskjellige temaer som hver har sin egen tab på oppgavelinjen er det veldig greit å holde oversikten, og gå mellom de forskjellige, eventuelt også lukke ned alle sidene i et tema uten at resten også lukkes.

Resursbrukt er ikke noe tema i denne sammenheng, jeg har datakraften som trengs for å kjøre noen nettlesere...

dessverre gir ikke en tab på oppgavelinjen den samme effekten, siden den ikke kan innholde flere sider.

Torbjørn T. Postet 21/09-2007 : 17:05

3. Sjølvsagt. Verktøy --> Innstillinger --> Generelt. Der kan du spesifisere startsida. Speed dial får du opp når du lager ei ny fane med t.d. Ctrl + T.

Når det gjeld stavekontroll: http://www.opera.com/support/tutorials/opera/spellcheck/

Ja, startsiden når jeg starter Opera er altså grei, men jeg får den ikke til å heller bare åpne min startside når jeg trykker "ny fane" Da kommer hurtigvalg, enten jeg vil eller ei så langt jeg kan se.

I de fleste tilfeller vil dette være tilfredstillende og i og for seg en veldig fin funksjon, men dersom det er mulig kunne jeg tenke meg startsiden min, istedenfor hurtigstart på en av maskinene.

Men takker for tips om stavekontroll, dette er det tydeligvis Firefox som er best på, men det fungerer så langt greit med GNU aspell også syns jeg, selv om det er litt mer tungvindt i bruk.

Sokkalf^ Postet 21/09-2007 : 17:33

5. Har ikke merket noe problemer med javascript selv, og her skal såvidt jeg vet opera være ganske god. Når det gjelder knapper på sider osv, så følger vel disse skin'et som er installert. Du kan jo prøve å se om du finner et skin som gir deg en "look" du liker bedre.

Jeg har feks i lang tid brukt dagbladet.s tv-guide, der programbeskrivelse dukker opp når man holder markøren over programmet, men dette fungerer svært dårlig i Opera, i den forstand at det er helt tilfeldig om det vises noe.

Det eksempelet fra Asus går på det samme, når jeg sier "popup" (i gåseøyne) tenker jeg ikke på vanlig popup, men script som lager popup.

Men ville i grunn bare høre om andre var plaget av dette. Alle nettlesere gjør jo feil, og det kan hende jeg bare er litt uheldig med kombinasjonen av sider jeg bruker en del.

Dette med skins ante jeg ikke, jeg har trodd at det bare dreier seg om utseende på selve nettleseren, og den syns jeg, med noen små tilpassninger, er utmerket i Opera.

Men da er det altså også slik at knapper osv på nettsidene vil vises anderledes med et annet skin. Da må jeg jo nesten teste ut noen bare for å se.

Takk igjen for alle tipsene så langt :)

Lenke til kommentar
Ja, startsiden når jeg starter Opera er altså grei, men jeg får den ikke til å heller bare åpne min startside når jeg trykker "ny fane" Da kommer hurtigvalg, enten jeg vil eller ei så langt jeg kan se.
Slik ja. Veit ikkje om det er mogeleg. Hadde du vore glad i tastaturet kunne Ctrl + Space vore ein rask måte å få den fram på. Ctrl + T + Space, og du får startsida i ei ny fane. Men det var kanskje ikkje so mykje til hjelp ...
Lenke til kommentar
Jeg foretrekker i størst mulig grad å slippe tastaturbruk/begge hender for surfing.

Hva bruker du hendene til da? tihi :p

9575751[/snapback]

He he, ja det kan du jo si, de brukes jo da til andre ting, spise feks... :whistle:

Torbjørn T. Postet i dag, 18:33

Slik ja. Veit ikkje om det er mogeleg. Hadde du vore glad i tastaturet kunne Ctrl + Space vore ein rask måte å få den fram på. Ctrl + T + Space, og du får startsida i ei ny fane. Men det var kanskje ikkje so mykje til hjelp ...

Joda, det meste her har vært til stor hjelp, og selv om ikke absolutt alt blir eksakt som jeg fåreslår/spør om, kan jeg leve med Ctrl+ space som et alternativ for å få frem startsiden istedenfor hurtigvalg. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...