Gå til innhold

Vifte til Ati radeon x1950 GT

ppeewee

Anbefalte innlegg

Hei,

Vett ikke heilt om dette er rette plassen å poste dette men prøver nå her først.

Jeg sliter litt med en pc som jeg syns bråker ein del for mye, jeg skal derfor skifte ut ein del vifter med noen som forhåpentligvis bråker litt mindre.

Har netopp skiftet ut briksett vifta og nå har jeg lyst å skifte vifte på skjermkorte mitt som er Ati radeon x1950 GT og den ene vifta jeg har i karbinettet (80x80)

Noen som har noen gode forslag til vifter og hvor jeg kan kjøpe de fra? Helst så rolig som mulig.

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og takk så mye for svar. Skal se litt på de viftene. Har allerede sett på vifta til skjermkorte, men var litt skeptisk siden jeg ikke såg noe informasjon om desibel. Vett du noe mer sånn ca kor masse lyd det kommer fra vifta ? Såg noen vifter men de var 32 Desibel. Er ikke så veldig kjent med begrepet, men jeg trodde nå at dette var rimelig høgt med tanke på at vi får karbinett vifter ned til 8 desibel.

Og for å nevne dette, så bør du ha mer enn en 80mm vifte som kjøler dine PC komponenter.

Ja vett at en egentlig bør ha større enn dette. Men har et ganske gammelt karbinet, og så sant som jeg ser så er det ikke plass til større vifter en en som er 8 cm bred og høg. Så må nesten bli den størrelse den da.

Vett du foresten om et godt program til å lese av temperaturer på komponentene, og temperatur inne i karbinettet ? vett ikke helt hvor høg den er nå.

Hovedkort - Asus A8N Sli deluxe'

CPU - Amd Athlon 64 3200+

Skjermkort - nevnt over.

takker for svar

MVH

ppeewee

Endret av ppeewee
Lenke til kommentar

Usikker på antall Desibell, ettersom det er to forskjellige metoder å måle lyd på.

Det blir som å måle tid og lengde, og forsøke å sammenligne disse.

Men for å ta et lite pekepinn;

-

1 Sone: nearly inaudible in a computer case (ca 20-30 Desibel)

2 Sones: clearly audible (ca 40-50 Desibel)

3 Sones and more: disturbing (ca 60 - 180 Desibel)

Nå er ikke disse beregningene 100% korrekt, men gir omtrentlig pekepinn på lydnivået.

Når man også ser at lydnivået til Accelero X-2 er 0.4 Sone, vil det tilsvare 8-10 Desibel.

Når det gjelder måling av Temperaturer, kan du forsøke: Everest Ultimate

Lenke til kommentar

Takker for tipset.

Du seier at jeg må ha større enn 80x80 vifte for å kjøle ned komponentene mine.

Så viss du meiner jeg har for liten kjøling så er det vell ikke akkuart det beste å gjøre å bytte vifte på skjermkortet og karbienettet med noen som er roligere og mest sannsynlig kjøler mindre.

Men når jeg ser på verdiene mine på everest

Temperatur hovedkort: 39

Temperatur cpu 48

Temperatur gpu omgivelse: 39

Temperatur GPU får jeg ikke pga trial version

Kjølevifte CPU har vedi 0.7

Syns ikke at dette virker som skremmende høge tall, eller jeg som tar litt feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...