Radial Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) Så har Høyesterett avsagt dom for at det er en 5 års reklamasjonsrett på mobiltelefoner. Bransjen er i harnisk. Aftenposten Aftenposten nr 2 Egentlig som forventet, men langt i fra opplagt. Endret 21. september 2007 av Radial Lenke til kommentar
frevild Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Så har Høyesterett avsagt dom for at det er en 5 års reklamasjonsrett på mobiltelefoner. Bransjen er i harnisk. Aftenposten Aftenposten nr 2 Egentlig som forventet, men langt i fra opplagt. 9542637[/snapback] Jaja. Dessverre tror jeg veldig mange misforstår dette, og blander sammen med forventet holdbarhet/garanti. Og siden jeg har problemer med å forstå at en mobiltelefon kan ha særlig lengre holdbarhet enn to år, stiller jeg meg noe tvilende til dommens praktiske betydning for forbrukerne. Dessuten er det jo kun tale om en tingrettsdom. Derimot tror jeg mange vil komme trekkende med mobiltelefoner som pga. slitasje, regnskade o.l. er defekte, og prøver å påberope seg dette fordi "man jo har bestemt at reklamasjonsfristen er fem år." Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Det er jo likevel ikke til å stikke under en stol at 5-års reklamasjonsfrist er et signal om at man forventer en viss holdbarhet av mobiltelefoner, som hvertfall går over 2 år. Lenke til kommentar
Radial Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Dessuten er det jo kun tale om en tingrettsdom. 9543262[/snapback] Kanskje jeg misforstår hva du mener, men det er da vitterlig en tingrettsdom som er stadfestet av Høyesterett? Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Jeg har ikke satt meg mye inn i saken, men jeg mener en mobil (som koster 3000,- og oppover) bør ha en forventet levetid på over to år. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Kanskje jeg misforstår hva du mener, men det er da vitterlig en tingrettsdom som er stadfestet av Høyesterett? Du har selvfølgelig helt rett! Det var også min tanke til å begynne med, men her i sted klikket jeg meg inn på en artikkel i aftenposten som var gammel. Men uansett hvilken instans det var, så tror jeg fortsatt saken er av langt mindre betydning enn det mange tror. Avisene snakker jo om fem års "garanti," og det samme gjør gudbedre adm.dir. i Elektronikkbransjen! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Noen som har selve dommen(e?) tilgjengelig? Lenke til kommentar
Radial Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Jeg har ikke satt meg mye inn i saken, men jeg mener en mobil (som koster 3000,- og oppover) bør ha en forventet levetid på over to år. 9543520[/snapback] Det er jeg for så vidt enig i, og det er vel den bærende begrunnelsen for Høyesteretts avgjørelse. Men innvendingen er jo at det ofte er vanskelig å avgjøre om en konkret feil ved telefonen kan tilskrives en kjøpsrettslig mangel som forelå på det tidspunktet risikoen gikk over på kjøper. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Det er nok med ein tråd, stenges. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg