Gå til innhold

Endelig dom: Fem års reklamasjon på mobiltelefoner


Anbefalte innlegg

Digitale kamera har hatt fem års reklamasjonsrett i flere år nå, og jeg som selger i en fotobutikk kan ikke si jeg opplever store ulemper med dette fremfor om det var to års reklamasjonrett. Det er særdeles få personer som gidder å reklamere på et kamera som er mer enn to år. De fleste ser det som en god unnskyldning til å kjøpe et nytt. De som derimot ikke kan ta seg råd til akkurat det, nyter godt av fem års reklamasjonsrett.

 

For det første er det ganske få kamera/mobiler som får en feil som en følge av fabrikasjonsfeil etter to år. De fleste feil inntreffer i løpet av det første året.

 

For det andre er det altså ganske få som benytter fem år fremfor to års reklamasjonsfrist.

 

På bakgrunn av disse to punktene, nekter jeg å tro at prisene på mobiler vil stige kraftig på bakgrunn av denne loven.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du som har erfaring fra bransjen har kanskje noen synspunkter på kostnadsanslaget mitt. Er det noen tall i det anslaget du vil justere? Jeg regner med at du vil justere noen tall siden du mener det "selvfølgelig innebære store merkostnader". Anslaget jeg kommer med gir ingen grunn til å tro at det gir store merkostnader, med mindre du synes 1% er mye.

9562234[/snapback]

Nei har ikke grunnlag for å kommentere tall. Hvorvidt mobiltelefonene blir dyrere, skriver jeg jo også at det gjenstår fortsatt å se. Dersom folk i det store og hele ikke bryr seg om den utvidede reklamasjonsretten, vil dette selvsagt ikke medføre store merkostnader for produsentene. Fram til i dag har produsentene måttet dekke reklamsjonskostnader i 2 år fra kjøpsdato. Med den nye reklamasjonsretten må produsentene dekke slike kostnader i ytterligere 3 år. Det er bakgrunnen for at jeg konkluderte med at det "selvfølgelig innebærer store merkostnader", men jeg burde kanskje tilføyd "dersom folk flest benytter retten sin".

 

Jeg tror mange verksteder opererer etter "det er lov å prøve seg"-prinsippet. Den økende tendensen til "det er lov å prøve seg på en avvisning" virker tydelig både i nettbutikker og vanlige butikker og innenfor mange bransjer.

9562234[/snapback]

Som tidligere sagt, kan man som forbruker selvfølgelig benytte seg av et annet verksted, dersom de ikke er enig i verkstedrapporten. Men et seriøst verksted vil neppe "prøve seg" ved å hevde fuktskade for å unngå reklamasjonsretten. Som regel legger de frem fotobevis på sånne skader, i alle fall om de får forespørsel om det.

 

Et visst minstenivå av kvalitet og brukbarhet under normale forhold må man kunne forvente. F.eks at badedrakter tåler vann og at telefoner tåler klamme hender.

9562234[/snapback]

En badedrakt som ikke tåler vann, kan etter min mening ikke defineres som badedrakt, fordi en badedrakt har jo sitt bruksområde i vann. En telefon har selvsagt et helt annet bruksområde, men jeg er enig med deg i at man bør kunne forvente at den tåler bruk under normale forhold. Klamme hender er neppe det største problemet. Noe annet er når folk tar i en telefon etter at de har vasket hendene uten å ha tørket dem først, eller bruker telefonen ute i snø eller regn. Temperatursvingninger kan også være et problem. Tenk deg at du står ute i - 20 grader og snakker i telefonen. Deretter kommer du rett inn i + 20 grader innendørs. Hvis du bruker briller, har du sikkert oppdaget hvor fort de dugger under slike temperatursvingninger. Det samme skjer også med mobiltelefoner. Og dersom dette stadig gjentar seg, er det lett å forstå at de blir utsatt for fukt.

 

Så er spørsmålet om man bør forvente at telefonene tåler dette? Jeg kikket nettopp i brukerveiledningen til henholdsvis Sony Ericsson K800i og Samsung D600E. Det er tydelig at begge produsentene klart og tydelig fraskriver seg ansvaret for telefoner som er utsatt for fuktighet og temperatursvigninger. Sony Ericsson skriver i sin brukermanual; "Ikke utsett telefon for... fuktighet, ikke utsett telefon for ekstrem varme eller kulde". Samsung er kanskje enda tydligere; "Hold telefonen tørr. Regn, fuktighet og væsker inneholder mineraler som kan føre til at elektroniske kretsene ruster. Bruk ikke telefonen med våte hender. Ikke bruk eller oppbevar telefonen på kalde steder. Når telefonen varmes opp igjen til normal temperatur, kan det dannes kondens inne i telefonen, som kan skade de elektroniske kretsene." Andre produsenter har lignende vilkår i sine brukermanualer.

 

Høyesterett uttalte jo at de regnet med at den nye reklamasjonsretten ville føre til at produsentene ville lage telefoner som ville være langt mer holdbare enn dagens modeller. Problemet er at det kun er lille Norge som har innført en slik reklamasjonsrett, så hvorfor skal de bry seg? Da må i så fall flere og større nasjoner følge etter. Først da er det håp. Man kan alltids håpe, men å tro at dette skjer vil være å ha falske forhåpninger. Dessverre.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...