Gå til innhold

Endelig dom: Fem års reklamasjon på mobiltelefoner

Anbefalte innlegg

99% av feilene på telefoner er software feil eller feil som kommer av ytre påvirkninger. Softwarefeil burde du klare å oppdage innen den tid som har vært i reglene som vi har hatt til og med nå. Disse ville du fått reparer gratis med dagens ordning. Feil som skyldes ytre påvirkninger dekkes ikke.

Så dagens nye lov om reklamsjon, vil neppe bedre retten for oss kunder. Det vil bare gjøre våre elskede (og hatede) telefone -ennå dyrere.

99% av feilene vil ikke bli dekt påstår du, mens telfonene blir også dyrere sier du, hvordan henger dette sammen?

AtW

9546903[/snapback]

... eller feil som kommer av ytre påvirkninger.

Feil som skyldes ytre påvirkninger dekkes ikke. (selv om du får 5års reklamasjonsrett!)

sw feil burde du jo strengt tatt oppdage innen to år. som var reglen inntil nå.

9546916[/snapback]

Ja, men du påstår at 99% av feilene ikke blir dekt, hvorfor skulle da mobilene bli så mye dyrere? Det henger ikke sammen, på den ene siden påstår du at det nesten ikke blir dekt flere reparasjoner, og på den andre siden påstår du at telefonene blir dyrere.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

99% av feilene på telefoner er software feil eller feil som kommer av ytre påvirkninger. Softwarefeil burde du klare å oppdage innen den tid som har vært i reglene som vi har hatt til og med nå. Disse ville du fått reparer gratis med dagens ordning. Feil som skyldes ytre påvirkninger dekkes ikke.

Så dagens nye lov om reklamsjon, vil neppe bedre retten for oss kunder. Det vil bare gjøre våre elskede (og hatede) telefone -ennå dyrere.

99% av feilene vil ikke bli dekt påstår du, mens telfonene blir også dyrere sier du, hvordan henger dette sammen?

AtW

9546903[/snapback]

... eller feil som kommer av ytre påvirkninger.

Feil som skyldes ytre påvirkninger dekkes ikke. (selv om du får 5års reklamasjonsrett!)

sw feil burde du jo strengt tatt oppdage innen to år. som var reglen inntil nå.

9546916[/snapback]

Ja, men du påstår at 99% av feilene ikke blir dekt, hvorfor skulle da mobilene bli så mye dyrere? Det henger ikke sammen, på den ene siden påstår du at det nesten ikke blir dekt flere reparasjoner, og på den andre siden påstår du at telefonene blir dyrere.

AtW

9546933[/snapback]

Beklager at jeg ikke fikk med hvorfor... sånn med teskje metoden...

Den største grunnen er at produsentene nå er pliktig til å ha bytteapparater eller reservedeler i fem år. Dessuten vil det nok bli noen reprasjoner som følge av fem års reklamasjonrett. Produsentene vil nok sette opp prisen for å møte denne ekstra kostnaden. Tro meg, det er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar

Den største grunnen er at produsentene nå er pliktig til å ha bytteapparater eller reservedeler i fem år. Dessuten vil det nok bli noen reprasjoner som følge av fem års reklamasjonrett. Produsentene vil nok sette opp prisen for å møte denne ekstra kostnaden. Tro meg, det er det ingen tvil om.

9546969[/snapback]

Om det er så små kvanta du forespeiler, så er det et ikke-eskisterende problem, man bare gir kunden en nyere telefon og ferdig med den saken. Om kun 1% av de som beholder en telefon over 2 år, og får en feil før 5 år er gått, og tar seg bryet med å sende den inn gjør det, så er det en så liten gruppe at kostnadsøkning er minnimal, og således ikke noe man bør merke noe til som bruker.

AtW

Lenke til kommentar

9546969[/snapback]

Om det er så små kvanta du forespeiler, så er det et ikke-eskisterende problem, man bare gir kunden en nyere telefon og ferdig med den saken. Om kun 1% av de som beholder en telefon over 2 år, og får en feil før 5 år er gått, og tar seg bryet med å sende den inn gjør det, så er det en så liten gruppe at kostnadsøkning er minnimal, og således ikke noe man bør merke noe til som bruker.

AtW

9546988[/snapback]

Vent å se. Tror dessverre jeg får rett :(

(om dyrere telefoner)

kostnader med reserveldeler vet jeg verkstedene i Norge allerede har diskutert.

Det som ikke er helt klart er om den nye reglen vil ha tilbakevirkende kraft, altså om den vil gjelde for allerede solgte telefoner.

Lenke til kommentar
Nei det er ikke veldig bra, og mobilbransjen har ingen grunn til å måtte skjerpe seg, da Norge er det eneste landet i Europa som vil føre en så streng politikk..

Dette vil ende med at vi i Norge må betale MYE mer for mobilene våres, og kanskje de også velger å droppe enkelte mobilserier i Norge.

9544761[/snapback]

Og hvor vanskelig er det i dag og importere en telefon fra utlandet? Svar: Ekstremt lett. Da får du samtidig glede av de garantiordningene de har i utlandet, og som du tydeligvis ønsker i norge? :thumbup:

Dette er importørene/forhandlere fullt klar over, da det allerede i dag er en høyst reell konkurranse. De kan kun tillate seg minimale prisøkninger, toppen 2% eller så vil salget gå betraktelig ned.

Men hvor mye må de egentlig tjene inn? Min gjetning: Veldig lite. De fleste sier jo de bytter ut fullt fungerede telefoner innen 2 år, og dermed eksisterende lovverk.

En stor del av de resterende med en 2-5 år gammel telefon som fusker, tar seg heller ikke bryet med å reklamere, og mesteparten av de ytterst få som faktisk gidder å reklamere etter 2 år, vil likevel bli fakturert og avvist for brukerskade...

Endret av Arctic
Lenke til kommentar

Min seks måneder gamle 7390 avgikk ved døden da den ble knust i en dør på mandag. Mens jeg venter på ny, har jeg tatt i bruk en snart fem år gammel Nokia 3510, som fungerer veldig godt! :p Bare et par av tastene som ikke fungerer like bra noen ganger. Ellers er alt fint med den! Bortsett fra de spesifikasjonsmessige manglene...

Lenke til kommentar

9546969[/snapback]

AtW

9546988[/snapback]

Vent å se. Tror dessverre jeg får rett :(

(om dyrere telefoner)

kostnader med reserveldeler vet jeg verkstedene i Norge allerede har diskutert.

Det som ikke er helt klart er om den nye reglen vil ha tilbakevirkende kraft, altså om den vil gjelde for allerede solgte telefoner.

9546998[/snapback]

Jeg ser på det som en selvfølge at "den nye regelen" har "tilbakevirkende kraft", dvs det samme lovverket som før gjelder jo, og det er stort sett bare bransjen som har insistert på at man bare har rett på 2 år, retten har dømt at de tok feil, mao har 5 år vært gjeldene hele tiden. Det er ingen nye regler som får noen tilbakevirkende kraft, det er bransjen som har fått beskjed om at de har feiltolket reglene.

AtW

Lenke til kommentar
Hva i all verden gjør til at du tror vi kan forvente emr holdbare telefoner? Er du klar over hvor LITEN DEL av mobilmarkedet til en produsent Norge faktisk utgjør? Herregud, hva med å tenke litt lenger enn nesetuppen rekker.

Vel, jeg blir ikke overrasket om man bruker dette som en unnskyldning til å sette opp prisene

9544221[/snapback]

Unnskyldning? Tror du at de gjør dette velvillig? De må da få hente inn kostnadene en plass. Mobilprodusenter som alle andre har kalkulerte analyser for å hente inn best mulig profitt, vanlige markedsprinsipp.

9544761[/snapback]

Hvis Norge er så liten del av mobilmarkedet, så vil produsentene kunne øke prisene pittelitt i alle land slik at lille Norge ikke vil merke det.

Markedsprinsippet vil også avgjøre hvor mye mobilprodusentene vil tjene på å øke prisene unødvendig.

Som noen sier, de dyreste mobilene går som regel til firmakjøp, som igjen ikke medfører 5 års reklamasjonsrett.

Jeg tror dere som roper dommedag ikke aner hva dere snakker om.

Dette er en fornuftig beslutning som gavner miljøet. Har ikke folk råd til å bytte mobil så ofte osv....

Lenke til kommentar
Jeg ser på det som en selvfølge at "den nye regelen" har "tilbakevirkende kraft", dvs det samme lovverket som før gjelder jo, og det er stort sett bare bransjen som har insistert på at man bare har rett på 2 år, retten har dømt at de tok feil, mao har 5 år vært gjeldene hele tiden. Det er ingen nye regler som får noen tilbakevirkende kraft, det er bransjen som har fått beskjed om at de har feiltolket reglene.

AtW

9547536[/snapback]

Selvfølgelig har denne dommen tilbakevirkende kraft i det henseende at alle nye eller pågående saker med ødelagte mobiler som er kjøpt inntil 4 år og 11 måneder tilbake i tid vil påvirkes av dette.

Lenke til kommentar

Det sies at dommen får konsekvenser for annen småelektronikk som digitalkameraer og mp3-spillere også. Jeg har inntrykk av at 5 års reklamasjon er mindre kontroversielt på digitalkameraer enn på mobiltelefoner. Det kommer vel av at digitalkameraer sjeldnere er i bruk enn mobiltelefoner og når man først bruker det så er man mer forsiktig. Mobiltelefoner slenges jo ofte rundt, mistes i bakken rett som det er, får noen regndråper osv, men kameraene bruker man som regel mer forsiktig.

Bruken mener jeg er irrelevant i forhold til denne saken. Man får jo uansett ikke innvilget en reklamasjon om det er brukerfeil som er årsaken. Dermed mener jeg det er en riktig avgjørelse at det er stadfestet 5 års reklamasjon. En ulempe er at det kan gi falske forhåpninger til folk som mishandler sin småelektronikk og dermed unødvendig merarbeid for bransjen ved å undersøke telefoner som er mishandlet. På den andre siden er det bra at forbrukere som behandler småelektronikken pent nå får reklamasjon på grunn av produksjonsfeil i lengre tid. Pent behandlet småelektronikk skal ikke ta kvelden av seg selv.

Lenke til kommentar
Jeg kan forstå at man har ulike synspunkt på hvor lenge en billigmodell av en tlf. skal holde i forhold til en dyr modell.

9542584[/snapback]

Pris mener jeg er irrelevant. Selger produsentene telefoner med søppelkvalitet så bør de selv ta konsekvensene av det. Et visst minstenivå av kvalitet bør man forvente. F.eks hvis en pensjonist kjøper en mobiltelefon og kun bruker den hjemme og innendørs og kanskje 5 minutter per dag, altså svært pent behandlet så er det urimelig om telefonen dør av seg selv etter 2,5 år. Forbrukeren må kunne forvente et minimum av holdbarhet selv på billige telefoner, så fremt den brukes pent.

Hvis en produsent velger å lage en telefon av papp og lime den sammen med brukt tyggigummi for å senke kostnadene, samt la barneskoleelever oversette programvaren til Norsk, og selge telefonene med engangsbatterier og selge spøla på TV-shop eller via gateselgere så mener jeg de burde få en smell for unødvendig forsøpling og irritasjon for kjøpere. Et visst minimumsnivå bør man kunne forvente.

Lenke til kommentar

Jeg tror strengt tatt ikke dette vil ha så stor påvirkning. Må jo huske at vi har måttet praktisere 5 års reklamasjonsrett i påvente av utfallet på denne dommen i høyesterett (det er vel et år og vel så det siden saken var oppe i en lavere rettsinnstans og de fikk medhold.. så ble den anket til høyesterett)

I denne perioden har jeg jobbet med mobiler og kan fakta ikke huske et eneste tilfelle hvor kunder har benyttet seg av reklamasjonsrett over 2 år.

Dessuten er det jo ganske enkelt å spørre kunden: "Har du aldri mistet din telefon i bakken, eller sølt noe på den?" De aller fleste vet innerst inne at de ikke kan svare ja på dette spørsmålet. Men hvis de selvfølgelig har behandlet den på en utmerket måte er det jo ingen sak å sende inn på reklamasjon.

Så min erfaring er ikke at mobiltelefonene nødvendigvis er av dårlig kvalitet. Men brukerene er mindre observante på hva faktisk en bør og ikke bør gjøre med sin mobil.

Eneste unntaket som kan nevnes er software relaterte problemer.. Men hvis vi ser litt på det i det store så kan det faktisk være lurt å SW/firmware oppgradere mye i dagens samfunn.. Alt ifra mobiler til dvd spillere, tver og selvfølgelig datamaskiner. det er jo forbausende mange elektroniske produkter som kan enkelt forbedres ved en SW/firmware oppgradering. Jeg tror det bare vil være en naturlig utvikling.. da de hele tiden vil forbedre sine produkter på denne måten..

Hvis man ser litt "spesielt" på det så kan det t.o.m. vinkles positivt spør du meg.. Selv har jeg en Nokia N95.. der var jo GPS funksjonen som mange husker generelt dårlig til og begynne med. Av den enkle grunn at den har en relativt liten og ikke særlig effektfull GPS mottaker innebygget. Men så lager de SW update og legger inn AGPS på den :) Telefonen blir jo en helt annen :) Og det uten at jeg betaler noe ekstra for det. Dette er, spør du meg et eksempel på en merverdi jeg får på mitt produkt (som jeg absolutt ikke hadde forventet da jeg kjøpte det innledningsvis)

Det som også er fint er at flere produsenter tillater sluttkundene å oppgradere sine produkter selv. I mange tilfeller har dette blitt så enkelt og idiotsikkert at selv "mor" kan klare det :) Sony Ericsson f.eks skal ha mye ros for sin supre tjeneste på mobilmarkedet der. Man kan nesten like enkelt som å oppdatere windows få oppgradert sin mobiltelefons programvare uten at hele driten blir flashet og alt innhold forsvinner :)

Selv har jeg hatt mobiler i nå 10-15 år og aldri hatt noen problemer med dem som har medført at den må sendes inn til et verksted. Nå har jeg jo jobbet i bransjen de siste 4-5 årene , så jeg vet godt hva jeg IKKE skal utsette min telefon for :)

Så jeg stiller vel spørsmålet videre til andre forhandlere, har dere merket noe til dette siden saken var oppe i rettsystemet sist? Da er det jo intr. med erfaringer rundt økning av innsendte reklamasjoner over 2 år. Jeg har som sagt ikke merket noe økning.

Ha en flott helg.

mvh

Torbjørn

Lenke til kommentar
Denne dommen er en skam for oss forbrukere som fra nå av må nøye oss med MYE dyrere mobiler.

9542609[/snapback]

Det dette kan resultere i er at prispunktet på mobiler i Norge blir mye høgere en dagens. Dette er en bakdel som kan bli realitet.

9543363[/snapback]

Vel, jeg blir ikke overrasket om man bruker dette som en unnskyldning til å sette opp prisene

9544221[/snapback]

Jeg tror dere overvurderer kostnaden av dommen for mobilbransjen. Det er ikke så veldig mange som bruker en mobiltelefon i over 2 år, langt mindre så lenge som 5 år. La oss si 20% har telefonen i mer enn 2 år og at halvparten av disse får problemer med telefonen. Sannsynligvis vil minst halvparten av disse skjønne at de selv har forårsaket feilen med fukt eller støtstader og kjøpe seg en ny telefon. Da har vi igjen 5% som gidder å reklamere. Antagelig vil halvparen av disse få avslag på grunn av fukt eller støtskader. Dermed er det 2,5% som faktisk får reklamert. Rekamasjon på over 2 år gamle telefoner vil enten kunne repareres med reservedeler eller erstattes med ny telefon. Forbrukerkjøpsloven krever at kunden skal få en lik eller minst like god telefon tilbake. 2-5 år gamle toppmodeller vil ofte kunne erstattes med en moderne budsjett-telefon. La oss si at halvparten av de innvilgede reklamasjonene koster 500 kr og den andre halvparten gir erstattede telefoner til en gjennomsnittspris på 1000 kr (innkjøpspris for forhandleren). Da vil regnskapet. La oss videre si at en gjennomsnittstelefon koster 2000 kr i utsalg. I følge dette regnestykket vil 1000 nye telefoner koste 2 millioner kroner. Reklamasjonene kommer på 12,5 stk *500kr + 12,5 stk * 1000 kr. Altså 18750 kroner. På inntekten 2 millioner kroner vil reklamasjonene mellom 2 og 5 år bare utgjøre 18.750 kroner. Det er 0,94% av utsalgsprisen. En økning i utsalgsprisen på 1% skal altså være nok til å dekke kostnaden. En telefon til 2000 kr vil da koste 2020 kroner. Snakk om krisemaksimering for 20 kroner høyere pris. Det er knapt en bussbillett.

Det er mulig dommen brukes som en unnskyldning for å øke prisene på kort sikt, men jeg tror at de på lengre sikt tror jeg bransjen vil se hvor lite ekstra det vil koste og dermed konkurrere om like lave priser som før. (Sammenlignet med utlandet)

Jeg håper våre naboland og resten av Europa tar lærdom av våre erfaringer etter hvert og innfører den samme reklamasjonstiden. Vi trenger mer ryggstøtte for at produsentene virkelig skal ta inn over seg problemet med levetid og målrettet utvikle telefoner som holder lengre.

Lenke til kommentar

Problemet med dette er måten tabloidmediene behandler det. Samtlige nettsider og aviser og tv-program gir/vil gi inntrykk av at du nå kan få mobilen din gratis reparert i 5 år, uavhengig av grunn. Det vil skape merkostnader for leverandører og forhandlere. Det koster faktisk penger å avvise en reklamasjon også.

Lenke til kommentar
Problemet med dette er måten tabloidmediene behandler det. Samtlige nettsider og aviser og tv-program gir/vil gi inntrykk av at du nå kan få mobilen din gratis reparert i 5 år, uavhengig av grunn. Det vil skape merkostnader for leverandører og forhandlere. Det koster faktisk penger å avvise en reklamasjon også.

9548110[/snapback]

Er ikke summen på 300-500 kroner man betaler for undersøkelsen nok til å dekke kostnaden ved avvist reklamasjon?

Lenke til kommentar

At mediene driver med tvilsom sensasjons-journalistikk og bruker grove overdrivelser, generaliseringer og hvite løgner for å selge forsider er ikke noe nytt. Det er selvsagt ikke bra, men bekrefter bare nok en gang at medias troverdighet, særlig riksaviser som VG.no og DB.no er i ferd med å råtne bort. At NRK sank så lavt denne gangen var litt mer overraskende.

Lenke til kommentar

9548110[/snapback]

Er ikke summen på 300-500 kroner man betaler for undersøkelsen nok til å dekke kostnaden ved avvist reklamasjon?

9548462[/snapback]

Den skjønte jeg ikke.

Du må betale hvis du ikke vil ha den reparert hvis det ikke går på garantien. Hvor kommer 300-500 kr inn? Er det en vanlig takst?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...