Gå til innhold

Hvilke serverdigheter bør jeg få med meg? Hjelp!


md_86

Anbefalte innlegg

Hei. :)

 

Skal ut og reise den kommende uka, og har derfor noen spørsmål vedrørende serverdigheter på de ulike destinasjonene:

 

Berlin, Praha, Munchen, Alpene i Østerrike, BadenBaden, Moseldalen.

 

Noen som har noen knallforslag å komme med, eller som rett og slett har en serverdighets-bok e.l som de ønsker å anbefale?

 

 

På forhånd, tusen hjertlig takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.  :)

 

Skal ut og reise den kommende uka, og har derfor noen spørsmål vedrørende serverdigheter på de ulike destinasjonene:

 

Berlin, Praha, Munchen, Alpene i Østerrike, BadenBaden, Moseldalen.

 

Noen som har noen knallforslag å komme med, eller som rett og slett har en serverdighets-bok e.l som de ønsker å anbefale?

 

 

På forhånd, tusen hjertlig takk.  :)

9542325[/snapback]

 

I Berlin så er det jo en drøss med plasser som er flotte å besøke. Jeg nevner i "fleng":

 

Brandenburger Tor, Fehrseher turm, Kurfurstendamm, den der røde store murklossen av ett bygg. Ikke drep meg for tysken er dere snille, jeg suger i tysk og må forøvrig løpe. Skal komme innom å fylle ut litt om Berlin og Praha, for jeg har besøkt de destinasjonene.

Lenke til kommentar

Fernsehturm som jeg nevnte ligger på Alexanderplatz. En flott heistur med en sinnsvak utsikt på toppen. Anbefaler å ta den turen på kvelden siden du da får et fantastisk "lysorkester" over byen.

 

Berliner dom er en katedral. Nå er ikke jeg religiøs, men dette er absolutt noe man bør få med seg når man er i Berlin.

 

Unter den Linden er jo kjent for de fleste. Ikke spesielt spennende, men det er også ett flott syn. Du får den med deg i samme slengen som Brandenburger Tor som også burde være kjent for de fleste.

 

Potsdamer Platz er jo også stilig.

 

Kurfürstendamm er Berlins mest kjente handlegate. Har du 10.000 å bruke på en boxer shorts eller den samme summen å bruke på en truse til dama, så er dette gata å bevege seg i. Jeg vil uansett anbefale å ta turen innom for "window shopping".

 

Rotes Rathaus, rådhuset, ligger like ved Alexander Platz. Stilig bygning, som dessverre var stengt da jeg var der.

 

Checkpoint Charlie er jo fantastisk stilig. Det er et museum over mange av metodene som ble brukt for å forsere muren. Alt fra gruveganger til andre mer eller mindre intelligente løsninger.

 

Bahnhauf Zoo er jo også verd å besøke.

 

Hvis ikke dette er nok for noen dager i Berlin så har du ett problem. :)

 

 

Praha er stilig! Det er bare en ting å si. Alle burde ta en tur hit før de ligger under jorda. Byen er full av flotte arkitekturiske bygninger.

 

Klokkespillet er kanskje det mest kjente byen har å by på. Det finner du på torget i gamlebyen. Det er egenlig det eneste jeg husker skikkelig fra Praha, men jeg har mange flotte bilder fra byen som jeg ikke aner hva er fra. Vil anbefale å kjøpe en guidebok om Praha, for her er det så mye spesielt å se at du kommer til å drukne hvis du skal få med deg alt. Lonely Planet sine bøker er jo vanligvis veldig gode.

Lenke til kommentar

I Praha bør du få med deg borgen,Karlsbroa og det gamle rådhuset.. Kommer an på hvor lenge du skal være der igrunn. Praha er en by som er verdt å ta et par dagers spasertur gjennom byen. Og ikke minst er prisene lave.

 

En spesiell attraksjon som ligger en times togtur fra Praha, er kapellet i Sedlec som er innredet med ca 40 000 skjeletter. Det er rett og slett den kuleste bygningen jeg har vært i. (innvendig)

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Beinkirken_i_Sedlec

 

http://www.angelfire.com/goth/deadthings/bones.html

Lenke til kommentar
Fernsehturm som jeg nevnte ligger på Alexanderplatz. En flott heistur med en sinnsvak utsikt på toppen. Anbefaler å ta den turen på kvelden siden du da får et fantastisk "lysorkester" over byen.

Det er også overkommelig å spise der oppe, mens man roterer rundt...

 

Ellers i Praha det astronimikse uret som har en fantastisk historie. Han som laget det ble blindet som takk slik at han ikke skulle kunne lage noe like fint til andre byer...

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...