Gå til innhold

Fildeling windows og Linux smb

miknira

Anbefalte innlegg

Når en som meg setter opp en eldre pc med linux som enkel filserver (samba) og dhcp server og har en 2-3 stk andre windows pc'r i nettverket (Har en dreambox her også da) , skal det det vanligvis ikke være noe problem å finne ALLE delte pc'r i "Workgroup". (Alle har WORKGROUP som workgroup). Mitt problem kan oppstå da jeg flytter meg fra en pc til en annen. En av pcene dukker rett og slett ikke opp når jeg går inn i workgroup. Jeg kan søke både på ip og på Host navn så dukker den opp, men tilogmed etter dette søket er den ikke dukket opp i workgroup for det. Noen som kjenner til dette problemet og kanskje har en løsning? :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg aner ikke hva det skyldes, men har samme problem med en del maskiner i nettverket her. Noen maskiner dukker bare ikke opp, det er ikke noe firewall eller noe på dem, og fildelingen funker fint bare jeg skriver maskinnavnet manuelt.

Har ikke giddet å prøve å finne feilen engang, har bare lagt shortcuts til maskinene det gjelder, og lever fint med det sånn. Men det virker nesten som det "bare er sånn". :)

Lenke til kommentar
Ikke noe antivirus eller brannmur der nei. Må vel eksistere en dns oppslags fil 

lokalt en plass som en kan muligens oppdatere manuelt istedet for shortcuts.

Anyone?

9543872[/snapback]

yepp .. kjør dns server på serveren.. så går det nok bra tipper jeg.. den holder orden på pc-ene i nettverket.. så sant jeg ikke er helt på jordet.. (og det er meget mulig)

Lenke til kommentar
Ikke noe antivirus eller brannmur der nei. Må vel eksistere en dns oppslags fil 

lokalt en plass som en kan muligens oppdatere manuelt istedet for shortcuts.

Anyone?

9543872[/snapback]

Det finnes en hosts fil i windowsverden også, så hvis du har statiske iper kan du prøve å editere den. I xp ligger den på c:\windows\system32\drivers\etc\hosts

Lenke til kommentar

I sånne små nettverk er det vel maskinen som er browse master som tar seg av å holde ei oppdatert liste over tilgjengelige maskiner. Det kan ta litt tid før en maskin dukker opp i den lista synes jeg å huske, men det er muligens ikke problemet hos deg.

Jeg ville prøvd å sørge for at samba-maskinen din er alltid browse master, for ellers foregår det et slags "valg" om hvem som skal være browse master uten at jeg har detaljene i hodet. Sjekk i 'man smb.conf', der finner du ut hvilken parameter du skal sette.

En annen ting er at maskinen som ikke dukker opp (for det er vel den samme?) er satt opp til å ikke annonsere sitt navn i arbeidsgruppen. Mener å huske at windows har en slik innstilling, men du kan google litt på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...