RandiA Skrevet 21. september 2007 Rapporter Del Skrevet 21. september 2007 (endret) Jeg har tatt to bilder av samme blomst, under like forhold. Nå er jeg vant til min ixus 850, men ikke til EOS 400D, (med macro linse 50mm). Lurer på om jeg kan komme dit hen at jeg tar bedre macro-bilder med EOS? Ønsker gode tips om det. RandiA Bilde 1=EOS Bilde 2=ixus Endret 21. september 2007 av RandiA Lenke til kommentar
christofferv Skrevet 21. september 2007 Rapporter Del Skrevet 21. september 2007 Du har eit ok objektiv til macro bilder, du skriver ikkje om du tar bilde håndholdt eller om du bruker stativ, og eventuelt fjernutløser. Om du ikkje bruker stativ, så vil eg annbefale å ALLTID bruke stativ på nærbilder og/eller macro-bilder. For å være heilt sikker på at det ikkje er du sjølv som gjer bildet uskarpt, så kjøp deg ein fjernutløser, da slipper du å røre kameraet og du flytter det ikkje. Husk at bare 1mm er nok til at bildet kan virke litt "utdradd" når du blåser det opp. Forskjellen på Ixus og Canon vil eg ikkje snakke om ettersom eg bare har prøvd Canon og bruker Canon EOS 350D sjølv. Eg er kjempe fornøyd med resultatene eg får ifrå kameraet når det gjeld Macro bilder og bilder generelt.! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. september 2007 Rapporter Del Skrevet 21. september 2007 Du har nok valgt en litt for stor blender på Eos'en. Det objektivet du har er nemlig et av de skarpeste som finnes, så hvis alt er i orden så skal man få mye skarpere bilder med det enn med nesten alt annet. Det du må huske på er at den større sensoren fører til mindre dybdeskarphet på Eos i forhold til Ixus. Du bør altså blende ned litt ekstra. Jeg vet du har stativ, så bruk det hvis lukkertiden da blir uakseptabelt lang. I forhold til Ixus sitt støynivå kan du også velge iso 400, uten at det merkes på bildene i forhold til Ixus. En siste faktor som du må ta med i beregningen, er at bildene til Eos'en din er mindre oppskarpet internt enn bildene fra Ixus'en. Du må altså jobbe litt i PS for å få skarpheten helt på plass. Det kan du også gjøre i rawkonverteringen i DPP, som følgte med kamera. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 21. september 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. september 2007 Hjertelig takk til begge...det var beroligende, skjønner det er nybegynnerproblemer. Nei, jeg brukte ikke stativ. Bilde-data: EOS-bildet 1/500,AV2.5, iso 100, Sharpness 3 står det. Ixus bilde: 1/250, AV 2.8, iso auto. Nå har jeg tid til å eksperimentere litt mer i dag, "fridag", og vil følge rådene dere har gitt. (Skikkelig fotoskole dette :!: ) RandiA Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. september 2007 Rapporter Del Skrevet 21. september 2007 I Photoshop heter funksjonen for skarping USM, eller Unsharp Mask. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 21. september 2007 Rapporter Del Skrevet 21. september 2007 Hei, Randi Bra lys på bildene dine! Uansett - det er endel forskjeller mellom IXUS'en og EOS'en med 50mm. 1. Sensoren på EOS'en er større, så du får automatisk en kortere dybdeskarphet på EOS'en enn du får på IXUS'en med samme blender på samme avstand. 2. Når dybdeskarpheten blir kort, så stiller det høyere krav til fokus. Det er ofte at kun noen få mm er i fokus, og da har du ikke mye å gå på. 3. Det er essensielt å justere på blender-verdiene slik at du får det resultatet du ønsker. Høyt tall på blenderen = liten blender = mye er skarpt. Lite tall på blenderen = stor blender = lite er skarpt (det jeg omtaler som "kort dybdeskarphet). Så helt konkret: - Sett fokus enten til manuell eller til single-point. I makrofotografering gjør vi mye rart som flerpunkts-systemet ikke skjønner noe av! - I dette tilfellet ønsket du sikkert å sette blenderen til f/5.6 eller så, tipper jeg Ellers er dette kanskje en liten feilposting, i og med at du egentlig ønsker å diskutere fototeknikk? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. september 2007 Rapporter Del Skrevet 21. september 2007 Det som Salvesen skriver er helt korrekt. Ønsker du å sjekke dybdeskarpheten ute i felten så kan du trykke inn nedblendingsknappen. Søkerbildet viser normalt kun bildet med største blender, fordi ellers blir søkerbildet ganske mørkt. Det vil du merke når du bruker nedblendingsknappen, men med litt tilvenning så ser du raskt hvor stor dybdeskarphet du har med valgte blender. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 21. september 2007 Rapporter Del Skrevet 21. september 2007 Om du ikkje bruker stativ, så vil eg annbefale å ALLTID bruke stativ på nærbilder og/eller macro-bilder. For å være heilt sikker på at det ikkje er du sjølv som gjer bildet uskarpt, så kjøp deg ein fjernutløser, da slipper du å røre kameraet og du flytter det ikkje. Husk at bare 1mm er nok til at bildet kan virke litt "utdradd" når du blåser det opp. 9542303[/snapback] Jeg er visst kranglete i dag, men når det gjelder dette med stativ så synes jeg det begrenser meg veldig i forhold til å føle meg frem rundt et motiv. Dog - kanskje en idé når man først har funnet et bra motiv du vil ha sylskarpt Og har du noen bra med/uten-fjernutløser-bilder å vise frem? Lenke til kommentar
henkeZ Skrevet 21. september 2007 Rapporter Del Skrevet 21. september 2007 Såg ut som litt CA på Ixus bildet.. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 21. september 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. september 2007 Ellers er dette kanskje en liten feilposting, i og med at du egentlig ønsker å diskutere fototeknikk? 9542666[/snapback] Takk, takk, mange fine tips fra dere nå...må ta et steg om gangen. (Leser etter hvert manualen, så langt tiden rekker også :!: )Jo, du har rett, det er ikke egentlig bildekritikk jeg var ute etter her, men fototekniske ting. Vel, syns jeg lette i temaene, men jeg ble ikke noe klok på hvor man kunne poste slikt (?) Ang. fjernutløser, har ikke det, men skulle gjerne hatt en enkel, må se om jeg finner det noe sted, åpen for forslag på det også, som på alt annet. Ixusen har jo grei image stabilazer, så den greier seg fint uten (Flere bilder av hva?) RandiA Lenke til kommentar
christofferv Skrevet 21. september 2007 Rapporter Del Skrevet 21. september 2007 (endret) Om du ikkje bruker stativ, så vil eg annbefale å ALLTID bruke stativ på nærbilder og/eller macro-bilder. For å være heilt sikker på at det ikkje er du sjølv som gjer bildet uskarpt, så kjøp deg ein fjernutløser, da slipper du å røre kameraet og du flytter det ikkje. Husk at bare 1mm er nok til at bildet kan virke litt "utdradd" når du blåser det opp. 9542303[/snapback] Jeg er visst kranglete i dag, men når det gjelder dette med stativ så synes jeg det begrenser meg veldig i forhold til å føle meg frem rundt et motiv. Dog - kanskje en idé når man først har funnet et bra motiv du vil ha sylskarpt Og har du noen bra med/uten-fjernutløser-bilder å vise frem? 9542871[/snapback] Har dessverre ikkje noko bra macro bilder på denne PC-en, sitter på en bærbar nå, som er heilt tom for bilder. Men skal vel ligge eit lite flue-bilde, og ein del andre "macro" bilder på heimesida mi. CVTRIAL. Det er tatt med stativ, og er kanskje litt uskarpt pga "webversjon" (må komprimere bildene for plass på server.) Skal heller sjå om eg får posta nokre macro bilder når eg er tilbake på den stasjonære. Endret 21. september 2007 av cv-trial Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 21. september 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. september 2007 Har dessverre ikkje noko bra macro bilder på denne PC-en, sitter på en bærbar nå, som er heilt tom for bilder. Men skal vel ligge eit lite flue-bilde på heimesida mi. CVTRIAL. Det er tatt med stativ, og er kanskje litt uskarpt pga "webversjon" (må komprimere bildene for plass på server.) Skal heller sjå om eg får posta nokre macro bilder når eg er tilbake på den stasjonære. 9545801[/snapback] Det var da et flott fluebilde. Må da være vanskelig å få fluer og slikt til å vente mens man setter opp stativ og ordner utstyret :!: Derfor så greit å ty til ixusen som alltid er klar. Men jeg skjønner jo at man aldri kan få så flotte bilder som når man virkelig stiller alt opp skikkelig. RandiA Lenke til kommentar
christofferv Skrevet 21. september 2007 Rapporter Del Skrevet 21. september 2007 Har dessverre ikkje noko bra macro bilder på denne PC-en, sitter på en bærbar nå, som er heilt tom for bilder. Men skal vel ligge eit lite flue-bilde på heimesida mi. CVTRIAL. Det er tatt med stativ, og er kanskje litt uskarpt pga "webversjon" (må komprimere bildene for plass på server.) Skal heller sjå om eg får posta nokre macro bilder når eg er tilbake på den stasjonære. 9545801[/snapback] Det var da et flott fluebilde. Må da være vanskelig å få fluer og slikt til å vente mens man setter opp stativ og ordner utstyret :!: Derfor så greit å ty til ixusen som alltid er klar. Men jeg skjønner jo at man aldri kan få så flotte bilder som når man virkelig stiller alt opp skikkelig. RandiA 9545837[/snapback] Takker for tilbakemelding. Det flue-bildet var i grunn ganske tilfeldig, dreiv og tok bilder av de hundekjeksene som flua står på, og da kom den bare å satte seg. Det ligger fleire "macro-bilder" på sida og, så bare til å sjekke ut! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå