Gå til innhold

En melding til nybegynnere...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting er hvertfall sikkert. Er ikke bare positivt at Linux blir mer og mer populært. Håper folk starter og forstå at Linux er ikke Windows. Det kommer, forhåpentligvis aldri til og bli det heller. Skal man bytte til Linux for og være kul har man vel egentlig misforstått. Linux er heller ikke optimalt for spillere selv om vi har feks Wine som takler noe, men ikke alt. Skal man ha et OS for og spille med, bruk Windows.

Skal du bruke Linux så vær så snill og lær deg lese. Og finn ut hvordan man bruker, feks, google. Man kan argumentere med at "vi har alle vært nye". Men er lov og bruke hjernen du har mottatt helt gratis. Er ikke alt man klarer finne ut på egenhånd. Men er lov og prøve hvertfall.

Bare følte jeg mått få ut litt frustrasjon. Lenge siden sist :ph34r:

BTW: Bra post ChristianW og flyndrefjes.

Endret av Ördög
Lenke til kommentar

Skal kjøpe meg ny bærbar pc, og tenker "NO skal eg sette meg inn i Linux". Dette er som andre har sagt her et OS eg har sett opp i svært lang tid. Grunnet overgangen er det som har stoppet meg. Ting tar tid, og det er allerede knapt med tid når man har høgskole ved siden av.

Men no skal det altså læres engang for alle. Noen tips til hvilken bærbar eg bør kjøpe meg ? Hadde vært greit med en som var litt snill og ikke ga meg et helvete på jord med å måtte kompilere egne drivere. Drømmer om en 17" bærbar, skikkelig god skjerm å gjøre skolearbeid på og skal fungere som min nye lærevenn inn i Linux verden.

Lenke til kommentar
Skal kjøpe meg ny bærbar pc, og tenker "NO skal eg sette meg inn i Linux". Dette er som andre har sagt her et OS eg har sett opp i svært lang tid. Grunnet overgangen er det som har stoppet meg. Ting tar tid, og det er allerede knapt med tid når man har høgskole ved siden av.

Men no skal det altså læres engang for alle. Noen tips til hvilken bærbar eg bør kjøpe meg ? Hadde vært greit med en som var litt snill og ikke ga meg et helvete på jord med å måtte kompilere egne drivere. Drømmer om en 17" bærbar, skikkelig god skjerm å gjøre skolearbeid på og skal fungere som min nye lærevenn inn i Linux verden.

er ingen spesiell som passer perfekt. intel og nvidia er det som funker best. Men AMD og Radeon kort funker bedre og bedre med linux. HP bærbare (intel og Nvidia) til fruen funker helt problemfritt hvertfall.

Endret av Ördög
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Det største problemet med linux IMO er egentlig fanboys som må forpeste med usaklig enspora misjonering om noe de egentlig ikke har peiling på. Eller kanskje har peiling på, men ikke vært utenfor huset på en god stund.

Linux har veldig mange positive sider. Så hvis man kunne fokusere på dette istedet for å rakke ned og slenge dritt om andre, så kunne man fått et konstruktivt, sundt og bedre blikk i hva som inngår i Linux kontra Windows og andre plattformer. Kanskje gjort valget litt lettere også

Valg av OS vil alltid være et valg om hvilke egenskaper man ønsker, og hvilke "downsides" man kan leve med. Ingen OS er perfekte..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Off-topic

Takker for svar Ördög. De fleste butikker eg har sett på no, har dessverre med windows vista/xp med den bærbare. Dette er ganske kjedelig om eg må betale for noe slikt. Har sett på Zepta som kan "bygges selv" hos netshop, men mener for en stund siden å ha hørt mye tull om det (eller var det kanskje Acer-one?). Jaja, eg skal ikke plage dere her, får ta turen innom "hjelp til ny pc" seksjonen.

On-topic

Flott tråd forresten, er visst ikke bare meg som har slitet litt med overgangen til Linux. Har prøvd ja, en Debian installasjon for ett år siden, alt funket, bare hardt å sette seg inn i når eg ikke klarte surfe på weben engang etter mer info, eller klarte på sett og vis via Lynx hehe. No har eg en reserve maskin som eg kan surfe etter informasjon om eg ikke får til å surfe i linux engang.

Å velge distribusjon er hardt, men for en nybegynner er vel Ubuntu å foretrekke i de fleste tilfeller, slik eg har forstått.

Lenke til kommentar
Det største problemet med linux IMO er egentlig fanboys som må forpeste med usaklig enspora misjonering om noe de egentlig ikke har peiling på. Eller kanskje har peiling på, men ikke vært utenfor huset på en god stund.

Linux har veldig mange positive sider. Så hvis man kunne fokusere på dette istedet for å rakke ned og slenge dritt om andre, så kunne man fått et konstruktivt, sundt og bedre blikk i hva som inngår i Linux kontra Windows og andre plattformer. Kanskje gjort valget litt lettere også

Valg av OS vil alltid være et valg om hvilke egenskaper man ønsker, og hvilke "downsides" man kan leve med. Ingen OS er perfekte..

Fanboys er noe vi bare må lære og leve med. Du finner dem overalt. uansett om du er innenfor eller utenfor den teknologiske verden. Ser ikke på meg selv som en "fanboy" selv om jeg elsker linux. Men min personlige mening er at Linux folk er ikke så ille som feks MAC fanboys, eller Win (uten og begrunne det utsagnet for og slippe krig :p ).

At brukere av et type OS kritiserer det andre synes jeg ikke nødvendigvis kan karakteres som fanboy utspill. Man må ha lov til og si sin mening, så lenge det er sakelig og ikke bare drittslenging.

Ingen OS er perfekte. Ikke engang Linux er perfekt. Men etter min mening er det så nærme perfekt man kan komme. Den største mangelen for meg er at det er lite kompatibelt med spill. heldigvis blir dette bedre og bedre.

Off-topic

Takker for svar Ördög. De fleste butikker eg har sett på no, har dessverre med windows vista/xp med den bærbare. Dette er ganske kjedelig om eg må betale for noe slikt. Har sett på Zepta som kan "bygges selv" hos netshop, men mener for en stund siden å ha hørt mye tull om det (eller var det kanskje Acer-one?). Jaja, eg skal ikke plage dere her, får ta turen innom "hjelp til ny pc" seksjonen.

Bare hyggelig.

Tror du bare må leve med den lille ekstra summen den bærbare koster pga Win lisens. Eneste bærbare jeg vet om som har Linux installert er med SSD disk. Selv kastet jeg ut Win når jeg fikk min EEE. Må bare skkaffe meg et linux klistremerke som kan dekke til "Designed for XP" klistremerke.

Endret av Ördög
Lenke til kommentar

Lagde en tråd om dette for en god stund sia, er noe som en hver som skal begynne å bruke GNU/Linux burde lese.

Når bruke Hvilket OS

Lenke til kommentar
BTW: Bra post ChristianW og flyndrefjes.

Takk :-) Er nok heller sjelden jeg er såpass krass som i det innlegget jeg skrev for en god tid tilbake der. Men tror faktisk jeg står for det meste der fremdeles. Egentlig har jeg alltid vært mer opptatt av formater/standarder, enn selve operativsystemene.

Hvordan hadde verden vært om alle formater (lyd, bilde, tekst, grafikk, dokumenter) hadde vært knyttet til BARE ETT program? Æsj, en sånn Ms-office-modell hadde vært et drawback for utviklingen her i verden!!

Lenke til kommentar
De fleste butikker eg har sett på no, har dessverre med windows vista/xp med den bærbare. Dette er ganske kjedelig om eg må betale for noe slikt

Det er bare å ikke godta lisens betingelsene når du skal sette opp pc'en, da skal du få refundert prisen for windows. Forbehold om at MS ikke har endret vilkårene etter at denne artikkelen ble skrevet: Ville ha Linux - ikke Windows, Fikk refundert XP-kjøpesum

Utdrag:

Mitchell kjøpte nylig en ny bærbar PC fra Dell, og hadde planer om kun å ha Linux installert på maskinen. Under første oppstart av PC-en valgte han Nei når han ble bedt om å godta lisensavtalen for Windows.

I lisensavtalen for Windows XP Home står det visstnok i klartekst at brukere kan få refundert kjøpesummen av Windows dersom de velger det bort.

Kan jo være greit å spørre butikken om hvordan dette skal løses før man kjøper en pc'en, slik at man slipper unødvendig "rør" senere.

Edit: Fant noe flere sider/artikler om å takke nei til windows osv

How to get a Windows tax refund (January 05, 2007)

I've installed Linux, now give me my Windows refund (2006-11-30), en trå på fedora forumet om en bruker som prøver å få tilbake pengene fra Acer.

Edit2: Kan være ganske nyttig å lese igjennom tråstarters poster i tråden på fedora forumet, da han har mange gode argumenter, hvis selger av pc'en prøve å si at du ikke kan få tilbake penger fordi windows er pre-installert osv. Kan fortsatt se ut som at (noen) pc produsenter (fortsatt?) er vanskelig på dette området: Lenovo Requires NDA For Windows License Refund.

Så det enkleste er nok å finne en pc med linux preinstallert, eller en uten os. Hvis den pc'en du "må ha" kun kommer med windows, så sjekk ut hvordan rettningslinjene på hvordan du kan få tilbakene pengene for lisensen. Eller kanskje man kan ringe MS og spørre om man kan få flyttet lisensen til en annen maskin, hvis man ønsker windows på en annen maskin.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Takk for nyttig informasjon, Crowly!

Regner med at jeg selv kommer borti denne problemstillingen neste gang jeg kjøper laptop. Om jeg da ikke handler via et firma som selger uten OS eller med linux pre-installert.

Jeg skal iallfall ta meg god tid og stille noen "vanskelig" spørsmål til diverse selgere for å se hvordan selgerne reagerer på spørsmål fra en non-windows-interessert :-) Greit å vise at vi faktisk eksisterer.

Lenke til kommentar
Eller bruke samme tipset som jeg fikk en gang her på forumet :)
AlecTBM: Du skal ikke likegreit mure maskinen inn i betong og senke den ned på havets dyp? :)

Jeg har sagt mye lurt opp gjennom årene ja ;)

Jeg synes egentlig det er litt skremmende at så mange tror at de bare kan installere Linux, og vips så skal alt fungere akkurat slik som før. Det blir som å tro at man skal kunne ta billappen på en dag, fordi man har kjørt moped i mange år. Begge har samme funksjon, men brukeropplevelsen er en helt annen, og kunnskapene og ferdighetene man behøver er svært ulike, selv om de forsåvidt er relatert til hverandre.

Selv brukte jeg Linux i nesten 11 år før jeg faktisk forkastet Windows på alle maskinene mine. Har dog kjørt server på Linux i 7 år. Har fortsatt et vmware XP image liggende på en av maskinene, men den bootes sjeldnere og sjeldnere.

Lenke til kommentar
Takk for nyttig informasjon, Crowly!

Regner med at jeg selv kommer borti denne problemstillingen neste gang jeg kjøper laptop. Om jeg da ikke handler via et firma som selger uten OS eller med linux pre-installert.

Jeg skal iallfall ta meg god tid og stille noen "vanskelig" spørsmål til diverse selgere for å se hvordan selgerne reagerer på spørsmål fra en non-windows-interessert :-) Greit å vise at vi faktisk eksisterer.

Jeg jobber selv i butikk hvor vi selger blant annet Asus EEE med linux. Det kommer derfor mye non-windows-relaterte spørsmål i disse dager. Men dette er av folk som bare har hørt om dette skumle nerdete os'et. Jeg prøver så godt jeg kan å fortelle dem opp å nedsider med begge OS'er. Jeg bruker begge to selv for å ha noen erfaringer å kommer med.

Lenke til kommentar

KeYhOle, hvilken butikk er dette du snakker om? Har sett paa Asus EEE, men av de eg har sett er skjermen temmelig liten (eg foretrekker selv minimum 15", helst 17" ). Kanskje de finnes i storre versjoner snart?

Har laget en liten foresporsel paa "Hjelp til ny pc", men fikk ingen svar. Skal bumpe den snart med noen forslag eg kommer til aa velge ut, men eg tror muligens de fleste som er paa "Hjelp til ny pc" er kun opptatt av gaming pcer.

Ideelt sett er eg kun paa jakt etter en enkel pc (kan installere linux selv) med god kvalitetsskjerm, godt tastatur, generelt kvalitet og mulighet til dual-screen (vil koble til en ekstern skjer som sekundaer skjerm ).

Lenke til kommentar
.....klipp...Jeg jobber selv i butikk hvor vi selger blant annet Asus EEE med linux. Det kommer derfor mye non-windows-relaterte spørsmål i disse dager. Men dette er av folk som bare har hørt om dette skumle nerdete os'et. Jeg prøver så godt jeg kan å fortelle dem opp å nedsider med begge OS'er. Jeg bruker begge to selv for å ha noen erfaringer å kommer med.

Det skulle absolutt ha vært flere som deg i norske databutikker!

Lenke til kommentar
Ingen OS er perfekte. Ikke engang Linux er perfekt. Men etter min mening er det så nærme perfekt man kan komme. Den største mangelen for meg er at det er lite kompatibelt med spill. heldigvis blir dette bedre og bedre.

GNU/Linux er ikke lite kompatibelt med spill, det er spill som er lite kompatibelt med spill.. Fordi at spillutviklerne utvikler spillene til windows. Når dem først lager spill til GNU/Linux fungerer dem som hakka møkk.

Største minuset i mine øyne som trekker ned GNU/Linux er at det ofte finnes så mange halvferdige programmer der ute, og at også hardware markedet er elendig på å frigi informasjon slik at andre kan skrive drivere. Blir det samme som spillindustrien. Men det er jo ikke GNU/Linux sin feil..

Lenke til kommentar

GNU/Linux er ikke lite kompatibelt med spill, det er spill som er lite kompatibelt med spill.. Fordi at spillutviklerne utvikler spillene til windows. Når dem først lager spill til GNU/Linux fungerer dem som hakka møkk.

Største minuset i mine øyne som trekker ned GNU/Linux er at det ofte finnes så mange halvferdige programmer der ute, og at også hardware markedet er elendig på å frigi informasjon slik at andre kan skrive drivere. Blir det samme som spillindustrien. Men det er jo ikke GNU/Linux sin feil..

GNU/Linux lite kompitabelt med spill eller spill lite kompitabelt med GNU/inux. To måter og se på samme sak. Uansett er Windows det beste valget om man skal, hovedsakelig spille. Og ønsker man uansett og bruke GNU/Linux så sjekk om det du ønsker funker, for og unngå mye ekstra jobb (om det ikke er hva du ønsker selvsagt).

Gleder meg hvertfall veldig til dagen hvor jeg kan plassere Windows ute i kulda og gi GNU/Linux min fulle oppmerksomhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...