Gå til innhold

En melding til nybegynnere...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om du har lyst til å spille i Linux finnes det en del spill til Linux, både gratis første person skytespill som jeg har testet ut for litt siden som fatkisk var ganske gode, men ikke noe særlig grafisk med tanke på grafikken til UT2007, og også kommersielle spill som også til Linux, som UT-serien blandt annet. Spill som WOW kan installeres litt i Wine og funker like bra, men er du avhengig av masse Windows spill så er Linux et dumt valg ja, og Cedega funker ikke helt opptimalt heller.

Det er ikke helt det som er poenget. Om man har "lyst å spille" så kan man bare dra opp kabal eller tuxracer eller noe sånt. Poenget er å få de spillene som folk flest spiller opp å gå i Linux. Det er der problemet ligger. Det er ikke lite spill til linux, men det er ikke de spillene folk vil ha.

-C-

Lenke til kommentar
Hehe. Har brukt Ubuntu i en måned kanskje=)

Er deilig<3.

Er to ting jeg ikke liker, og det er at jeg ikke får PCI-lydkortet mitt til å funke (må bruke et helt forjævlig innebygd=(), og at jeg ikke kan produsere musikk. Ellers hadde jeg gått perma over til Linux pronto!

9560399[/snapback]

Vet du at det ikke er støttet? Hvis ikke kan du fortelle hvilket kort det er med lspci.

Lenke til kommentar
Om du har lyst til å spille i Linux finnes det en del spill til Linux, både gratis første person skytespill som jeg har testet ut for litt siden som fatkisk var ganske gode, men ikke noe særlig grafisk med tanke på grafikken til UT2007, og også kommersielle spill som også til Linux, som UT-serien blandt annet. Spill som WOW kan installeres litt i Wine og funker like bra, men er du avhengig av masse Windows spill så er Linux et dumt valg ja, og Cedega funker ikke helt opptimalt heller.

Det er ikke helt det som er poenget. Om man har "lyst å spille" så kan man bare dra opp kabal eller tuxracer eller noe sånt. Poenget er å få de spillene som folk flest spiller opp å gå i Linux. Det er der problemet ligger. Det er ikke lite spill til linux, men det er ikke de spillene folk vil ha.

-C-

9561178[/snapback]

Ikke det at det er noe galt med kabal eller tuxracer, men jeg tenker både på kommersielle spill og mer avanserte open source spill til Linux enn tuxracer og kabal.

http://icculus.org/lgfaq/gamelist.php her er det en fin liste hvor man kan sortere spillene så det kun vises de kommersielle, og det er en del gode og kjente spill på listen.

Her er en annen side som viser en del gratis spill:

http://gaming.gwos.org/doku.php

Her er en annen liste over en del gratis fps-spill som viser hvilke os de er gitt ut på, Linux er støttet i flere av dem:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_free_...person_shooters

Og flere kilder til gratis spill...

http://www.getdeb.net/category.php?id=3

http://www.linuxmint.com/software/?sec=category&id=2

Om man klarer å finne spill som stiller de kravene man ser etter i et spill så har du nok av spill i Linux! Prøvde for en liten stund siden å installere to spill via Wine, Keepsake og Dungeons and Dragons, Keepsake installerte og funket som man kan gjøre regning med i Windows, Dungeond and Dragons hadde jeg ikke like hell med. WOW er også et velgid populært spill som det bare var å installere med Wine.

Det største problemet jeg hadde når det gjaldt spill var Half-Life2, testet dem ut i Cedega for lenge siden, det funket, men hakket som f**n! og HL2 er nok et spill som holder igjen mange som jeg har latt støve ned siden jeg gikk over til Linux. Bortsett fra det så spilte jeg stort sett spill som allerede var støttet i Linux :)

Lenke til kommentar
Mens jeg utførte noen filoppgaver som root i dag, gikk det opp for meg:

Vet Ubuntu/linuxnybegynnere at man får full roottilgang uten passord ved å velge recovery på grubmenyen?

9566944[/snapback]

...eller med en live CD :). Det vet de sikkert ikke, mange som tror at private dokumenter er trygge bare man har på passord. Det var det jeg så for meg da jeg tok med en bit om encfs i howtoen. Skal man være trygg, må det krypteres.
Lenke til kommentar
Hvis noen med "onde" hensikter har tilgang til den fysiske maskinen er det ikke mye som kan stoppe dem nei.. kraftig kryptering er vel det eneste.

9567634[/snapback]

Tja, eller ganske enkelt BIOS + GRUB-passord :-)

9568905[/snapback]

Dream on, bare gi meg disken du, så skal jeg fort få montert den opp :tease:

Lenke til kommentar
Hvis noen med "onde" hensikter har tilgang til den fysiske maskinen er det ikke mye som kan stoppe dem nei.. kraftig kryptering er vel det eneste.

9567634[/snapback]

9568905[/snapback]

Hjelper nok ikke det du.

Grunnen er at det ikke gjør noe med filsystemet, passordene hindrer deg bare fra å boote maskinen, men hindrer deg ikke fra å ta disken ut av maskinen, putte den i en annen en og montere den opp der.

Skal man ha sikre filsystemer så burde man kryptere dem.

Lenke til kommentar

9567634[/snapback]

9568905[/snapback]

Hjelper nok ikke det du.

Grunnen er at det ikke gjør noe med filsystemet, passordene hindrer deg bare fra å boote maskinen, men hindrer deg ikke fra å ta disken ut av maskinen, putte den i en annen en og montere den opp der.

Skal man ha sikre filsystemer så burde man kryptere dem.

9585313[/snapback]

[iRONY]Nei sier du det du? Det visste jeg ikke[/iRONY]

Jeg henviste til det Kagee skrev. Altså en enkel måte å sikre at brukere ikke skal ha mulighet for å starte opp et OS i "recovery mode" er å ganske enkelt sitte BIOS og GRUB passord. :)

Mens jeg utførte noen filoppgaver som root i dag, gikk det opp for meg:

Vet Ubuntu/linuxnybegynnere at man får full roottilgang uten passord ved å velge recovery på grubmenyen?

9566944[/snapback]

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

første treff med linux var på min 386 på 16mhz - ikke så mye forskjell fra dos i den tid, bortsett fra at ingen av spillene jeg hadde virket. Gikk til bake til Dos og tok så steget over i windows verden (3.1, 3.11, NT3.5, Win95,98,98se,me,xp nå vista). Har installert linux noen ganger bare for å se utviklingen, men det er først nå jeg har lagt inn linux som eneste os, vell og merke på en litt eldre AMD xp2800 maskin. Og jeg har aldri hatt så mye problemer med å få 3D kort til å virke før. Compiz virker (en av grunnen til at ubuntu ble installert), men ingen andre 3D program (eller spill). Så nå sitter jeg her å venter på at ATI skal få ut nye drivere slik at det gamle 3D kortet får bedre støtte (9800PRO).

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Sikkert mange som reagerer på at i linux så installerer man først en harddisk i kabinettet og så monterer man den etterpå.

Når den er skrudd fast så er den vel montert? Dersom man ikke har skrudd den skikkelig fast, så bør den vel i alle fall sitte ordentlig etter man har montert den?

:hmm:

/Tøysemodus

Lenke til kommentar

BIOS = Ta ut strømkabel og batteriet på hovedkortet, og si hadebra til det passordet..

GRUB = Tja, har noen GRUB passord så ta ut hardisken og mount i en annen PC, eneste som funker er og kryptere disken, og faktisk LÅSE kabinettet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...