Gå til innhold

Hjelp til å oppgradere dinosauren min

StefanP

Anbefalte innlegg

Jeg skal oppgradere dinosauren min litt og trenger litt råd.

Jeg skal ikke ha noe brutal kraft som dere ser, men jeg er litt lei Athlon 1200 og 512 Mb ram. Dessuten vil jeg ha ned støyen og håper hovedkortet er vifteløst, samt at oppsettet ellers er OK.

Jeg har følgende i handlekurven min:

AMD ATHLON 64 X2 4400+ 2.3GHZ PIB SKT AM2 2X512KB FSB1000 65W NS (ADO4400DDBOX)

Gigabyte GA-MA69G-S3H, AMD 690G+SB600, HDMI, Socket-AM2, ATX, DDR2, PCI-Ex16

Asus GeForce 8500GT 256MB DDR2 Silent, PCI-Express, Tv-Out/DVI-I/HDTV

Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400 Kit w/two matched CM2X1024-5400C4 Dimm's

CPU vifte vet jeg ikke helt hva som er bra. Noen som kan foreslå en rimelig men samtidig støysvak vifte?

Det jeg er mest usikker på er om RAMen er riktig til hovedkortet. Eller om den har for lav frekvens og ikke utnytter potensialet til hovedkort. Jeg er blitt over 30 og er litt ute av "gamet" :cry:

Om noen har noen andre forslag så er de velkommen.

Ka dokk trur? :)

Stefan Pettersen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den rammen funker den, så det er ikke noe å være redd for

Hvor mye ligger du på i pris? Mulig det er like greit å oppgradere til Socket LGA775 og core2duo

9541184[/snapback]

Prosessor 628,- og kortet 679,-

Jeg må vel opp litt for 775 og core2duo?

Lenke til kommentar
Kjøling til cpu kan jeg anbefale Scythe Ninja Plus. Denne bruker jeg selv til å kjøle ned min prosessor helt passivt (har to støysvake 120mm kabinettvifter for å få litt sirkulasjon). Den koster 350-400.

9541377[/snapback]

Takk! Godt tips. Det er ikke noe fare for havari med AMD prosessorer med slik kjøling? Syns å huske at Intel sine kjører seg ned selv ved overoppheting, mens AMD sine helst liker å bli fritert :)

Lenke til kommentar
Ikke nødvendigvis. Netshop har inne et Asus P5B demo og Intel Core2Duo E4400 til 450+950=1300kr

Nå er jeg litt usikker på hvordan E4xxx-serien av Core2duo er iforhold til AMD X2 da

9541273[/snapback]

Takk for tipset, jeg er jammen ikke sikker på hvordan de to prossesorene er forskjellige jeg heller. Det eneste er at den AMD prosessoren sto anbefalt som budsjettmodell. Synes jeg å huske. Noen som vet hvilken som er best?

Lenke til kommentar
*snip*

Takk!  Godt tips.  Det er ikke noe fare for havari med AMD prosessorer med slik kjøling?  Syns å huske at Intel sine kjører seg ned selv ved overoppheting, mens AMD sine helst liker å bli fritert  :)

9541403[/snapback]

Tviler på at du vil klare å fritere en prosessor med den blokka nei.

Lenke til kommentar
Her vises det at X2'en har høyere klokk og FSB, men det er jo så mange andre ting som spiller inn på ytelsen også

https://prisguiden.no/vis_side_ved_...ids%5B%5D=67041

Mens denne testen viser at E4300 (versjonen lavere) yter bedre enn X2 4400+

http://techreport.com/articles.x/12772/1

9541439[/snapback]

Det så jo lovende ut. RAM vil passe fint til dette oppsettet også?

Takk for at du tok deg tid til å sjekke dette :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...