Gå til innhold

Problem! Konsertopptak på cd uleselig!

fargoth

Anbefalte innlegg

Saken er den at jeg har to CD-er med opptak fra en konsert, de to cdene inneholder en uredigert master. Problemet er at cdene ikke er blitt finalisert (failed finalization) og dermed er det ikke mulig å få spilt dem av. Jeg lurer på om det er noen som helst mulighet for å få noe informasjon ut av disse cdene? Det kan nevnes at cden dukker opp i windows men med ein feilmelding ved forsøk på avspilling. Inne på selve cden ligger det en fil som heter Track01.cda, og selve cden er listet som "Audio CD" med 0 Bytes kapasitet.

Edit: Leif

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved bruk av ImgBurn begynner CDen og spinne, men ingen ting hender, dersom jeg prøver de to første alternativene. Det siste alternativet som du tipset om gir følgende feilmelding:

feillg4.jpg

Programmet sier jo at disken ikke er tom, så innholdet må jo liggepå selve cden, det er bare ikke leselig.

Lenke til kommentar
Hvilken software ble brukt til å brenne CD-en i første omgang ?

CD-Roller har hjulpet meg i tilsvarende situasjon

Jeg vet dessverre ikke hvilken software som ble brukt til å brenne cden. Jeg anntar det er blitt brukt noe profesjonelle greier, da opptaket er gjort med skikkelig utstyr i forbindelse med en konsert. Ved bruk at CD-Roller får jeg følgende feilmelding:

untitledzn1.jpg

Edit: Litt info av cdene ved bruk av CD-roller:

untitledzw3.th.jpg

Ingen som jobber med lydproduksjon eller noe slikt som har vert borti lignende tilfeller?

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke forstå at ingen har noen forslag til løsning på dette problemet, med et så kunnskapsrikt forum spekket med kompetente mennesker med lang erfaring! Dette er det eneste opptaket av denne konserten, får vi ikke ut innholdet vil vi aldri kunne høre akkruatt denne fremførelsen på ny! :(

Lenke til kommentar
Har du vært i kontakt med de personene som brukte de "profesjonelle greiene" og spurt om de kan være behjelpelige med å close discene ?
Jeg har vert i kontakt med personen som er ansvarlig for akkurat dette opptaket (naboen), og han var helt rådvill da han selv ikke klarte få ut innholdet. Jeg sa meg villig til å legge ut en post på forumet da jeg vet at det finnes folk her med svært mye peiling på det meste, og som om ikke annet vil kunne bekrefte/avkrefte om det i det hele tatt er mulig å teoretisk hente ut informasjon fra denne CD-en. Jeg er villig til å prøve det meste, og jeg gir gjerne ut så mye informasjon om CD-ene som trengs. Det eneste jeg ikke vet er hvilket utstyr som er brukt for å få informasjonen inn på CD-en, men jeg vet at hele prosessen fra opptak til cd er gjort med profesjonelt utstyr. En åpenbar løsning er jo at han som står bak opptaket selv kan gå tilbake med halen mellom beina og få noen andre med lang erfaring innen dette til å ta en kikk på CD-ene, men foreløpig har han ytret at han ville vente og se om min post på forumet ga positive resultater. (Jeg regner med han ikke ønsker å rope for høyt om at han har tabbet seg ut og gjort det eneste eksemplaret av masteropptaket uleselig..) Problemet som sådan er ikke å få en løsning på problemet, utfordringen ligger i å få de som har kompetanse til å svare til å involvere seg. :) (Sannsynligvis noen som har erfaring med opptak av lyd og/eller har vert borte i det samme?)

Edit:

Det ser ut som CD-en er på 4GB. Litt mye for en audio-cd...

Du kan prøve dette.

Programmet du linker til klarer å hente ut den 44byte store .cda filen, men ikke noe mer en det. Det gir også en fin feilmelding etter restorasjonen som ser ut som følger:

57757678ko5.th.jpg

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Har du prøvd å kopiere imaget fra CD-en til HD med "Alcohol 120%"?

Ja, Alcohol 120% genererer lesefeil på samtlige blokker, og gir følgende feilmelding etter et par minutter: (Sansynligvis på grunn av den store mengden lesefeil som logges)

untitledls0.jpg

Tilsvarende programmer gir feilmeldinger av ulike fasonger, til tross for varierende instillinger mtp innlesing og eksportering.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Kanskje winhex er noe å prøve, om ikke annet kan du se filen i sin helhet.

Trial på http://www.x-ways.net/winhex/

9566597[/snapback]

Jeg er dessverre ikke kjent med hexeditorer, men det ser ihvertfall ut som programmet registrerer at det finnes data på cden utover de 44 bytene med informasjon som ligger i cda filen. (Kan dette være PCM informasjon??).

untitledsu5.th.jpg

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Er disken fysisk skadet? En Hex editor skal vise rawdata som det er på disken. så lesefeil er kanskje ikke så bra.

Forøvrig litt lesestoff om cda filer http://www.techsupportalert.com/how_to_wor...d_cda_files.htm

So what are .CDA files that you see on an audio CD?

These files are created by the Windows CD driver. They are simply representations of the CD audio tracks and are not actually on the CD.

Each .CDA file is a kind of a pointer to the location of a specific track on the CD and contains no musical information. They are all 44 bytes in length and each contain track times plus a special Windows shortcut that allows users to access the specific audio tracks.

Må nesten gå ut fra at d er PCM iom. at win lager den cda filen.

Har du prøvd noen audio/mp3 rippere på den?

Lenke til kommentar
Hva med Isobuster, har du vurdert å prøve det?

Hvis det er brukt et ISO-format på CD-en, da. Vi vet jo ikke det sikkert heller.

9572931[/snapback]

Isobuster (2.2) låser seg når jeg velger gjeldende CD. Jeg har også prøvd forskjellige rippeprogrammer, men til ingen nytte. Cdene er ikke fysisk skadet på noen måte, men som jeg nevnte er de ikke blitt finalisert under brenning. Slik jeg med min beskjedne kunnskap ser situasjonen, tror jeg at PCM informasjonen ligger på disken, men på grunn av overnevnte problem er den ikke leselig av de små kommersielle programmene jeg har testet til nå. Spørsmålet da blir om det er mulig å hente informasjon av et optisk medium som dette gitt de forutsetningene jeg har kommet med? Jeg nekter å tro at ingen kan svare på det!

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Spørsmålet da blir om det er mulig å hente informasjon av et optisk medium som dette gitt de forutsetningene jeg har kommet med? Jeg nekter å tro at ingen kan svare på det!

9578333[/snapback]

Tro hva du vil. Det virker ikke som om problemet ditt er særlig kjent blant de som ferdes på "Hardware > Lagringsmedier".

Det hadde kanskje hjulpet litt om vi hadde visst hva slags HW og SW som ble brukt under innspillingen ...

Kanskje det finnes andre fora der sjansen for treff er høyere? AVforum.no eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Spørsmålet da blir om det er mulig å hente informasjon av et optisk medium som dette gitt de forutsetningene jeg har kommet med? Jeg nekter å tro at ingen kan svare på det!

9578333[/snapback]

Tro hva du vil. Det virker ikke som om problemet ditt er særlig kjent blant de som ferdes på "Hardware > Lagringsmedier".

Det hadde kanskje hjulpet litt om vi hadde visst hva slags HW og SW som ble brukt under innspillingen ...

Kanskje det finnes andre fora der sjansen for treff er høyere? AVforum.no eller noe sånt?

Det kan se ut som du er inne på noe der ja. Jeg postet opprinnelig tråden i Lyddiskusjon da jeg antok at det var en mer passende kategori enn lagringsmedier, men tråden ble flyttet hit av Zeph. Jeg kan finne ut eksakt hvilken type hardware og software som er brukt, dersom du mener at det vil kunne hjelpe for å komme til bunns i problemet? Det sier seg jo selv at enten har jeg gitt for lite informasjon til at spørsmålet kan besvares, ellers er det ingen med tilstrekkelig kunnskap om emnet som har lest tråden; og siden ingen (før du, nå) spesifikt har spurt etter mer informasjon er det jo naturlig å anta at det siste var tilfelle. Jeg liker dog ikke tanken på at noe slikt skal stemme, da alle andre hardware-relaterte utfordringer jeg har postet på forumet tidligere har latt seg løse ved at man enten har funnet ut feil(en), eller at man har kommet frem til en (eller flere) årsaker som gir et svar på om problemet kan løses eller ikke.
Lenke til kommentar

Google forteller at "invalid field in cdb" (jf. post fire) er en vanlig feilmelding når spilleren ikke støtter mediet.

Har du tilgang til andre cd drev å prøve på?

Evt. google medie merket du bruker å se om det har noen begrensninger, forutsatt at

cd ene har trykk.

Edit: videre legger jeg merke til at winhex ikke gjenkjenner noe filsystem på disken.

Dette kan jo være på grunn av det jeg nevnte over, eller at utstyret som ble brukt til opptaket har et eget filsystem.

Å finne ut hva slags utstyr som ble brukt kan nok hjelpe noen å helpe deg videre med dette problemet.

Edit2: Evt kan det være at du mangler noen drivere for filsystemet, UDF?

Edit3: ms support om lignende tilfeller http://support.microsoft.com/kb/321640

Shit, edit mannen :innocent:

Endret av hello(win)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...