Gå til innhold

America F*CK YEAH! (amerikanere og våpen)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når situasjonen er slik den er i USA, der eskalasjonen har gått så langt opp som den har, så er det ikke merkelig at "alle" har våpen. Det ideelle hadde jo vært om man ble kvitt alle våpnene, eller i alle fall ganske mange av dem, men i praksis hadde vel bare de lovlydige hadde overlevert våpnene sine om det mot formodning skulle komme en lov mot dem. Da hadde bare kriminelle sittet igjen tungt bevæpnet.

edit: Den prosentandelen var rimelig høy, de fleste sier at det er omtrent 50% sannsynlighet for at du skyter ett familiemedlem istedet for en intrenger...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
I 97% av tilfellene der der har skjedd et innbrudd og eieren av boligen/whatever har hatt våpen har tyven fått tak i våpenet/mannen har skadet/drept seg selv eller andre i stedet for tyven..

9544711[/snapback]

Kilder?

9544744[/snapback]

Michael moore, "Dumme hvite menn".

Lenke til kommentar
Når situasjonen er slik den er i USA, der eskalasjonen har gått så langt opp som den har, så er det ikke merkelig at "alle" har våpen. Det ideelle hadde jo vært om man ble kvitt alle våpnene, eller i alle fall ganske mange av dem, men i praksis hadde vel bare de lovlydige hadde overlevert våpnene sine om det mot formodning skulle komme en lov mot dem. Da hadde bare kriminelle sittet igjen tungt bevæpnet.

edit: Den prosentandelen var rimelig høy, de fleste sier at det er omtrent 50% sannsynlighet for at du skyter ett familiemedlem istedet for en intrenger...

9544760[/snapback]

Det er det sikkert, men det var ikke det jeg skrev.

Lenke til kommentar
I 97% av tilfellene der der har skjedd et innbrudd og eieren av boligen/whatever har hatt våpen har tyven fått tak i våpenet/mannen har skadet/drept seg selv eller andre i stedet for tyven..

9544711[/snapback]

Kilder?

9544744[/snapback]

Selvom jeg tviler på prosentandelen her, så er det fakta at ved å ha et våpen, øker statistikk sett sjansen for å bli utsatt for noe kriminelt (eller lignende). Har ikke kilde, men tror jeg så det på Michael Morres "Bowling for Columbine".

Lenke til kommentar
Stupid white men, hvor enn underholdende den er, er ikke akkurat en veldig kredibel kilde å sitere (for annet enn morsomheter ang. bush som ikke nødvendigvis er ment 100% korrekt).

9544809[/snapback]

Husk på at det er 97% sjangse for at NOE annet (hva som helst nesten) skal skje, enn at du bruker våpenet til å nøytralisere tyven. Jeg synes ikke det høres så mye ut.

Lenke til kommentar

9544711[/snapback]

Kilder?

9544744[/snapback]

Selvom jeg tviler på prosentandelen her, så er det fakta at ved å ha et våpen, øker statistikk sett sjansen for å bli utsatt for noe kriminelt (eller lignende). Har ikke kilde, men tror jeg så det på Michael Morres "Bowling for Columbine".

9544788[/snapback]

Jeg tviler på at det å eie et våpen alene er med på å øke sjansen for å bli utsatt for noe kriminelt. Det som derimot kan skje er at familiemedlemmer skader seg med våpenet eller at situasjonen blir mer voldelig enn nødvendig når man først havner i en situasjon om begge parter har våpen.

Lenke til kommentar
bilde

bilde

bilde

bilde

Men ved nærmere ettersyn ser jeg at dette ikke er automatvåpen (sikringen har bare to stillinger)

9543461[/snapback]

Ved ennu nærmere ettersyn viser det seg at det er såkalte soft-guns det er snakk om på bildene. Merkelig at noen som er veldig opptatt av rettighetene til å kunne bære våpen ikke stiller opp med ekte vare på propagandaposters ...

9545034[/snapback]

Det er ikke airsoft våpen.

Lenke til kommentar
Ved ennu nærmere ettersyn viser det seg at det er såkalte soft-guns det er snakk om på bildene. Merkelig at noen som er veldig opptatt av rettighetene til å kunne bære våpen ikke stiller opp med ekte vare på propagandaposters ...

9545034[/snapback]

Er vel redde for at noen skal komme til skade :!: :!: :!: :!:

Lenke til kommentar

Som så mange andre her har uttrykt så kan jeg ikke forstå den amerikanske "way". At de etter å ha opplevd gjentatte ganger at ungdom har tatt med seg våpen på skolen og skutt andre elever og lærere, burde jo noen der borte ha "luktet lunten" og forbudt alt som var farligere enn en smørekniv! Men på en annen side, selvkritik er vel ikke amerikanerenes sterkeste egenskap... :blush:

Lenke til kommentar
Som så mange andre her har uttrykt så kan jeg ikke forstå den amerikanske "way". At de etter å ha opplevd gjentatte ganger at ungdom har tatt med seg våpen på skolen og skutt andre elever og lærere, burde jo noen der borte ha "luktet lunten" og forbudt alt som var farligere enn en smørekniv! Men på en annen side, selvkritik er vel ikke amerikanerenes sterkeste egenskap...  :blush:

9549461[/snapback]

Man har da "luktet lunten", og problemet er da så absolutt adressert i USA, og det er flere som jobber for en strengere våpenpolitikk slik at færre våpen skal havne for lett i hendene på barn og unge.

Men uansett vil nok illegale våpen fortsatt være et problem.

Ellers tror jeg ikke det har noe med amerikanerenes evne til å være selvkritiske eller ei. Det er jo ikke det eneste landet i verden som har problemer som både folk flest og politikere kjenner til, og som de ikke er i stand til å løse på dagen.

Lenke til kommentar

USA har en meget sterk våpenkultur. Retten til å bære våpen er tilogmed grunnlovsfestet =). Ett vanlig argument er at om man gjør våpen ulovlige så vil de kriminelle fortsatt få tak i sine, siden de gjør det ulovlig uansett, og "ærlige" amerikanere ville da være foruten forsvar. Det er blitt en del av den amerikanske "psyken"...

Lenke til kommentar
USA har en meget sterk våpenkultur. Retten til å bære våpen er tilogmed grunnlovsfestet =). Ett vanlig argument er at om man gjør våpen ulovlige så vil de kriminelle fortsatt få tak i sine, siden de gjør det ulovlig uansett, og "ærlige" amerikanere ville da være foruten forsvar. Det er blitt en del av den amerikanske "psyken"...

9551399[/snapback]

Ja, og i prinsippet er det jo ikke noe galt i det.

Lenke til kommentar

Jo, det i prinsippet tror jeg at det er noe galt med det..

Våpen eskalerer en situasjon. -Ingen våpen i hus vil gjøre at en innbrudtyv ikke er så stressa og dermed er situajonen roligere, og sjangsen for at noen blir liggende igjen i en blodig dam er litt mindre...

(bare å se på hvordan vi har det i Norge. Og ta med oppfordringen som Politiet kommer med: Hvis du får "besøk" på natta; ring politi, men ikke prøv å spill helt..)

Videre jeg antar (uten å ha noen peil) at 99% av amerikanerene har relativt lite "kamptrening" med håndvåpen. Mao vil en far/mor i natt-tøyet med revolver i sine skjelvende hender, være en større (eller ihvertfall likestor) trussel for seg selv og sine, som for innbrudstyven.

Har selv deltat i en del trening med våpen i hus, og har erfart at det er vanskelig det er. Å skyte feil mann er overraskende lett. Videre er det lett å gjemme seg og få mulighet til å avfyre første skuddet. (for å ikke snakke om sjangsen for å skadde sine egne ved å skyte gjennom vegger..)

Jeg tror at jeg aldri ville hatt våpen liggende klart, selv om jeg kan noen basic "regler" for hvordan en skal bruke våpen i hus. -Idioten som kommer på besøk, KAN være heldig å skyte først....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...