Ratleto Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) Driver og ordner noen enkle sikkerhetskopieringskript i DOS. I den sammenheng skulle jeg gjerne hatt muligheten til å skifte på navnet på en zipfil slik at den inneholder datoen skriptet kjøres. Altså at "min_backup.zip" blir "min_backup_20070921.zip". Er dette mulig å få til i DOS? Edit: Driver egentlig ikke særlig med programmering, men får stort sett til enkle DOS-ting selv, da. Endret 21. september 2007 av Ratleto Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 nå sier du ingenting om filen skal legges andre steder els som en del av backupen men her er et løsningsforslag til det du spør om: copy test.txt test%date%.txt Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 nå sier du ingenting om filen skal legges andre steder els som en del av backupen men her er et løsningsforslag til det du spør om: copy test.txt test%date%.txt 9541620[/snapback] Skal den nye fila ikke være en kopi, men erstatte den gamle så bruker du selvsagt bare move der hvor du ellers bruker copy. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Skal den nye fila ikke være en kopi, men erstatte den gamle så bruker du selvsagt bare move der hvor du ellers bruker copy. vet. det er et par alternativer til copy i det scriptet avhengig av hva trådstarter skal gjøre. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Skal den nye fila ikke være en kopi, men erstatte den gamle så bruker du selvsagt bare move der hvor du ellers bruker copy. vet. det er et par alternativer til copy i det scriptet avhengig av hva trådstarter skal gjøre. 9541658[/snapback] Jupp, jeg regnet også med at du var klar over det, men ville bare opplyse trådstarter om at det faktisk var så enkelt, så det var ikke rettet mot deg. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Takker! Funka det, men åssen gjør jeg om på datoformatet? Nå blir det "test21.09.2007.txt". Skulle gjerne hatt det til "test20070921.txt". Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 da må du dele opp datoformatet og sette det sammen i norsk/europeisk format. det kan for eksempel gjøres slik: @echo off FOR /F "TOKENS=1* DELIMS= " %%A IN ('DATE/T') DO SET CDATE=%%B FOR /F "TOKENS=1,2 eol=/ DELIMS=/ " %%A IN ('DATE/T') DO SET mm=%%B FOR /F "TOKENS=1,2 DELIMS=/ eol=/" %%A IN ('echo %CDATE%') DO SET dd=%%B FOR /F "TOKENS=2,3 DELIMS=/ " %%A IN ('echo %CDATE%') DO SET yyyy=%%B SET date=%dd%%mm%%yyyy% echo %date% pause Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 Takker for skriptet, men det funka ikke helt. Kjører jeg skriptet, får jeg følgende output: på Legger jeg til: ren test.txt test_%date%.txt så får jeg samme output, og filen blir hetende "test_på..txt". Har du tid og mulighet til å rydde i skriptet? Jeg MÅ ikke ha datoformatet slik jeg ønsker det, men det hadde blitt penere. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 @echo off FOR /F "TOKENS=1* DELIMS= " %%A IN ('DATE/T') DO SET CDATE=%%B FOR /F "TOKENS=1,2 eol=/ DELIMS=/ " %%A IN ('DATE/T') DO SET mm=%%B FOR /F "TOKENS=1,2 DELIMS=/ eol=/" %%A IN ('echo %CDATE%') DO SET dd=%%B FOR /F "TOKENS=2,3 DELIMS=/ " %%A IN ('echo %CDATE%') DO SET yyyy=%%B SET date=%dd%%mm%%yyyy% ::echo %date% copy test.txt "test%date%.txt pause Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 Nok en gang, tusen takk for svar - og det et meget kjapt et. Men. Hm. Rart. Det fungerer fortsatt ikke her. Eneste som skjer, er at jeg får en ny fil ved navn "testpå..txt". Det er ikke noe jeg må gjøre når jeg lager bat-fila eller skrive i bat-fila som du bare antar at jeg vet? Jeg kjører bare fila slik du har laget den, i alle fall. Har norsk XP Pro. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 jeg sitter på engelsk 2000 og forklaringen ligger kanskje i at det er forskjellige språkversjoner. jeg har norsk xp pro på jobben så jeg kan sjekke det der imorgen. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 jeg sitter på engelsk 2000 og forklaringen ligger kanskje i at det er forskjellige språkversjoner. jeg har norsk xp pro på jobben så jeg kan sjekke det der imorgen. 9560657[/snapback] Kjempe. Tusen takk, nok en gang! Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 det var forskjellig datoformat på norsk og engelsk versjon som lagde feilen. @echo off echo %date% FOR /F "TOKENS=1* DELIMS= " %%A IN ('DATE/T') DO SET CDATE=%%B FOR /F "TOKENS=1,2 eol=/ DELIMS=." %%A IN ('DATE/T') DO SET dd=%%A FOR /F "TOKENS=1,2 eol=/ DELIMS=." %%A IN ('DATE/T') DO SET mm=%%B FOR /F "TOKENS=2,3 eol=/ DELIMS=." %%A IN ('DATE /T') DO SET yyyy=%%B SET date=%dd%%mm%%yyyy% copy test.txt "test%date%.txt ::pause Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 24. september 2007 Forfatter Del Skrevet 24. september 2007 (endret) Takker og bukker. Jeg fikset på datoen slik at det ble YYYYMMDD, men da dukker det opp et mellomrom mellom YYYY og MM i filnavnet, altså "test2007 0924.txt". Kan ikke se noen grunn til det i koden her, men... @echo offecho %date% FOR /F "TOKENS=1* DELIMS= " %%A IN ('DATE/T') DO SET CDATE=%%B FOR /F "TOKENS=1,2 eol=/ DELIMS=." %%A IN ('DATE/T') DO SET dd=%%A FOR /F "TOKENS=1,2 eol=/ DELIMS=." %%A IN ('DATE/T') DO SET mm=%%B FOR /F "TOKENS=2,3 eol=/ DELIMS=." %%A IN ('DATE/T') DO SET yyyy=%%B SET date=%yyyy%%mm%%dd% copy test.txt "test%date%.txt Endret 24. september 2007 av Ratleto Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 (endret) her har du noe som er mye lettere: Date er YYYYMMDD copy test.txt %date:~6,4%%date:~3,-5%%date:~0,-8%.txt for senere endring: %date:~6,4% = år %date:~3,-5% = mnd %date:~0,-8% = dag Du kan sette punktum eller hva du vil mellom disse... edit: kan få med klokkeslett også hvis du ønsker det... Endret 24. september 2007 av aklla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå