Mr.Garibaldi Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) Hei, Lurte på om noen her bruker/har testet ett dual-band Draft-N oppsett... Bruker for tiden ett vanlig 802.11g system med WRT54GL, D-Link DWL 510 (Rev c) i min stasjonære pc, og en bærbar med Intel trådløst. Problemet er at jeg mister til stadig forbindelsen mellom router og PC-er, enten jeg er rett ved siden av eller sitter 5 meter unna bak en lettvegg. Det virker som om dette kommer av de 20+ andre trådløse nettene som er i blokken. Lurer derfor på om jeg skal bytte til Draft-N og benytte 5Ghz båndet til min stasjonære (og til en server og htpc) mens min bærbare fortsatt bruker 802.11g som skulle gå ved å bruke routeren i Mixed Mode. Dette vil også ha fordelen av at jeg kan bruke serveren til å lagre større ting og streame det over nettverket til f.eks htpc e.l. samtidig som jeg kan bruke x-win til jobbing. Tips, erfaringer mm. mottaes med takk! Endret 21. september 2007 av Mr.Garibaldi Lenke til kommentar
Redman Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Draft-N benytter vel ikke 5Ghz båndet? men flere kanaler på 2,4. Etter så jeg forstår så er det vanskelig å få Draft-N stabilt akkurat p.g.a mange naboer på samme frekvens område.. Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 Draft-N benytter vel ikke 5Ghz båndet? men flere kanaler på 2,4. Etter så jeg forstår så er det vanskelig å få Draft-N stabilt akkurat p.g.a mange naboer på samme frekvens område.. 9548622[/snapback] Utifra testen her på hw.no og Datasheet'en [urk=http://www.buffalo-technology.com/products/wireless/wireless-n-nfiniti-dual-band/wireless-n-nfiniti-dual-band-gigabit-router-access-point/]her[/url] så virker det som om 802.11n kan bruke både 2.4Ghz og 5Ghz... Så ved å bruke 5Ghz skulle jeg komme meg unna alle de andre brukerne her i bygget... Dessverre ser det ikke ut som om det er mange draft-n routere/kort til salgs her i landet som bruker begge båndene. Og da har du nok helt rett i at det å bruke 802.11n i 2.4Ghz båndet er problematisk siden det er veldig mange andre brukere der også... Skal teste ut dd-wrt på min wrt54gl og se om det kanskje hjelper på problemet... Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Vil tro Draft 2.0 som ble lansert for en stund tilbake er mere stabilt enn første utkast. Draft 2.0 skal være kompotibelt med Draft 3.0. Lenke til kommentar
Redman Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 tekst klippet fra testen: Airport Extreme er også det eneste produktet som kan fungere i 5 GHz-båndet, men dessverre kan den ikke fungere på 2,4 og 5 GHz samtidig på grunn av at den bare har én innebygd radio Lenke til kommentar
RobinHood Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) Ville brukt NetStumbler til å kartlegge kanalene i nærheten - for så å planlegge hvor jeg skulle legge meg Samt sett på dyre cisco AP der de har både 5ghz og 2,4 ghz eneheter i en boks Endret 21. oktober 2007 av RobinHood Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) www.Shg.no har Draft-n kort du kan putte i den bærbare. Gjorde det her da eg hadde samme problemet som du beskriver. Den maskina har eg stabilt nett 24\7 mens den andre slit som før. billigt var det også. Kjøpte Trendnet sin draft-n router da den er meget enkel å sette opp med wpa2 kryptering. http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=47172 Ikkje spør meg kvifor, men med enklaste krypteringa da fekk eg kun 65MB mens med wpa2 fekk eg 144Mb. Usikker på om det var dette du spurde etter, men. Mi erfaring vertfall. Edit: nokre trykkfeil retta Endret 21. oktober 2007 av Ulvestad Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2007 Takker for svar. Jeg har brukt NetStumbler aktivt og endte på en kanal hvor det "bare" er tre andre AP'er (og de har svak signalstyrke) og lengst mulig "avstand" fra andre kanaler (er på 1, og neste aktive er på 5). Men takk for tipset. www.Shg.no har Draft-n kort du kan putte i den bærbare. Gjorde det her da eg hadde samme problemet som du beskriver. Den maskina har eg stabilt nett 24\7 mens den andre slit som før. billigt var det også. Kjøpte Trendnet sin draft-n router da den er meget enkel å sette opp med wpa2 kryptering. http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=47172 Spennende. Ser dessverre at ingen av dem støtter 802.11a (eller 5Ghz båndet), som jeg gjerne skulle brukt for å unngå alle andre AP'er, men takk for tipsene. For øyeblikket blir jeg værende med min WRT54GL... Ikkje spør meg kvifor, men med enklaste krypteringa da fekk eg kun 65MB mens med wpa2 fekk eg 144Mb. Usikker på om det var dette du spurde etter, men. Mi erfaring vertfall. Det har noe med hvordan det er implementert i hardware, og ikke helt uvanlig. Hvis du tar en titt på testen her så får du litt mer info om "problemet"... Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 http://www.hardware.no/lanseringsguide/pro...productId=81335 der er det eg meinte. Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2007 http://www.hardware.no/lanseringsguide/pro...productId=81335 der er det eg meinte. Takker, fant ikke den på shg i sted. Jeg liker Intel kort, så det blir kanskje neste innkjøp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå