int20h Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 LessWatts.org blir en portal som har som mål å opplyse om hvordan man kan senke effektforbruket på Linux-systemer: PC-er og servere. Les mer Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Så bra! Er vel en av de største ankepunktene mot Linux på særlig bærbar det her: mangel på strømstyring. Men nå blir det kanskje bedring? Lenke til kommentar
j-- Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Dette var veldig interessant! Utrolig bra initiativ, Intel! (til artikkelforfatteren: Skrivefeil på "Ifølge Intel kan man enkelt forlenge batterilevetiden på en bærbare PC bare ved å følge seks som regler som man foreslår.". Slett denne kommentaren om dere vil ) Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Ja, heia Intel. Alle disse småe tingene gjør litt og litt mot global oppvarming. Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) Må si at jeg er imponert av utviklingen til Intel... De ligger ihvertfall ikke på latsiden nå om dagen. Heia global oppvarming! EDIT: Erm, det siste der ble litt feil. Endret 21. september 2007 av heanwi Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Ja det er vel ikke bare på grunn av global oppvarming at de gjør dette vil jeg tro. Mye bedre batterilevetid på laptoper og mindre strømforbruk til store serverparker er også en ting. Men jeg tror i tillegg at dette er et svar på AMD/ATI sin utvidede linux-støtte på skjermkortfronten. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 First tip: Buy AMD CPUs Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 First tip: Buy AMD CPUs 9541005[/snapback] AMD er enda verre enn Intel i strømforbruk. Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Bra initiativ, Intel har allerede gjort mye bra arbeid med PowerTop, og dette programmet har allerede ført til langt færre "syndere" i systemene, særlig i Gnome. Intel har i tillegg bra frie drivere, for både grafikk og trådløse nettverk. Bra at de har vært med på å presse AMD med på moroa Nå gjenstår bare nvidia, så er det gode greier. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Interessant tiltak, men dessverre fant jeg ikke en oversikt over hvilke Intel-prosessorer man bør unngå til fordel for AMD-prosessorer. F.eks. på tjener-siden så har de fleste seriøse tester vist at AMD Opteron-baserte systemer er vesentlig mer strømgjerrige i bruk enn Intel Xeon-baserte systemer. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 First tip: Buy AMD CPUs 9541005[/snapback] AMD er enda verre enn Intel i strømforbruk. 9541205[/snapback] Det er ikke min erfaring i praksis (grunnet lavere idle-forbruk), men jeg skjønner forsåvidt godt at Intel ikke anbefaler AMD av den grunn AtW Lenke til kommentar
Kimble Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Bra av Intel ja og det er helt garantert et svar på linux driverne til amd/ati. Masse av innholdet på den nye sida lå jo allerede på linuxpowertop.org. Er spent på å se om neste Ubuntu'n med tickless kernel og alle fiksene i Gnome gir positivt utslag på batterilevetiden på laptopen. Så at de hadde fiksen volum appletten som før har stått for alt for mange avbrudd. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Flotte greier! Det har jo vært rapportert om store problemer med å få SpeedStep på Pentium M og tidligere til å fungere på nye Linux-kjerner. Jeg tror det vil være mange eiere av bærbare som vil bli fornøyd over å slippe konstant viftestøy og kort batteritid. Derimot tviler jeg på det er særlig mange som vil løfte øyebrynene når de ser strømregninga og tenke "Oi, så fornøyd jeg er med denne regninga". Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Flotte greier! Det har jo vært rapportert om store problemer med å få SpeedStep på Pentium M og tidligere til å fungere på nye Linux-kjerner. 9542766[/snapback] Hm, jeg har Pentium M, og det funker helt knall uten problemer med aller nyeste kjerne (2.6.22.6). On topic, så er det jo en flott nyhet. Intel har vel allerede holdt på med dette en stund, med PowerTop-programmet, men at de går enda mer inn i dette er positivt. Linux trenger en del arbeid på dette området, da kjernen aldri ble designet for power management. Det er fortsatt en lang vei igjen å gå med ordentlig suspend-støtte osv, men med Intel på laget går det kanskje litt fortere å få på plass noe som funker skikkelig. Lenke til kommentar
Zerd Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Når jeg gikk inn på lesswatts.org, så tenkte jeg "har jeg ikke sett dette før?". Så kom ordet powertop, og det var en slående likhet Men absolutt et bra initiativ. Det finnes tydeligvis mye man kan gjøre for å øke batteritiden. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) Ja, jøss. Kanskje intel har kjøpt opp eller har innledet et eksklusivt samarbeid med Powertop? Redigert: Ups, beklager min uvitenhet. Det visste jeg ikke Sokkalf. Jeg ser nå det står ©intel nederst på siden. Endret 21. september 2007 av Simen1 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Powertop har da alltid vært et intelprodukt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Lurer på når AMD kommer med samme iniativ. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Lurer på når AMD kommer med samme iniativ.9544554[/snapback] 15. mai 2006: beskriver AMD hvordan man bruker Cool&Quiet på AMD-baserte Linux-servere. 28. juni 2007: Novell, AMD sync up on SUSE Linux power management Lenke til kommentar
meastp Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Trålet litt i min daglige dose planet (gnome, python, ubuntu, pidgin, openmoko) , og fant allerede en som har testet dette. Han klarte nesten å doble levetiden. Riktignok ved å slå av det meste, men likevel: drøyt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå