Digitize Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) Hei, Jeg har fått et pussig problem som ikke var der fra dag 1 når jeg installerte Vista Ultimate x32. Dette problemet er kommet innenfor de siste par ukene. Det som skjer er at en eller flere av harddiskene i maskinen min, konstant spinner ned ("slår seg av") i tide og utide, for deretter å spinne opp igjen ("slå seg på") hvis jeg forsøker å aksessere noe på disken(e). Dette resulterer i at jeg ofte må vente noen sekunder hver bidige gang jeg prøver å gå inn i en katalog eller liknende (starte programmer osv). Dette er også noe man tydelig kan høre - at de konstant spinner opp og ned. I begynnelsen var jeg helt overbevist om at det var Raptor disken min som sang på siste vers, men nå er jeg ikke så sikker lenger. Etter å ha lastet ned diagnoseverktøy fra WD og Seagate for så å kjøre bootbare cd'er i DOS (i tillegg til i Windows Vista), finner jeg ingen problemer overhode med harddiskene. Jeg har gjentatte ganger kjørt de store testene som virkelig sjekker etter bad sectors osv. Jeg har naturligvis også sjekket powersettings og ser at maskinen kjører på "high performance" og at harddiskene er satt til å aldri skru seg av - uten at dette har noe effekt. Jeg har googlet litt på dette og finner da ut at det "heldigvis" ikke kun er meg som har problemet. Fellesnevneren ser ut til å være Vista, men det er ikke alle som får dette problemet. Sider som dette og dette viser at det er flere som sliter her. Det er også mange som ser ut til å ha et P35 hovedkort, men jeg er usikker på om det kan være noe sammenheng der. Spørsmålet fra meg er om det er andre brukere her på hardware.no som har samme problem og evt. har funnet en enkel løsning på det ? (Hvis ikke regner jeg vel med at Microsoft på sikt vil komme med en patch her, dersom det viser å være et Vista-relatert problem). Specs; Intel Core 2 Quad Q6600 @3ghz Asus P5K Deluxe XFX GeForce 8800Ultra 768MB 4x 1GB Crucial DDR2 BallistiX PC8500 SB X-Fi XtremeGamer NEC AD-7170S DVD brenner, SATA Cooler Master 850W Real Power Pro PSU Cooler Master Stacker Fulltower Seagate Barracuda 200GB 7200rpm IDE Seagate Barracuda 250GB 7200rpm IDE Seagate Barracuda 160GB 7200rpm SATA WD Raptor 36GB 10000rpm SATA (system) Seagate Barracuda 500GB 7200rpm SATA Vannkjøling; Iwaki MD 15 pumpe 1x airplex EVO 240 radiator (dobbel) 1x airplex EVO 120 radiator (singel) Swiftec bay tank, 5.25" Zalman ZM-GWB8800 Ultra vannblokk Swiftech Apogee GT S775 CPU-blokk OS; Windows Vista Ultimate 32bit Edit; Skriveleif! Endret 22. september 2007 av Digitize Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Dette er tatt opp før. Under strømalternativer i kontrollpanel, har vista satt som standard at harddisker skal spinne ned etter 20min inaktivitet. Dette synes jeg er alt for kort og skader diskene mer enn det spares strøm. Sett den til never eller øk tiden betraktlig. Lenke til kommentar
Digitize Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Dette er tatt opp før. Under strømalternativer i kontrollpanel, har vista satt som standard at harddisker skal spinne ned etter 20min inaktivitet. Dette synes jeg er alt for kort og skader diskene mer enn det spares strøm. Sett den til never eller øk tiden betraktlig. 9544772[/snapback] Hei, meget mulig at dette er noe du har tatt opp før for omverden - men det er nok ikke samme "feil". Harddiskene mine er satt til å aldri spinne ned under strømalternativer, i tilfelle noe skulle være uklart (dette betyr "never" .....). Dette har null effekt på nevnte problem. Jeg har forsket litt mere på dette og det ser ut til å være relatert utgivelsen av KB938979 som kom ut i august (det stemmer også godt med omtrent tidspunkt hvor dette startet opp hos meg). Det ser ut til at feilen forsvinner hvis man avinstallerer denne patchen (dette ser ut til å hjelpe for de fleste - men ikke alle). Jeg prøver derfor nå og fjerne denne for å se om problemet løser seg! Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Prøv den, og post her om det gav løsningen. Lenke til kommentar
Digitize Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 Løsningen er å fjerne KB938979 for deretter å skru av automatiske oppdateringer (evt. ha på automatiske oppdateringer - men velg selv hvilke du vil innstallere). Dersom du har dette problemet så dropp KB938979 inntil det kommer lyd fra Microsoft om at den er rettet. Maskinen er tilbake til normalen, deilig ! Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Hva er det egentlig den hotfiksen skal fikse? Lenke til kommentar
Digitize Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 Hva er det egentlig den hotfiksen skal fikse? 9551077[/snapback] - Ingen idè .... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå