Gå til innhold

XP eller W2K?

Mass

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nylig kjøpt meg ny maskin, men lurer på hvilket OS (operativsystem) jeg skal satse på. Jeg har hørt at XP hjelper mot alle verdens problemer, men hvis man ser på den ustabile situasjonen rundt om i verden, så begynner jeg å fatte tvil. Fargesprakende ikoner og futuristisk look er viktigere enn stabilitet, men skins er ikke en nødvendighet. Hva skal jeg velge? Noen tips/gode argumenter for/mot hvilket OS (operativsystem) jeg skal velge? Når man skal bruke såpass mye penger på software ønsker jeg å være heeeelt sikker på garantert suksess.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Har nylig kjøpt meg ny maskin, men lurer på hvilket OS (operativsystem) jeg skal satse på. Jeg har hørt at XP hjelper mot alle verdens problemer, men hvis man ser på den ustabile situasjonen rundt om i verden, så begynner jeg å fatte tvil. Fargesprakende ikoner og futuristisk look er viktigere enn stabilitet, men skins er ikke en nødvendighet. Hva skal jeg velge? Noen tips/gode argumenter for/mot hvilket OS (operativsystem) jeg skal velge? Når man skal bruke såpass mye penger på software ønsker jeg å være heeeelt sikker på garantert suksess.

Heisann

Hva slag maskin har du kjøpt?

CPUens hastighet?

Mengde RAM?

HDs størrelse?

For XP er et desidert minimum MB RAM. Jeg har sett det brukt på maskiner med 128 MB men det er treeeegt.

Jeg bruker selv XP, det var litt ustabilt til å begynne med men nå, når all HWen min har drivere for XP (kjøpte XP tidlig) går det fint.

Jeg har kjørt XP på 256 MB, 512, 768 og nå 1024 MB RAM (har to maskiner, bytta litt om på brikker før jeg kjøpte 1GB forrige uke :D)

Jeg hadde ingen probs med XP under noen av systemspesifikasjonene annet enn de problemer som var relatert til driverne.

CPUene jeg har kjørt XP på privat er; XP1800+, og P4 2.4.

Lenke til kommentar

Fargesprakende ikoner og futuristisk look er viktigere enn stabilitet, men skins er ikke en nødvendighet.  

Det første jeg gjorde da XP var installert var å skru av TeleTubbie-Land.

Uansett, XP er bedre og enklere på sikkerhet enn 2K, nettverksbruk er mer fleksibelt, OS'et er mer stabilt enn 2K. Det har også jevnt over bedre ytelse. Likevel, det krever mer maskin...

Lenke til kommentar

Fargesprakende ikoner og futuristisk look er viktigere enn stabilitet, men skins er ikke en nødvendighet.  

Det første jeg gjorde da XP var installert var å skru av TeleTubbie-Land.

Du også ja?!

Liker mye av XPs funksjonalitet. Bare det at OSet har integrert støtte for PPPOE ser jeg på som positivt. Brannmuren er akseptabel. osv.

Uansett, XP er bedre og enklere på sikkerhet enn 2K, nettverksbruk er mer fleksibelt, OS'et er mer stabilt enn 2K. Det har også jevnt over bedre ytelse. Likevel, det krever mer maskin...

Lenke til kommentar

Eg kjører selv Xp og det er et greit og funksjonelt operativ system.

Med de rette driverne så er faktisk xp ganske stabilt.

Men det mest stabile system microsoft noen gang har laget må være Windows 2000. Der ER stabilt! Det eneste som etter min mening trekker ned på Win2k er mangel av themes eller "teletubbie land" og Firewall og andre funksjoner.

Til Hjemmebruk så anbefaler eg XP.

Til arbeid så anbefaler eg Windows 2000.

Lenke til kommentar

Personlig bruker jeg Win2k, og det er uaktuelt å bytte på lang tid. har prøvd alle WinOs siden 3.11, og syns uten tvil at win2k er det beste. Men dette er min personlige mening. WinXp og Win2k er like gode OS, men bare på forskjellige måter liksom. Winxp har bedre multimediasupport, men krever også mer. Mens win2k....bare gjør jobben. Den er stabil,rask og kraftig(mer du kan fikse på selv, så er det også lettere å ødelegge noe). Hva du velger burde være et resultat av din egen testing, men siden det ikke akkurat finnes så mange OS demoer der ute, så må du ta en sjangse. Men jeg ville sett litt på forskjellige pc er med de forskjellige OS(win98 er utelukket) og sett hva du likte best.

Lenke til kommentar

Jeg kjører WinXP Pro og Win2000 Pro i en dual-boot setup. Noe annet enn disse to er uaktuelt.

Selv foretrekker jeg Win2000, fordi jeg vil ha et OS som gjør akkurat det det skal uten for mye om og men. WinXP er, som flere har nevnt, det beste når det gjelder multimedia. Det har flere funksjoner som er tilrettelagt for den gjennomsnittlige hjemmebruker. Man kan vel kanskje si at Win2000 er WinXP, bare en smule mer stabilt (på min PC iallfall :D), og uten fargesprakende themes, ikoner og slikt.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid brukt Windows 2000, formaterte og instalerte Windows XP i senere tid. Nå krasjer det ofte, restarts mens jeg sjekker mailen, utrolig tregt i forhold til Windows 2000, alltfor "brukervennlig", mange små irriterende detaljer. Personlig synes jeg Windows XP er en større flopp enn Windows Me og når jeg har instalert Windows 2000 igjen kommer nokk ikke XP tilbakers her.

Lenke til kommentar

Hadde samme dillema for noen dager siden. Jeg har brukt win2000 en god stund nå, men tenkte jeg skulle prøve XP, må si at det er mer stabilt, raskere på fleste oppgaver. Så er det jo utrolig fleksibelt. Jeg råder deg å prøve win XP. Åja, hvis du skal innstalere SP1 , gjør det med en gang etter at du har lagt inn drivere :wink:

Lenke til kommentar

Har hatt windows 2000 pro siden jeg fikk maskinen og er fornøyd med det. Når det gjelder teletubby-land er jeg ikke imponert over xp men det må jo sies at det tradisjonelle oppsettet er usedvanlig kjedelig.

Nå nærmer det seg tid for kjøp av pc nummer to. Derfor lurer jeg på: Hvordan er 2000 i forhold til spill? Jeg tenkte i utgangspunktet at å bruke w2000 ville være best, men er litt skeptisk til dette med spill. Da jeg fikk meg denne pcen for to år siden fanat jeg ut at ca hvert andre spill jeg prøvde ikke funket, selv om maskinspesifikasjonene den gang fylte kravene. Har liggende et par bil-og fotballspill som aldri ville starte (ikke DOS-spill).

Mener å huske at det innimellom var noe dall når andre brukere enn administrator skulle spille også. (Måten dette er ordnet med i Windows er jeg ikke særlig fornøyd med: At man må logge av vanlig bruker og på admin for å installere noe passer ikke alltid like godt midt inne i noe nettverksgreier som ikke kjøres som service)

Men forstår jeg det rett hvis alle nyere spill støttes av Windows 2000, så XP-argumentet ikke holder lenger?

Lenke til kommentar
bruk 2000, det er bedre og mer stabilt......... Windows XP ser ut som den barnehagen

jaaaa......in your ***!

Xp har masse fordeler, det har f.eks kompatibelt med det meste av nettverk,nettverkskort,skjermkort,printere,tabletPC og masse digg.

Xp har en enormt mange driver i selve OS'et, bare smokk inn et nettverkskort og installer det.

xp blir britbra hvis du tweaker det med stylexp, tweak xp pro osv.

Lenke til kommentar
bruk 2000, det er bedre og mer stabilt......... Windows XP ser ut som den barnehagen

jaaaa......in your ***!

Xp har masse fordeler, det har f.eks kompatibelt med det meste av nettverk,nettverkskort,skjermkort,printere,tabletPC og masse digg.

Xp har en enormt mange driver i selve OS'et, bare smokk inn et nettverkskort og installer det.

xp blir britbra hvis du tweaker det med stylexp, tweak xp pro osv.

99,99% av de driverene som er til xp fungerer med win2k. Dette fordi de begge er basert på samme kjerne, og at de fleste litt XP drivere( i alle fall de ikke helt nye) er win2k drivere, bare litt modifisert. Men, som sagt før, win2k kan vere vanskligere en winxp, men ting fungerer like bra i Win2k som i XP. Det kommer ikke opp en fancy veiviser, men klarer du å se forbi det, så er win2k vel så bra.

Så, vedrørende spill. Win2k har hatt problemer med spill, og spesielt litt eldre spill. Men etter SP3 er tillnermet alle vekke. Jeg har hat win2k i 5 månder, og jeg spiller en del. Jeg har ikke hatt et spillproblem med win2k. Har ingen problemer med å annbefale Win2k til spilling i dag.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...