SunMaster Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 En nabo av meg har liggende endel nikon objektiver etter sin avdøde mann. Dette er skikkelige objektiver (han levde som kunstner av fotograferingen). Jeg snakket med henne og hun ble veldig glad da jeg fortalte henne at hun kunne kjøpe et digital speilreflekskropp og bruke disse objektivene. Det jeg trenger nå er en bekreftelse på at dette faktisk stemmer Er det noen spesielle ting hun må være på vakt mot når hun kjøper seg en kropp? Om nødvendig kan jeg skaffe en liste over objektivene. Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 En liste er nok en god ide, ja... Hvis det er gamle, manuelle linser det er snakk om, vil D200 eller bedre være å foretrekke for å få lysmåling blant annet... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 En liste er nok en god ide, ja... Hvis det er gamle, manuelle linser det er snakk om, vil D200 eller bedre være å foretrekke for å få lysmåling blant annet... Og hvis det er virkelig gamle objektiver (pre-AI) vil D40 være et supert alternativ, da det er det eneste DSLR-kameraet du fysisk får på objektivene. Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 En liste er nok en god ide, ja... Hvis det er gamle, manuelle linser det er snakk om, vil D200 eller bedre være å foretrekke for å få lysmåling blant annet... Og hvis det er virkelig gamle objektiver (pre-AI) vil D40 være et supert alternativ, da det er det eneste DSLR-kameraet du fysisk får på objektivene. 9540586[/snapback] Bruker manuelle linser på min D70s, som nevnt må du ha minst D200 for å få lysmåling. Så på D40 må du gjøre som meg, ta prøvebilder og se på histogrammet at du er innenfor rekkevidde på eksponeringen. Og helst skyte i RAW modus slik at du har litt å gå på i etterkant. Dette medfører at du må regne med litt etterarbeid, men nå er det fine programmer som konverterer fra RAW til JPG ganske bra automatisk. Men ikke helt egnet til en del situasjoner med skiftene lys og beveglig motiv da. Men er det gode linser blir resultatet knallbra!! Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) Bruker manuelle linser på min D70s, som nevnt må du ha minst D200 for å få lysmåling.Så på D40 må du gjøre som meg, ta prøvebilder og se på histogrammet at du er innenfor rekkevidde på eksponeringen. Og helst skyte i RAW modus slik at du har litt å gå på i etterkant. Joda, men pre-AI-objektiver lar seg ikke fysisk montere på noen andre DSLR enn D40/D40x. Dine manuelle objektiver er med andre ord AI eller nyere... Endret 21. september 2007 av k-ryeng Lenke til kommentar
joostein Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 k-ryeng: Jeg har hatt en 50mm f2 (pre Ai) montert på mitt D70. Jeg har også hørt at det kun er Ai og Ais som fungerer sammen med D70 huset og det er det som står i bruksanvisningen til kameraet, men det må i såfall være en regel med unntak. Lenke til kommentar
SunMaster Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Vi vil ha liste! 9540855[/snapback] Skal legge inn liste i løpet av helga. Takk for hjelp så langt, det er fint at hun ikke kjøper noe som ikke vil fungere skikkelig. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Pre-AI kan skade kameraet pga. en føler som sitter på fatningen på AI og senere. Pre-AI som ikke fysisk passer på nyere hus, kan modifiseres til å passe. Se denne tråden for litt om hvorfor dette funker på D40: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...aded&show=&st=& Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 k-ryeng: Jeg har hatt en 50mm f2 (pre Ai) montert på mitt D70. Jeg har også hørt at det kun er Ai og Ais som fungerer sammen med D70 huset og det er det som står i bruksanvisningen til kameraet, men det må i såfall være en regel med unntak. 9540951[/snapback] Utrolig godt objektiv. Sjekk hva Bjørn Rørslett skriver om det. Lenke til kommentar
GunnarDa Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 k-ryeng: Jeg har hatt en 50mm f2 (pre Ai) montert på mitt D70. Jeg har også hørt at det kun er Ai og Ais som fungerer sammen med D70 huset og det er det som står i bruksanvisningen til kameraet, men det må i såfall være en regel med unntak. 9540951[/snapback] Utrolig godt objektiv. Sjekk hva Bjørn Rørslett skriver om det. 9541847[/snapback] Det spørs om du har skadet ditt D70 ved å montere et nai (non AI) eller pre Ai objektiv på huset. Nikonians skriver "DO NOT USE" med store bokstaver i skjemaet sitt og de advarer mot skader dersom du prøver. Lenke til kommentar
joostein Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Det spørs om du har skadet ditt D70 ved å montere et nai (non AI) eller pre Ai objektiv på huset. Nikonians skriver "DO NOT USE" med store bokstaver i skjemaet sitt og de advarer mot skader dersom du prøver. Jeg tror, uten å ha gjort noen sammenligninger elns, at det finnes nai-objetiver som kan skade huset og noen som ikke skader huset. Kanskje nikonians (som Nikon i bruksanvisningen til D70) vil være på den sikre siden og derfor advarer generelt mot bruk av nai-objektiver. Jeg har også brukt en Vivitar 70-150mm som jeg mener var pre-Ai og huset mitt har heller ikke tatt skade av det, den lille "tappen", som nevnes i diskusjonen det er linket til lenger oppe i posten, sitter som den skal og fungerer helt fint. Kanskje en halvavsporing fra diskusjonen dette siden vi ennå ikke vet hvilke objektiver SunMaster har. Utrolig godt objektiv. Sjekk hva Bjørn Rørslett skriver om det. Ja, det er et flott objektiv. Det var det min onkel fikk med som normalobjektiv da han fikk en F2 i bryllupsgave. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå