Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mazda 6 - reklamasjoner rust


arw*1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
At Wikipedia ikke har noe info om det forandrer ikke fakta. Jeg har med gjevne mellomrom siden 2001 kjørt Bodøs aller første Mondeo MkIII. Nå er jeg mekaniker ved Mazda merkeverksted. Mondeo og Mazda 6 er helt uten tvil basert på samme platform.

9638376[/snapback]

 

Kom med en link som beviser at så er tilfelle...

Lenke til kommentar

Da måtte jeg linka til øynene mine, hendene mine og ræva mi. Se på formen, motoren, plassering og vinkel på dempertårnene osv. Det kjennes mye også.

 

Det er mye på Mazda som har opprinnelse fra Ford. Se på motoren i MX5 f.eks. En Zetec motor med annet toppdeksel, annen motorstyring og trolig andre kammer.

Lenke til kommentar

Hentet fra bilnorge.no Artikkelen er skrevet 12/09-07

 

Vi skrev opprinnelig at Mazda6 var bygget på samme plattform som Ford Mondeo og Volvo S80. En våken leser, Tobias Kåvik, stilte spørsmålstegn ved dette, og vi sendte spørsmålet videre til Mazdas norske informasjonssjef, Marina Manneas Bakkum som svarer følgende:

 

”Jeg vet veldig mange har skrevet at nye Mazda6 er basert på Ford Mondeos plattform. Det baserer seg nok i stor grad på at tysk presse har skrevet dette, men det stemmer ikke. Bilen er helt og holdent utviklet av Mazda selv og er en videreutvikling av dagens Mazda6. Bilen er helt redesignet og plattformen er unik for nye Mazda6.”

 

Dermed har vi oppklart en svært vanlig misforståelse.

 

De kjører sikkert mange av de samme komponeneten :)

Lenke til kommentar

Hei Leo_!

 

Siden du er en mekaniker i autorisert Mazda verkstad. Jeg har 323F 97 mod 1,5. Siden to år fusker ABS sensor høyre bak dvs av og til funker/ funker ikke. Kan repareres eller må byttes? hvor kan jeg kjøpe rimlig sensor? det kaster 2000 kr hos Mazda.

 

på forhånd takk

Lenke til kommentar

Litt ot, men :) Hadde det vært min bil ville jeg først klipt vekk kontaktene der ledningene fra hjulsensoren møter resten av ledningsnettet og lodda forbindelsene. Så ville jeg rensa sensoren utvendig og tannkransen den leser. Hjalp ikke det, hadde jeg kutta ledningene ved sensoren og lodda inn nye, som jeg hadde kobla inn der den orginale kontakten var (som allerede er fjerna).

 

Om det ikke ble bedre ville jeg målt spenningssignalene fra sensorene, for å sjekke om sensoren var svakere enn resten.

 

Dette arbeidet hadde jeg ikke lagt i en kundebil, det ville ikke vært lønnsomt. Da er det stort sett bare å bytte sensoren med én gang.

 

Hvor i verden holder du til?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...