Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mazda 6 - reklamasjoner rust


arw*1

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp hatt bilen på EU-kontroll hos NAF. Der fikk jeg opplyst at jeg bare kunne få Mazda til å skifte alle dørene pga rust, og at dette skulle dekkes av reklamasjonsretten (bilen er 4,5 år gammel). I tillegg er det rust ved hjulbuer bak som de mente skulle utbedres.

 

Bilen skulle iflg NAF vært innkalt for å utbedre disse tingene.

 

Er det noen som har synspunkter på dette? Noen andre som har fått dette utbedret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det en gammel Mercedesfeil på disse bilene?

 

Bare å kontakte Mazda impotøren, de vil vel gi deg noen gode svar på dette.

9540909[/snapback]

 

OT:

 

Det er vel strengt tatt ikke bare Mercedes som har disse feilene, både Ford, BMW, Opel etc. sliter med det samme, poenget er at det var mer omfattende og større oppslag pga merkevaren Mercedes, samt at disse feilene kom tidligere enn de andre bilmerkene.

 

Mercedes har en goodwill på inntil 8 år på korrosjon som ikke er forårsaket av ytre påvirkning, samt en egenandel på biler fra 8-12 år.

 

BMW har 6 år, etter det er det ikke noe å hente.

 

Ford er jeg usikker på, men har fått inntrykk av at de heller ikke er så runde i kantene.

 

Opel har antageligvis blitt bedre siden min siste erfaring (98-mod Vectra) så de har jeg liten formening om.

 

 

TIL SAKEN :

 

Når det gjelder Mazda så er det bare å stikke innom en forhandler og høre hvordan de forholder seg til dette. Siden det er snakk om en bil som er under 5 år så vil nok det meste bli dekket av forbrukerkjøpsloven om bilen er registrert på privatperson samt importert av Mazda-importøren, om bilen er tatt inn privat eller solgt som bruktimport så er det siste profesjonelle salgsledd som har ansvaret.

Lenke til kommentar
OT:

 

Det er vel strengt tatt ikke bare Mercedes som har disse feilene, både Ford, BMW, Opel etc. sliter med det samme, poenget er at det var mer omfattende og større oppslag pga merkevaren Mercedes, samt at disse feilene kom tidligere enn de andre bilmerkene.

 

Mercedes har en goodwill på inntil 8 år på korrosjon som ikke er forårsaket av ytre påvirkning, samt en egenandel på biler fra 8-12 år.

 

BMW har 6 år, etter det er det ikke noe å hente.

 

Ford er jeg usikker på, men har fått inntrykk av at de heller ikke er så runde i kantene.

 

 

Ford har 12 års rustgaranti så lenge man er inne på service med bilen en gang i året og tar en standardsjekk! Og kverneland bil er hvertfall ikke vanskelige i det hele tatt!

 

Poenget med at Mercedes fikk mye oppmerksomhet kommer kort og godt av at Mercedes blånektet for at de hadde rustproblemer til tross for at dørene ble spist opp!

 

Ford innsåg at de hadde et problem med en gang og sa kort og godt at dette skal fikses! Det er da man får positiv omtale av noe negativt istedet for det motsatte!

 

 

Nå er det vel og merke ikke et problem lenger hverken for Ford, mercedes eller opel....

 

 

Men helt klart en reklamasjonssak sålenge servicer er fulgt etc!

Lenke til kommentar

Japanske bile rhadde et rykte på seg for å ruste grusomt.. før!

 

Husk at du må også vaske hjulbuene og dørene på bilen innimellom, viktig på vinteren pga salt. Jeg har lagt på litt voks inni dørene også, slik at møkk ikke setter seg. Når jeg vasker bilen spyler jeg alltid hjulbuene og noen ganger vasker jeg med svamp der også. På vinteren spyler jeg også bilen under for å fjerne salt.

 

Det overnevnt her er viktig å gjøre på alle biler dersom du har planer om å holde bilen rustfri i.. maaaaaaange år.

Lenke til kommentar

Mazda rydder opp i feila sine fort og smertefritt. Aldri møtt en misfornøyd kunde. På mazda 6 som alle andre mazdaer er fukt i lamper et problem. har ikke hørt om rust på dem, men de er jo bygd på mondeo plattform så det MÅ ha noe med det og gjøre...

 

Problemet til mercedes er at dem går ut og gir 30 års garanti på rust. Alt ruster selvsagt i filler rett etter at den garantien er gitt. Dette kosta dem dyrt. At mercedes a-klasse (veltepetter) vælva i svinger var verre. opplevde faktisk at folk høyt oppi Bertel o steen sto og gråt når dette kom ut.....

 

Snakk om hjernevask :innocent:

Lenke til kommentar
Problemet til mercedes er at dem går ut og gir 30 års garanti på rust. Alt ruster selvsagt i filler rett etter at den garantien er gitt. Dette kosta dem dyrt. At mercedes a-klasse (veltepetter) vælva i svinger var verre. opplevde faktisk at folk høyt oppi Bertel o steen sto og gråt når dette kom ut.....

9553576[/snapback]

 

 

Nå skal det vel sies at den rusten som stort sett har vært i medienes søkelys ikke er omfattet av 30-års rustgaranti, da denne rusten ikke kommer fra "innsiden og ut", men allikevel har fabrikken gått inn for en ordning soom gjør at de fleste får dekket dette 100% (kommer an på bilens alder).

 

En annen ting som også gjør det hele litt verre er at bilene ikke er galvanisert så steinsprut etc. utvikler seg i mye fortere enn på en galvanisert bil om man ikke får penslet sår/skader i lakken relativt hurtig.

 

Når det kommer til ventetid så tror jeg kapasiteten er sprengt, ettersom det blir importert utrolig mange e-klasser til Norge og siden det er skadeverkstedene som utfører disse reparasjonene også må ha kapasitet til å reparere vanlige skader også.

 

 

A-klassen ble jo utbedret ganske raskt med ESP og etter det var det ingen problemer med velting etc. Det har vel strengt vært flere andre bilmerker som har tryna i samme testen, selv i den siste tiden?

Lenke til kommentar
Mazda rydder opp i feila sine fort og smertefritt. Aldri møtt en misfornøyd kunde. På mazda 6 som alle andre mazdaer er fukt i lamper et problem. har ikke hørt om rust på dem, men de er jo bygd på mondeo plattform så det MÅ ha noe med det og gjøre...

 

Snakk om hjernevask :innocent:

9553576[/snapback]

 

Mazda 6 er ikke bygd på Mondeoplatformen, ikke den gamle og ikke den nye.

 

mvh

Raimo

Lenke til kommentar
Ford eier 38% av Mazda. 6en bygges på samme platform som Mondeo 100% sikkert

9607492[/snapback]

 

 

Finner ingen referanser til dette i motorpresse eller Wikipedia for den del. Siterer fra Wikipedia:

 

"Like the 626 before it, Ford is using the Mazda 6's CD3 platform as the basis for a number of other vehicles, including the Ford Fusion, Mercury Milan, Lincoln Zephyr/MKZ, Lincoln MKX, and a range of SUVs and minivans. Ford also plans to offer a hybrid powertrain on the platform. For its part, Mazda themselves refer to this chassis as either the GG (sedan/hatch) or GY (wagon) series - following the previous 626/Capella in its GF/GW series."

 

Eller fra denne:

 

The Mazda6 is one of the very few cars of which its chassis was designed specifically for it. In Mazda’s dictionary it is called the GG/GY Chassis, but it has since been adapted by Ford as the CD3 chassis for use as the base for cars like the Ford Fusion and the Lincoln MKZ. A chassis injected with Mazda’s “Zoom-Zoom” DNA from the very beginning is perhaps what made the Mazda6 what it is, and the reason it gained favor with motoring journalists worldwide, picking up 126 awards globally in 37 countries since it’s introduction, making it one of the most successful new-cars in Mazda’s 82-year history.

 

Mvh

 

Raimo

Lenke til kommentar

At Wikipedia ikke har noe info om det forandrer ikke fakta. Jeg har med gjevne mellomrom siden 2001 kjørt Bodøs aller første Mondeo MkIII. Nå er jeg mekaniker ved Mazda merkeverksted. Mondeo og Mazda 6 er helt uten tvil basert på samme platform.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...