qtip Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Hei! Hvordan kan jeg sette opp fast ip adresse på mine maskiner? Jeg har fått Start til å port-forwarde en port til en spesifikk ip-adresse. Problemet mitt nå er at ip-adressen er dynamisk og da fungerer ikke port-forwardingen Kan jeg forresten på 2 maskiner ha samme faste ip adresse eller må jeg sette opp begge med unik fast ip og be Start om å forwarde til begge ip-adressene? Svar mottas med takk Lenke til kommentar
PerB Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Kan jeg forresten på 2 maskiner ha samme faste ip adresse ...9540334[/snapback] Du kan ikke ha to maskiner med samme IP-adresse i samme nett. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) Alltid vanskelig å svare på slike spm, for man er ikke sikker på hvor mye den som spør kan og at man ikke skjønner problemstillingen og forklarer noe som er åpenbart for den som spør. Om det er snakk om at du har en server eller lignende som står på hjemmenettverket ditt som du skal ha forwardet trafikk til og problemet er at du ikke har statisk ip hos internettleverandøren din vil kanskje svaret være en tjeneste slik som dyndns. Dyndns gir deg et domenenavn knyttet til IPen din. Når IPen din endrer seg oppdateres koblingen mellom ip og domenenavn. Dette gjøres ved at du har et program på PC-en din som hele tiden sjekker IPen og oppdaterer koblingen dersom IPen endrer seg. Hvis du har et vanlig nettverksoppsett med en router vil maskinene på innsiden ha sine egne IPer. Som nevnt over kan ikke 2 maskiner ha samme IP, det vil ikke fungere. Disse kan du sette statisk i routeren. Her må du også sette opp forwarding av porter fra din "internett-ip" til din "lokanettverks-ip". Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ønsker samme port forwardet til to maskiner. Hvilken tjeneste er det som kjøres? Endret 21. september 2007 av Ekko Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) Hvis det er statisk ip på lokalnettet du skal sette så er det sånn her: Kontrollpanel - nettverkstilkoblinger. andre musetast på tilkobling - egenskaper. Internett-protokoll(TCP-IP) - egenskaper. Der setter du det opp Hvis du skal forwarde til to dataer så må du legge opp to linjer i NAT med forskjellige porter Hvis du skal ha statisk ip ut på nett så må du ha en annen isp, evnt registrere deg på no-ip.org og kjøre no-ip DUC Endret 21. september 2007 av PepsiCo Lenke til kommentar
covah Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Normalt har routerene satt opp en rekke ip'er de gir ut via DHCP. Feks. 192.168.1.100 til 192.168.1.200. Hvilket rekke akkurat din router gir ut, må du sjekke på web-admin siden til routeren. Man bør da IKKE sette noen av maskinene på nettet til noen av disse adressene, da det da kan bli IP konflikter hvis en annen maskin får tildelt denne adressen. Gir man feks. i dette tilfellet en maskin ip 192.168.1.99, vil gå greit. På endel routere kan man også "låse" en ip adresse til en bestemt maskin via MAC adressen, men siden ikke alle routere støtter dette, tror jeg du skal gå for det første alternativet. Lenke til kommentar
qtip Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Alltid vanskelig å svare på slike spm, for man er ikke sikker på hvor mye den som spør kan og at man ikke skjønner problemstillingen og forklarer noe som er åpenbart for den som spør. Om det er snakk om at du har en server eller lignende som står på hjemmenettverket ditt som du skal ha forwardet trafikk til og problemet er at du ikke har statisk ip hos internettleverandøren din vil kanskje svaret være en tjeneste slik som dyndns. Dyndns gir deg et domenenavn knyttet til IPen din. Når IPen din endrer seg oppdateres koblingen mellom ip og domenenavn. Dette gjøres ved at du har et program på PC-en din som hele tiden sjekker IPen og oppdaterer koblingen dersom IPen endrer seg. Hvis du har et vanlig nettverksoppsett med en router vil maskinene på innsiden ha sine egne IPer. Som nevnt over kan ikke 2 maskiner ha samme IP, det vil ikke fungere. Disse kan du sette statisk i routeren. Her må du også sette opp forwarding av porter fra din "internett-ip" til din "lokanettverks-ip". Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ønsker samme port forwardet til to maskiner. Hvilken tjeneste er det som kjøres? 9540378[/snapback] Jeg kjører uTorrent på 2 maskiner, Start har satt opp port forwarding på kun en ip-adresse......regner med at jeg må sette begge maskiner med fast ip utenfor ip-rangen i ruteren og be de om å forwarde begge ip-adresser......Problemet er at jeg ikke har tilgang til ruteren, men normalt skal man vel kunne sette faste ip-adresser basert på nettverkskort mac-adresse? Jeg har forresten en Speedtouch 780i trådløs ruter dersom det er til noe hjelp..... Lenke til kommentar
qtip Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Hvis det er statisk ip på lokalnettet du skal sette så er det sånn her: Kontrollpanel - nettverkstilkoblinger. andre musetast på tilkobling - egenskaper. Internett-protokoll(TCP-IP) - egenskaper. Der setter du det opp Jeg forsøkte dette, ip-adressen ble i utgangspunktet fornyet til det jeg ønsket, men ble tilbakestilt. Jeg gikk også inn i kontrollpanel og sjekket og da var statisk ip-adresse endret til automatisk ip-adresse....... Må jeg sette opp med DNS og fjerne DHCP i TCP/IP oppsettet for at det skal fungere? Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Skjønner ikke helt hvorfor din ISP (Start) skal forwarde en port. Du har en tildelt en ekstern IP adresse fra din ISP, og alle porter skal være åpne inn til den. Er det noen porter som skal forwardes, så er det på din egen router. Se http://portforward.com dersom du er usikker på hvordan du gjør dette på din egen router. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) Jeg kjører uTorrent på 2 maskiner, Start har satt opp port forwarding på kun en ip-adresse......regner med at jeg må sette begge maskiner med fast ip utenfor ip-rangen i ruteren og be de om å forwarde begge ip-adresser......Problemet er at jeg ikke har tilgang til ruteren, men normalt skal man vel kunne sette faste ip-adresser basert på nettverkskort mac-adresse? Jeg har forresten en Speedtouch 780i trådløs ruter dersom det er til noe hjelp..... 9540514[/snapback] Og, så start er internettilbyderen din, right? De har sikkert gjort noe lignende BKK og stengt all trafikk på IPer som routeren deler ut, men reservert en IP for en såkalt DMZ hvor alt går igjennom. Kan dette stemme? I tilfelle har du da 2 valg. Enten kan du sette den ene og kun den ene PC-en din til denne DMZ-ipen som er lagt opp. En langt bedre løsning er å kjøpe en ny router som du setter opp med denne IPen. Deretter kan du åpne porter til begge PCene dine på den nye routeren. Her er hvordan BKK har gjort det: http://www.smartehjem.no/Bredband/oss.htm#faq3 Endret 21. september 2007 av Ekko Lenke til kommentar
qtip Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Jeg kjører uTorrent på 2 maskiner, Start har satt opp port forwarding på kun en ip-adresse......regner med at jeg må sette begge maskiner med fast ip utenfor ip-rangen i ruteren og be de om å forwarde begge ip-adresser......Problemet er at jeg ikke har tilgang til ruteren, men normalt skal man vel kunne sette faste ip-adresser basert på nettverkskort mac-adresse? Jeg har forresten en Speedtouch 780i trådløs ruter dersom det er til noe hjelp..... 9540514[/snapback] Og, så start er internettilbyderen din, right? De har sikkert gjort noe lignende BKK og stengt all trafikk på IPer som routeren deler ut, men reservert en IP for en såkalt DMZ hvor alt går igjennom. Kan dette stemme? I tilfelle har du da 2 valg. Enten kan du sette den ene og kun den ene PC-en din til denne DMZ-ipen som er lagt opp. En langt bedre løsning er å kjøpe en ny router som du setter opp med denne IPen. Deretter kan du åpne porter til begge PCene dine på den nye routeren. Her er hvordan BKK har gjort det: http://www.smartehjem.no/Bredband/oss.htm#faq3 9540554[/snapback] De forwarder port 31446 og 31447 til ip adresse 192.168.1.34......usikker på om denne ip-adressen er en såkalt DMZ Lenke til kommentar
qtip Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Skjønner ikke helt hvorfor din ISP (Start) skal forwarde en port. Du har en tildelt en ekstern IP adresse fra din ISP, og alle porter skal være åpne inn til den. Er det noen porter som skal forwardes, så er det på din egen router. Se http://portforward.com dersom du er usikker på hvordan du gjør dette på din egen router. 9540542[/snapback] Det er helt korrekt, problemet mitt er at jeg ikke har tilgang til alt på ruteren da det er Start som styrer oppsettet på den.....med andre ord, jeg må få Start til å åpne portene. Lurer på om jeg skal høre om de kan sette faste ip-adresser til MAC-adressen til nettverkskortene i mine maskiner....det burde vel fungere? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Synes det høres snodig ut at kundene må ringe til dem for å få gjort slike ting. Da er feks BKK sin løsning bedre hvor man har litt kontroll selv. Var inne på sidene til start og, kunne ikke finne noen faq av noe slag, litt dårlig synes jeg. Men igjen er løsningen med å sette en router innenfor og åpne opp så mange porter som mulig mot den det jeg synes er den beste løsningen, da stiller du freier mhp hva du har på innsiden. Fkes om du skulle måtte bytte nettverkskort (og da mac) i en maskin så slipper du å ringe til start for å få fikset ting. Er ikke mange hundrelappene for en router nå for tiden. Det fungerer vel at de setter statiske adresser basert på mac'en på kortene dine ja. Men tror ikke du kan route samme port for 2 maskiner. Da må du heller gå inn og velge en annen port i utorrent for ene maskinen og få de til å forwarde denne og. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) EDIT: Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke har tilgang til routeren. Er dette normalt hos start? Endret 21. september 2007 av la7dfa-com Lenke til kommentar
sof Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) Jeg har start.no også, det er pip åpent helt inn til eventuell brannmur/router, så man står fritt til å lage regler på eget utstyr. Unntak fra dette kan være hvis man har fått satt opp og leier router/adsl modem av dem, da kan det sikkert hende at man kan få hjelp av dem til å utføre evt. portforward eller pat. Jeg har eget adsl modem(i bridge mode) og egen brannmur, ingen problemer med å slippe inn etter de portregler jeg setter i egen brannmur. sof edit: Ikke at dette hjelper for trådstarters spesifikke spørsmål, mer for å belyse Start.no's måte å gjøre det på, slik at andre kan hjelpe bedre. :-) Endret 21. september 2007 av sof Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 SOF: Vil det si at trådstarter kan kjøpe utstyr likt ditt, bytte start sitt utstyr ut og ha full kontroll? Eller selger start ulike pakkeløsninger som man låser seg til? I tilfelle kan det jo være greit for trådstarter å høre hvilket utstyr du har og ca hvor mye det koster. Lenke til kommentar
sof Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 SOF: Vil det si at trådstarter kan kjøpe utstyr likt ditt, bytte start sitt utstyr ut og ha full kontroll? Eller selger start ulike pakkeløsninger som man låser seg til? I tilfelle kan det jo være greit for trådstarter å høre hvilket utstyr du har og ca hvor mye det koster. 9542572[/snapback] Jeg har hatt start siden de startet for noen år siden. De har ikke endret regler for min del underveis, så såvidt jeg vet; ja. (med andre ord, jeg tar forholdsregler for om de har endret dette for nye abonenter.) Jeg har et Billion Bipac 5102 Adsl2+ router (500 nok for en stund siden), som jeg har satt til Bridge. Bak denne har jeg en SG530 brannmur fra Secure computing og selvsagt en switch. (http://www3.shopping.com/xPF-SG-SG530). SG530'en er altfor over-kill for "hjemmebruk", jeg oppnådde akkurat det samme med mitt D-link DI514 som jeg hadde tidligere. (utenom SPI/SPA etc, men det trenger man ikke vanligvis hjemme.) Så, alt i alt, eget adsl modem/router/bridge fra Komplett, og en Dlink/3com eller whatever router så er man i mål. Total kost ca. 1000,- lappen... sof Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) Jeg har inntil nylig vært kunde hos Start. Brukte eget mitt eget utstyr hele tiden. Du får oppgitt brukernavn og passord til PPPoe oppkoblingen, men tror de har en klausul om at du da selv står ansvarlig ved evt. feil ved oppkobling. Tjenesten fungerte stort sett greit den, men byttet leverandør i rent trass pga at de kun kan kontaktes på et 5-sifret spesialnummer (som koster flesk å ringe til, spesielt fra mobil). Vær obs på at de har 2 mnd oppsigelsestid. Gikk i den fella selv når jeg skiftet leverandør. 600 kr rett ut av vinduet :-( Endret 21. september 2007 av Krokan Lenke til kommentar
sof Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 39øre/min? Dyrt? Tilkommer ekstra fra mobil, slik det alltid gjør mot "gratis"numre også (bl.a. 800 numre), men det er jo basert på hvilket mobil-abonnement man har.... Nå skal ikke jeg reklamere, for jeg driter egentlig i det, men jeg oppfatter både service og stabilitet som bra. sof Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 39øre/min? Dyrt? Tilkommer ekstra fra mobil, slik det alltid gjør mot "gratis"numre også (bl.a. 800 numre), men det er jo basert på hvilket mobil-abonnement man har.... sof 9543006[/snapback] Har man IP-telefon må man benytte mobiltelefon, koster som regel mellom 2 og 3 kr pr minutt uansett hvilken mobilleverandør du har. Hvorfor de ikke kan oppgi et vanlig 8-sifret nummer begriper jeg ikke. Lenke til kommentar
iknowlittle1 Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Hei ! jeg har også Start som ISP og kjører modemet i bridge over i min egen router . på maskinen kjører jeg ktorrent som jeg selv har åpnet port til i egen router , dette går som bare rakkern her ..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå