wiak Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) 1. Vis kunden finner feil, alså bad sectors, S.M.A.R.T på veldig lave verdier, når man får "error on disk, backup and replace as soon as possible" og "Failed på s.m.a.r.t" så burde nettbutikken/produsenten sende en ny disk, og kunden overfører dataene til den nye disken, så sender kunden tilbake disken som har feil til nettbutikken/produsenten harddisken er liksom den viktigste delen av PC-en, alt data ligger der dem gjør dette på skjermer, der sender produsenten en ny skjerm til kunden, også får man retur lapp, og sender tilbake skjermen med feil på! jeg HÅPER nettbutikkene og produsentene går for dette, eneste plassen jeg vil ha en slik løsting er harddisk! Endret 21. september 2007 av wiak Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Jeg tviler sterk på at det skjer, det er veldig lett å utnytte ett slikt system. Fikk aldri en ny skjerm når min gamle ble defekt på garantitid, så skjønner ikke at alle gjør dette. ~ Mortis360 Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Normalt sett sendes ikke noe ut til kunde på forhånd. Produktet med feil skal leveres/sendes til kjøper som får sjekket det. Er det feil på det blir det vanligvis reparert eller byttet (hvis det er snakk om f.eks. en harddisk). Lenke til kommentar
V-by Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Hvis jeg kjøper en HD, og bruker den noen måneder, og den tar kvelden. Kan jeg da kreve at forhandleren tar ut data av den ødelagte HD-en? Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Hvis jeg kjøper en HD, og bruker den noen måneder, og den tar kvelden. Kan jeg da kreve at forhandleren tar ut data av den ødelagte HD-en? 9540414[/snapback] Både og, men hvis folk begynner å gjøre dette kommer prisene på harddisker til å fyke til himmels (IBAS tar 10k ++ | Uten garanti for at alt kan reddes) ~ Mortis360 Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Maxtor hadde tidligere (mulig de fortsatt har den) en ordning hvor man kunne gjøre akkurat slik du foreslår. Som sikkerhet for at jeg returnerte disken med problemer så måtte jeg legge inn kredittkortopplysningene. En annen kjappere løsning er å alltid ha en ledig resevedisk slik at man ikke taper tid ved kræsj.... Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 En annen kjappere løsning er å alltid ha en ledig resevedisk slik at man ikke taper tid ved kræsj.... 9540486[/snapback] Eller enda kjappere enn det igjen å kjøre RAID1 Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Eller raid 5 med hotspare *kose på filserver* (vurderer å få tak i en 3ware 9650 og kjøre raid6 ) Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Normalt sett sendes ikke noe ut til kunde på forhånd.Produktet med feil skal leveres/sendes til kjøper som får sjekket det. Er det feil på det blir det vanligvis reparert eller byttet (hvis det er snakk om f.eks. en harddisk). 9540373[/snapback] Acer sendte meg en ny skjerm, så sendte jeg min tilbake etterpå... Forbrukerråddet snakket om at de ville at data'ene skulle reddes av de som solgte disken eller noe sånt, men tror det aldri ble noe av. Antakeligvis fordi det er så dyrt å gjennopprette. Jeg må ut med ca 10000 forå få ut noen familiebilder fra en harddisk som begynte å lage tikkelyder, det er faktisk billigere å kjøpe dobelt opp med harddisker enn å sende den til recovery... Håper den trenden snur snart... Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 1. Vis kunden finner feil, alså bad sectors, S.M.A.R.T på veldig lave verdier, når man får "error on disk, backup and replace as soon as possible" og "Failed på s.m.a.r.t" så burde nettbutikken/produsenten sende en ny disk, og kunden overfører dataene til den nye disken, så sender kunden tilbake disken som har feil til nettbutikken/produsenten harddisken er liksom den viktigste delen av PC-en, alt data ligger der dem gjør dette på skjermer, der sender produsenten en ny skjerm til kunden, også får man retur lapp, og sender tilbake skjermen med feil på! jeg HÅPER nettbutikkene og produsentene går for dette, eneste plassen jeg vil ha en slik løsting er harddisk! 9540217[/snapback] Disken blir garantert byttet,men den vil nok ikke bli erstattet før defekt disk er ankommet butikk...ikke alle kunder som er ærlige,og som derfor ikke returnerer defekt disk med en gang. Det man kan risikere da er at forhandler får disken tilbake etter at garantien mot produsent er utgått,og dermed sitter butikken igjen med alt tapet. Problemet løses med at kunde tar backup...no backup,no brain Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 gså er det utroooooooolig mange som mener HDen er ødelagt, selv om den absolutt ikek er det. dtte gjelder kanskje ikke de av oss med erfaring innenfor maskinvare, men har fått utallige tilfeller hvor kunde mener det er ødelagt HD når det for eks står "leserfeil på disk" i oppstart, og dette egentlig er et software problem.. eller at maskinen er treg. eller at disken viser feil størrelse (uten SP for eks), eller enda bedre, at disken ikek dukker opp i windows, pga de ikke har partisjonert den enda.. :-/ detter, pluss utallige andre feil, er årsaker til det dette neppe kommer til å skje noengang, da det går på butikken sin bekostning at brukeren ikke har tilstrekkelig datakunnskaper. Lenke til kommentar
19andr1 Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 gså er det utroooooooolig mange som mener HDen er ødelagt, selv om den absolutt ikek er det. dtte gjelder kanskje ikke de av oss med erfaring innenfor maskinvare, men har fått utallige tilfeller hvor kunde mener det er ødelagt HD når det for eks står "leserfeil på disk" i oppstart, og dette egentlig er et software problem.. eller at maskinen er treg. eller at disken viser feil størrelse (uten SP for eks), eller enda bedre, at disken ikek dukker opp i windows, pga de ikke har partisjonert den enda.. :-/ detter, pluss utallige andre feil, er årsaker til det dette neppe kommer til å skje noengang, da det går på butikken sin bekostning at brukeren ikke har tilstrekkelig datakunnskaper. Ok, men hvordan kan du da skjekke om hardisken faktsisk er ødelagt. Jeg får opp en melding om at "hard drive is bad, take backup and replace". Vet ikke om jeg skal sende den tilbake til netshop siden jeg må betale 175 + frakt hvis den ikke er defekt. Skulle gjerne vist hva som var galt! Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 last ned for eks seatools fra seagate.com, dette er et bra program for å teste disken, og det er gratis. alternativt har du programmet spinrite, men dette er ikke gratis. dette er vel et av de mest grundige testprogrammene jeg har vært borti for test av HD. Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Jeg har hatt problemer med en samsung 300Gb og en av de berømte IBM "deathstar" GXP75 diskene. Både diskene fikk maskinen (eller XP da) til å fryse. For IBMen sin del, så hadde en mulighet til å kjøre disken i ca 30min, før den kresjet. Etter det måtte den få seg en times pause før du fikk en ny halvtime. Forhandleren var lagt ned, så jeg måtte bite i gresset å føre den på svinn. Dette var før jeg lærte om "springende regress". Har du F.eks. handlet hos Komplett, kan du uten videre gå rett på grosisten, Norek om jeg ikke tar feil. Du har tilsvarende rettigheter som forbruker ovenfor tidligere salgsledd, som hos dem du kjøpte tingen hos. Nok om jus.. Samsung disken min tok kvelden på ca 6 mnd. Full av bilder. Festlig... Et par testprogram senere, og joda, disken var defekt. Nå kan jo en ikke forvente at alle er som meg, 2 stasjonære, en laptop og en server på arbeidsrommet(ja, jeg klarer å bruke alle samtideg!). I dette tilfellet måtte jeg gjøre en hestehandel med selgeren. Jeg la ut for en ny disk, og skulle så få pengene igjen for denne straks selgeren hadde funnet ut at disken var defekt. Det var vel et dagsverk å redde det som gikk fra den skadde disken med GetDataBack. Jeg mener at ansvaret for maskinvarefeil som selgere av datautstyr har, ikke kan inkludere følgeskader som tap av data pga manglende backup. Når diskene er så billige som de er, og oppfordringen til å ta backup så stor som i dag vil jeg tro dette er en rissiko som forbrukeren må og bør ta. Lenke til kommentar
lain Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=859249&hl= Det har jo lenge vært snakk om hvorvidt kostnaden for å redde ut data skal dekkes når en harddisk havarerer, nå har FTU, kanskje ikke så uventet, tatt den fornuftige avgjørelsen at slik er det ikke. http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=183683 "Bakgrunnen er et ferskt vedtak i Forbrukertvistutvalget, som fastslår at det alltid vil være en fare for tap av data som bare er lagret på maskinens harddisk. - Siden dette må anses alminnelig kjent, mener utvalget at tap av data som hovedregel må være kjøperens egen risiko, skriver de i beslutningen VG har fått tilgang til." AtW For å svare deg på det siste masterboy Lenke til kommentar
2mmy Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 En del av leverandørene har mulighet for akkurat det som etterspørres, altså at ny disk sendes ut på forhånd. Hadde bl.a et par "Deathstar"-disker som jeg tok på garantien rett mot leverandør. Da kom DHL på døra med ny disk, og det lå returinstruksjoner for gammel disk i eska. Samme praktiserer Plextor for CD/DVD. Hvis man dermot sender/leverer inn diskene/CD/DVD til forhandler, er det normalt at utstyret må leveres før man får nytt. Sjekk derfor gjerne hvilke muligheter produsenten tilbyr direkte. |2mmy| Lenke til kommentar
wiak Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 En del av leverandørene har mulighet for akkurat det som etterspørres, altså at ny disk sendes ut på forhånd. Hadde bl.a et par "Deathstar"-disker som jeg tok på garantien rett mot leverandør. Da kom DHL på døra med ny disk, og det lå returinstruksjoner for gammel disk i eska. Samme praktiserer Plextor for CD/DVD. Hvis man dermot sender/leverer inn diskene/CD/DVD til forhandler, er det normalt at utstyret må leveres før man får nytt. Sjekk derfor gjerne hvilke muligheter produsenten tilbyr direkte. |2mmy| ja BenQ har denne muligheten på skjermer, de får en trjedjepart å sende ny skjerm til deg, så følger det med retur lapp som det står innen 10 dager, så sender du skjermen som det er feil på tilbake i samme pakke som den nye, med retur klistremerke har vi ikke krav etter loven å få erstatnings disk vis den gamle begyrner å gå? harddisker er jo de tingene det burde være en ordning på at kunden blir tilsendt ny, så sender kunden tilbake den som har feil jeg mener du kan få låne mobil vis det er feil på din, så det burde gå under den anyway spise pannekake med blåbær,namm! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå