Gå til innhold

butikker burde sende ny disk, vis feil på gamle


wiak

Anbefalte innlegg

1. Vis kunden finner feil, alså bad sectors, S.M.A.R.T på veldig lave verdier, når man får "error on disk, backup and replace as soon as possible" og "Failed på s.m.a.r.t"

 

så burde nettbutikken/produsenten sende en ny disk, og kunden overfører dataene til den nye disken, så sender kunden tilbake disken som har feil til nettbutikken/produsenten

 

 

harddisken er liksom den viktigste delen av PC-en, alt data ligger der :ermm:

dem gjør dette på skjermer, der sender produsenten en ny skjerm til kunden, også får man retur lapp, og sender tilbake skjermen med feil på!

 

jeg HÅPER nettbutikkene og produsentene går for dette, eneste plassen jeg vil ha en slik løsting er harddisk! :thumbup:

Endret av wiak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis jeg kjøper en HD, og bruker den noen måneder, og den tar kvelden. Kan jeg da kreve at forhandleren tar ut data av den ødelagte HD-en?

9540414[/snapback]

 

Både og, men hvis folk begynner å gjøre dette kommer prisene på harddisker til å fyke til himmels (IBAS tar 10k ++ | Uten garanti for at alt kan reddes)

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar

Maxtor hadde tidligere (mulig de fortsatt har den) en ordning hvor man kunne gjøre akkurat slik du foreslår. Som sikkerhet for at jeg returnerte disken med problemer så måtte jeg legge inn kredittkortopplysningene.

 

En annen kjappere løsning er å alltid ha en ledig resevedisk slik at man ikke taper tid ved kræsj....

Lenke til kommentar
Normalt sett sendes ikke noe ut til kunde på forhånd.

Produktet med feil skal leveres/sendes til kjøper som får sjekket det. Er det feil på det blir det vanligvis reparert eller byttet (hvis det er snakk om f.eks. en harddisk).

9540373[/snapback]

 

Acer sendte meg en ny skjerm, så sendte jeg min tilbake etterpå... :thumbup:

 

Forbrukerråddet snakket om at de ville at data'ene skulle reddes av

de som solgte disken eller noe sånt, men tror det aldri ble noe av.

Antakeligvis fordi det er så dyrt å gjennopprette.

 

Jeg må ut med ca 10000 forå få ut noen familiebilder fra en harddisk som begynte

å lage tikkelyder, det er faktisk billigere å kjøpe dobelt opp med harddisker

enn å sende den til recovery... Håper den trenden snur snart...

Lenke til kommentar
1. Vis kunden finner feil, alså bad sectors, S.M.A.R.T på veldig lave verdier, når man får "error on disk, backup and replace as soon as possible" og "Failed på s.m.a.r.t"

 

så burde nettbutikken/produsenten sende en ny disk, og kunden overfører dataene til den nye disken, så sender kunden tilbake disken som har feil til nettbutikken/produsenten

 

 

harddisken er liksom den viktigste delen av PC-en, alt data ligger der  :ermm:

dem gjør dette på skjermer, der sender produsenten en ny skjerm til kunden, også får man retur lapp, og sender tilbake skjermen med feil på!

 

jeg HÅPER nettbutikkene og produsentene går for dette, eneste plassen jeg vil ha en slik løsting er harddisk!  :thumbup:

9540217[/snapback]

Disken blir garantert byttet,men den vil nok ikke bli erstattet før defekt disk er ankommet butikk...ikke alle kunder som er ærlige,og som derfor ikke returnerer defekt disk med en gang. Det man kan risikere da er at forhandler får disken tilbake etter at garantien mot produsent er utgått,og dermed sitter butikken igjen med alt tapet.

 

Problemet løses med at kunde tar backup...no backup,no brain :thumbup:

Lenke til kommentar

gså er det utroooooooolig mange som mener HDen er ødelagt, selv om den absolutt ikek er det. dtte gjelder kanskje ikke de av oss med erfaring innenfor maskinvare, men har fått utallige tilfeller hvor kunde mener det er ødelagt HD når det for eks står "leserfeil på disk" i oppstart, og dette egentlig er et software problem.. eller at maskinen er treg. eller at disken viser feil størrelse (uten SP for eks), eller enda bedre, at disken ikek dukker opp i windows, pga de ikke har partisjonert den enda.. :-/

 

detter, pluss utallige andre feil, er årsaker til det dette neppe kommer til å skje noengang, da det går på butikken sin bekostning at brukeren ikke har tilstrekkelig datakunnskaper.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
gså er det utroooooooolig mange som mener HDen er ødelagt, selv om den absolutt ikek er det. dtte gjelder kanskje ikke de av oss med erfaring innenfor maskinvare, men har fått utallige tilfeller hvor kunde mener det er ødelagt HD når det for eks står "leserfeil på disk" i oppstart, og dette egentlig er et software problem.. eller at maskinen er treg. eller at disken viser feil størrelse (uten SP for eks), eller enda bedre, at disken ikek dukker opp i windows, pga de ikke har partisjonert den enda.. :-/

 

detter, pluss utallige andre feil, er årsaker til det dette neppe kommer til å skje noengang, da det går på butikken sin bekostning at brukeren ikke har tilstrekkelig datakunnskaper.

 

Ok, men hvordan kan du da skjekke om hardisken faktsisk er ødelagt. Jeg får opp en melding om at "hard drive is bad, take backup and replace". Vet ikke om jeg skal sende den tilbake til netshop siden jeg må betale 175 + frakt hvis den ikke er defekt. Skulle gjerne vist hva som var galt!

Lenke til kommentar

Jeg har hatt problemer med en samsung 300Gb og en av de berømte IBM "deathstar" GXP75 diskene. Både diskene fikk maskinen (eller XP da) til å fryse.

 

For IBMen sin del, så hadde en mulighet til å kjøre disken i ca 30min, før den kresjet. Etter det måtte den få seg en times pause før du fikk en ny halvtime. Forhandleren var lagt ned, så jeg måtte bite i gresset å føre den på svinn.

 

Dette var før jeg lærte om "springende regress". Har du F.eks. handlet hos Komplett, kan du uten videre gå rett på grosisten, Norek om jeg ikke tar feil. Du har tilsvarende rettigheter som forbruker ovenfor tidligere salgsledd, som hos dem du kjøpte tingen hos.

 

Nok om jus..

 

Samsung disken min tok kvelden på ca 6 mnd. Full av bilder. Festlig... Et par testprogram senere, og joda, disken var defekt. Nå kan jo en ikke forvente at alle er som meg, 2 stasjonære, en laptop og en server på arbeidsrommet(ja, jeg klarer å bruke alle samtideg!).

I dette tilfellet måtte jeg gjøre en hestehandel med selgeren. Jeg la ut for en ny disk, og skulle så få pengene igjen for denne straks selgeren hadde funnet ut at disken var defekt. Det var vel et dagsverk å redde det som gikk fra den skadde disken med GetDataBack.

 

Jeg mener at ansvaret for maskinvarefeil som selgere av datautstyr har, ikke kan inkludere følgeskader som tap av data pga manglende backup. Når diskene er så billige som de er, og oppfordringen til å ta backup så stor som i dag vil jeg tro dette er en rissiko som forbrukeren må og bør ta.

Lenke til kommentar

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=859249&hl=

 

Det har jo lenge vært snakk om hvorvidt kostnaden for å redde ut data skal dekkes når en harddisk havarerer, nå har FTU, kanskje ikke så uventet, tatt den fornuftige avgjørelsen at slik er det ikke.

 

http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=183683

 

"Bakgrunnen er et ferskt vedtak i Forbrukertvistutvalget, som fastslår at det alltid vil være en fare for tap av data som bare er lagret på maskinens harddisk.

 

- Siden dette må anses alminnelig kjent, mener utvalget at tap av data som hovedregel må være kjøperens egen risiko, skriver de i beslutningen VG har fått tilgang til."

 

AtW

 

For å svare deg på det siste masterboy

Lenke til kommentar

En del av leverandørene har mulighet for akkurat det som etterspørres, altså at ny disk sendes ut på forhånd. Hadde bl.a et par "Deathstar"-disker som jeg tok på garantien rett mot leverandør. Da kom DHL på døra med ny disk, og det lå returinstruksjoner for gammel disk i eska. Samme praktiserer Plextor for CD/DVD. Hvis man dermot sender/leverer inn diskene/CD/DVD til forhandler, er det normalt at utstyret må leveres før man får nytt.

 

Sjekk derfor gjerne hvilke muligheter produsenten tilbyr direkte.

 

|2mmy|

Lenke til kommentar
En del av leverandørene har mulighet for akkurat det som etterspørres, altså at ny disk sendes ut på forhånd. Hadde bl.a et par "Deathstar"-disker som jeg tok på garantien rett mot leverandør. Da kom DHL på døra med ny disk, og det lå returinstruksjoner for gammel disk i eska. Samme praktiserer Plextor for CD/DVD. Hvis man dermot sender/leverer inn diskene/CD/DVD til forhandler, er det normalt at utstyret må leveres før man får nytt.

 

Sjekk derfor gjerne hvilke muligheter produsenten tilbyr direkte.

 

|2mmy|

ja

BenQ har denne muligheten på skjermer, de får en trjedjepart å sende ny skjerm til deg, så følger det med retur lapp som det står innen 10 dager, så sender du skjermen som det er feil på tilbake i samme pakke som den nye, med retur klistremerke

 

har vi ikke krav etter loven å få erstatnings disk vis den gamle begyrner å gå?

harddisker er jo de tingene det burde være en ordning på at kunden blir tilsendt ny, så sender kunden tilbake den som har feil

 

jeg mener du kan få låne mobil vis det er feil på din, så det burde gå under den

 

anyway

spise pannekake med blåbær,namm! :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...