Sir_Budweiser Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) Hei, har nettopp kjøpt ny PC, men hos meg går systemet så tregt at det er umulig å benytte det. F.eks brukes det vel 15 min å pakke ut en 20 mb RAR fil, fra jeg klikker på noe på skrivebordet til det åpnes går det gjerne 5-30 sekunder. Spill som Gothic 3 eller Bioshock orker ikke engang å starte. Her er spesifikasjonene: NetShop Battleground - killin spre SLI Quadcore, 8800GTS, 2GB Mushkin, NF680i Stk 1 1 0 13.09.2007 (..) 12352 Produksjon og testing av PC stasjonær 20909 bZerk Miditower m/display Sort u/vifte BZCA550BBNF u/powersupply 26189 GIGABYTE ODIN Pro_800W m/Kabler Støysvak, 14cm vifte, viftestyring, SLI 25091 FOX+ N68S7AA-8EKRS2H Socket775 nForce 680i SLI, FSB1333,3xPCIe,GbLAN 24542 Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz 8MB, BOXED m/vifte Socket 775 27495 Mushkin DDR2 4096MB enhanced Memory EM2-6400 4x1024MB 800MHz. (5-5-5-12) 19321 Western Digital Raptor X 150GB S-ATA 16MB cache 10000RPM 25472 XFX GeForce 8800GTX 768MB GDDR3 630M PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP, 384-bit 22780 Optiarc / NEC DVD-brenner AD-7173 sort Duallayer,LabelFlash,Multirecorder bulk 26032 Multikortleser 3.5" USB2 sort CF I/II,SM,MMC/SD,MS,xD (bulk) Jeg har prøvd og installere Vista 2 ganger og får de samme resultatene. Etter installasjon prøvde jeg først og benytte driverne som fulgte med hovedkortet å installere, og i tillegg skjermkortet. Denne gangen hentet jeg nyestes driver til hovedkortet fra nettet, også skjermkortet. // Alle windows oppdateringene er ferdig. Merket ikke noe forskjell i tregheten før eller etter disse. Maskinen har stått på vel 10 timer, og restartet flere ganger. Jeg klarer ikke å finne noe som direkte går galt i task manager, bortsett fra noe som kanskje er overdrevet prosessorbruk? Har dere mistanke om hva som kan være galt, eller noen tips til rapporter, opplysninger eller lignende jeg kan lime inn som kan gi dere eller meg hjelp til å løse problemet? Mistenkte noen minutter skjermkortet, da jeg på ytelse fikk 6.0 på alt uten 5.5 på minne, og 2.5 på AERO interface. Selv da jeg skrudde av AERO gikk alt supertregt (merket ikke noe direkte forskjell), men jeg fikk langt bedre resultater på testen her (tror det ble 6.0 om jeg husker rett på AERO også). Men jeg har jo lagt inn nyeste drivere.... Hadde håpet å slippe å ringe netshop, da marginene er småe på deres og andres side i dataverdenen Kan kanskje være noe de har koblet feil, men alt blir jo funnet og ser jo ut til å virke... (?) Endret 21. september 2007 av Sir_Budweiser Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Er en hotfix man bør ha med vista og 4GB minne. Finns og ett triks som kan funke når allt går tregt. Se på dficlub - rgone hadde en god post om akkurat det her. (vet du ikke har dfikort, men samme info gjelder jo på andre kort og) Lenke til kommentar
wiak Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 den fiksen ligger på windows update Lenke til kommentar
Sir_Budweiser Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Er en hotfix man bør ha med vista og 4GB minne. Finns og ett triks som kan funke når allt går tregt. Se på dficlub - rgone hadde en god post om akkurat det her. (vet du ikke har dfikort, men samme info gjelder jo på andre kort og) 9540253[/snapback] -> Jeg skal se etter denne på Windows update. Men om den kommer automatisk når en har på automatiske oppdateringer- skal den allerede være installert. Men om man må finne og installere den manuelt har jeg ikke gjort det. Har dog en mistanke om at dette ikke gjør at dette ikke forårsaker at den går i samme tempo som en "486 maskin"? For den går faktisk så tregt, jeg overdriver ikke. Om det er noen som har flere tips, tar jeg imot med glede. Får testet dette når jeg er tilbake fra jobb i 15 tida. Lenke til kommentar
Sir_Budweiser Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 (endret) Kan det forresten være noe med: 19321 Western Digital Raptor X 150GB S-ATA 16MB cache 10000RPM spesielle drivere eller lignende? Eventuelt noe annet. Fordi når jeg tenker grundigere etter mener jeg at jeg faktisk allerede har sjekket rundt 4 GB RAM problematikken.... Ikke godt å vite hva som skaper problemet, men om jeg ikke får fikset må vel jeg kontakte Netshop, da de satt den sammen (men jeg bestilte Vista først dagen etter, da maskinen allerede var sendt slik at de ikke la inn operativsystemet). Jeg klarer ikke å finne noen tegn på defekte komponenter, alt blir funnet (tror jeg ihvertfall). Endret 21. september 2007 av Sir_Budweiser Lenke til kommentar
fflex Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Har det ikke vært noe krøll rundt Vista/8800 og raptor? Mener å ha lest noe om det. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) Ja får se om det er mulig og få opp hasighet. Dette er patchen for 4gb(gir som regel bluscreen) http://support.microsoft.com/kb/929777 Husk dette med 64bit at drivere må være riktig. Vi kan starte med dette. Boot f8 sikkerhtmodus(se om den er treg der og) For hdd(hastight og feil) http://www.hdtune.com/ http://www.passmark.com/products/diskcheckup.htm Minne. http://www.memtest.org/ Har 64bit støtte ikke sikker på passsmark. Holder og kjøre hdtune. Det kan være greit og loade OS fra cd. http://www.nu2.nu/pebuilder/ https://help.ubuntu.com/community/LiveCD Dette er for og vite hvor en skal feilsøke hardware eller win. sikkerhtmodus kan gi noe av det samme svaret ikke alltid. Bios kan være greit og oppdatere. Ikke fra windows. 680i kan være vanskelig. Det er et basic setup som virker for mange se my faq 680i(sign) Kan ta litt mere om det senere. Sette volt og timings til minne bør gjøres manuelt. Endret 21. september 2007 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Har det ikke vært noe krøll rundt Vista/8800 og raptor? Mener å ha lest noe om det. 9541886[/snapback] Raptor disker sammen med nividia 8 serien i Vista = Totalt kaos! Det er en godt kjent sak også nå. Andre WD disker er også berørt. Lenke til kommentar
Sir_Budweiser Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 (endret) Problem løst Det jeg har gjort er rett og slett å gi opp Vista (som jeg dessverre har kastet bort penger på). Jeg installerte Windows XP (32 bits versjon), og alt sammen går utrolig fort. Får vurdere XP 64, eventuelt Vista 64 senere, jeg betaler ikke engang til for ett forbannede nytt Microsoft operativsystem når det forrige rett og slett ikke funket for meg. Rett før jeg besluttet å gi opp, så jeg innlegget til SNIPPSAT som virket bra, men eksploderte da jeg måtte vente i hundlang tid for å få opp linken til oppdateringen, for så å få opp en beskjed om genuine advantage (en prosess som jeg allerede hadde gått gjennom på en lovlig måte)- og det da gikk ca 15 minutter uten at den var på mer enn ca 50 % av valideringen av Windows versjonen. Maskinen var faktisk for treg til at jeg kunne feilsøke noe som helst. Med andre ord må jeg ha underdrevet til de grader i hovedinnlegget, og det tok faktisk etter windowsupdate opp mot 1 minutt og åpne ett internettbilde (kanskje halvparten den tiden før det). Jeg brukte ca 15 timer totalt på å få alle windowsoppdateringer installert, og da satt jeg midt mellom TVen og Dataen og fulgte med. Det er faktisk helt umulig å feilsøke, når alt henger seg hele tiden, men ikke har låst seg, men fortsetter utrolig lenge etter du har bedt om noe. Jeg vil takke alle sammen for hjelpen, og beklager for ett noe usammenhengende innlegg da jeg ble noe frustert. Men alt sammen funker strålende nå med XP, bare synd at jeg da dessverre mister nyeste DX funksjonalitet, og neppe får utnyttet 4 GB bra (: Endret 21. september 2007 av Sir_Budweiser Lenke til kommentar
Avean Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) Har det ikke vært noe krøll rundt Vista/8800 og raptor? Mener å ha lest noe om det. 9541886[/snapback] Raptor disker sammen med nividia 8 serien i Vista = Totalt kaos! Det er en godt kjent sak også nå. Andre WD disker er også berørt. 9543054[/snapback] Nope. Har hatt Vista sammen med 2 raptor disker på 150gb siden jul uten noe problemer. Bruker Vista 64 selv. Har ikke hatt ett eneste problem heller. Har til og med hatt de i Raid 0. Dette er nok en brukerfeil, feil med oppsettet må det være. Det du kan prøve er å skru av indexeringen på partisjonene dine, men likevel skal det ikke gå så veldig tregt. Endret 21. september 2007 av Avean Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) Jeg har sjøl hatt problemet med to WD disker. Inn med Samsung, så løste alt seg. Diskene fungerte i XP, men ikke med Vista. Må være noe med en kontroller på noen av WD sine disker i visse oppsett. Maxtor disk har jeg og testa. Det fungerte perfekt og. Endret 21. september 2007 av sesteen Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Hver gang skal folk klage på vista hvis noe er galt med dataen. De fleste gangene er det BRUKERFEIL eller hardwarefeil Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Quadcore, 8800GTS, 2GB Mushkin, NF680i Stk 1 1 0 13.09.2007.......................................... -EM2-6400 4x1024MB 800MHz. (5-5-5-12) -25472 XFX GeForce 8800GTX 768MB GDDR3 630M Her er det noe feil.... Først så står det at det er 8800GTS. Lengre nede står det 8800GTX (!) Så står det 2GB Mushkin, og så står det lengre nede at det er 4x1024MB, som igjen blir 4GB (!) Her lukter det svidd og brukerfeil Quote: Her er spesifikasjonene: NetShop Battleground - killin spre SLI Quadcore, 8800GTS, 2GB Mushkin, NF680i Stk 1 1 0 13.09.2007 (..) 12352 Produksjon og testing av PC stasjonær 20909 bZerk Miditower m/display Sort u/vifte BZCA550BBNF u/powersupply 26189 GIGABYTE ODIN Pro_800W m/Kabler Støysvak, 14cm vifte, viftestyring, SLI 25091 FOX+ N68S7AA-8EKRS2H Socket775 nForce 680i SLI, FSB1333,3xPCIe,GbLAN 24542 Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz 8MB, BOXED m/vifte Socket 775 27495 Mushkin DDR2 4096MB enhanced Memory EM2-6400 4x1024MB 800MHz. (5-5-5-12) 19321 Western Digital Raptor X 150GB S-ATA 16MB cache 10000RPM 25472 XFX GeForce 8800GTX 768MB GDDR3 630M PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP, 384-bit 22780 Optiarc / NEC DVD-brenner AD-7173 sort Duallayer,LabelFlash,Multirecorder bulk 26032 Multikortleser 3.5" USB2 sort CF I/II,SM,MMC/SD,MS,xD (bulk) Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) Ja xp er helt greit,64bit kan du ta senere nå du er sikker på at alt er stablit. Vil anbefale og bruke bios oppsett i linken. Så kjør du tester jeg linket til over. For riktig volt temp bruke denne i 30dager hvertfall. http://www.lavalys.com/products/download.php?ps=UE&lang=en http://www.gotweak.dk/Filer/p95v253.zip Bruk denne for quad. Litt info viss ikke brukt prime før. Blend denne tester mye minne lite cpu Small fft`s tester cpu max. Se på temp everest. Kjør mange runder 3dmark. Memtest og prime kjør kjør lang tester gjerne natten over. Bruk litt tid så du er sikker at alt er stabilt. Blir verre og feilsøk elleR overklokke viss du slurver med testing. Koste på seg denne og ta speilbilde når alt funger, kan spare deg for utrolig mye jobb. Ja det det er noen gratis speilbilde alternativer,men enklere enn dette blir det ikke. Kan gjenomrette filer enklvis fra speilbildet og. http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/ Endret 21. september 2007 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
Sir_Budweiser Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Hver gang skal folk klage på vista hvis noe er galt med dataen. De fleste gangene er det BRUKERFEIL eller hardwarefeil 9543573[/snapback] -> Så fint at du forteller meg noe som jeg vet stemmer. I dette tilfellet var saken grei, netshop leverte og satt sammen delene. Selv la jeg bare inn Windows Vista. Fra første sekund etter at filene fra DVD-en var lagt inn gikk alt gjørmetregt. Så tregt at jeg faktisk ikke fikk prøvd særlig med feilsøking, da jeg faktisk ikke har mulighet til å sette av hele helga til det. For når det går så lang tid bare å få opp ett ikon på skrivebordet må en bare gi opp. Dette er altså langt fra brukerfeil, men antakeligvis skyldes feilen en dårlig driver (gjerne fra produsenten av en enhet, en feilfiks eller lignende). Nye drivere til hovedkort eller skjermkort hjalp ikke. Vista funket ikke i det hele tatt fra første sekund etter installasjonen altså. Jeg hadde enkelt fikset dette og funnet ut hva problemet var om jeg hadde brukt dagen, morgendagen, og kanskje søndagen også, men det valgte jeg å ikke gjøre. Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 shit man! Ja veit det er vanskelig å være klar i talen når en ellers perfekt oppsatt data begynner å fuske. Er aldri så forbannet som når jeg vet alt skal fungere, men noe svikter en plass. Jaja er vel ikke verre enn på biler og alt annet.... Ville bare si at jeg kjører Vista 64 uten problemer, og er veldig fornøyd (nå må bare adobe få ræva i gir og slippe pakkene sine med støtte for dualcore og 64-bit, så er vi i himmelen). Lenke til kommentar
Sir_Budweiser Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 (endret) Quadcore, 8800GTS, 2GB Mushkin, NF680i Stk 1 1 0 13.09.2007.......................................... -EM2-6400 4x1024MB 800MHz. (5-5-5-12) -25472 XFX GeForce 8800GTX 768MB GDDR3 630M Her er det noe feil.... Først så står det at det er 8800GTS. Lengre nede står det 8800GTX (!) Så står det 2GB Mushkin, og så står det lengre nede at det er 4x1024MB, som igjen blir 4GB (!) Her lukter det svidd og brukerfeil -> Ja, det lukter svidd fra nettsida deres. Jeg kopierte bare specsene direkte fra ordreinformasjonen fra netshop.no, og leste ikke det jeg kopierte inn. Du skal tro at jeg er sikker på at jeg har prøvd riktige drivere, tok for sikkerhets skyld også og sjekket serienummeret på skjermkortet. Om du har bestilt noe derfra, vil du se at du får samme oppsettet (jeg kan godt ta en print screen og sladde til navnet) om du ikke tror meg. Men som sagt, driverne jeg har prøvd er riktige, og det vil uansett ikke forklare at Vista faktisk bruker ett par "lysår" fra installasjon før jeg i det hele tatt har fått anledning til å legge inn noen drivere, da tenker jeg med hensyn til å putte inn en plate, autokjør.... (la inn Vista 2 ganger). Jeg vet ikke hva problemet er, men jeg misliker sterkt at noen faktisk skriker etter brukerfeil når maskinen er ferdigoppsatt av andre (og virker i XP og ikke i Vista)- og samtidig det går for tregt før en i det hele tatt legger inn noen drivere (og selv om en benytter seg av de 2 cdene som fulgte med, 1 for hovedkortet og 1 for skjermkortet) Endret 21. september 2007 av Sir_Budweiser Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) He ikke hiss deg opp konsenter deg om testing nå Endret 21. september 2007 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) De som tror Vista er perfekt fordi det fungerer på dems maskin burde i alle fall tenke seg om to ganger. Jeg kjører Vista ganske stabilt her nå, men det har vært mye småsurr som har blitt fiksa i diverse hotfikser osv. Det kan være hardware feil, driver feil, men når det virker stabilt, og som det skal i XP så er det et eller annet med Vista. Jeg hadde omtrent samme problem som deg. Men å ta et image, å legge det inn på en maxtor disk, eller samsung, så virka alt. Med WD ble alt krøll igjen. Diskene fungerte perfekt under XP, både før og etter Vista. Utallige disksjekk og formateringer hjalp ingen ting. Google litt så ser en også at det er masse krøll med WD (spesielt raptor). Problemene oppstår gjerne i en kombinasjon mellom Nividia 8 serien og Vista. Derfor kan raptor fungere på andre systemer med vista og noen ikke. Endret 21. september 2007 av sesteen Lenke til kommentar
Sir_Budweiser Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 (endret) He ikke hiss deg opp konsenter deg om testing nå 9543842[/snapback] Hehe, det burde jeg gjort. Men som jeg skrev over ga jeg rett og slett opp. En kan ikke feilsøke noe som helst, når maskinen rett og slett oppførte seg for treg til det. Tenk deg en 386 maskin på ett moderne operativsystem (vet at det ikke funker)- men maskinen min oppførte seg rett og slett som en. Da nytter det ikke å sette av timer, men heller uker til feilsøking. Følte jeg ikke hadde noe annet valg enn å legge inn XP. Fikk maskinen onsdags- ettermiddag og har ikke hatt annet enn loadetid etter det (når jeg har prøvd etter jobb osv.). XP funker bra her, og en gang i framtiden får jeg se om jeg er mer motivert til å prøve og løse problemet en av enhetene har med Vista 64. Jeg blir vel å laste ned en "all in wonder" pakke på nettet senere, og installere den med min lovlige key. For jeg har ikke tålmodighet til å overvære slike døgnlange installasjoner lengre. Takk for all hjelpen, fikk ett par meget gode tips, synd at det var ett eller annet som var helt fucket. Endret 21. september 2007 av Sir_Budweiser Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå