jeg_lyver_mye Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Hei, Har alltid lurt på hvordan de på jorda kan lage et rom uten tyngdekraft, slik at alt bare svever. Noen som vet hva de gjør fornoe? Takk! Lenke til kommentar
O.J Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 (endret) Fins ikke noe sånt rom på jorden som kan gjøre mennesker vektløse. ville i såfall vært en sensasjon. hadde akkurat en sånn diskusjon med familien der et par var overbevist om at det fantes sånne rom. det nærmeste man kommer er et fly som styrter loddrett ned i et minutt eller to. da vil personene inni føle seg vektløse. Endret 20. september 2007 av O.J Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 (endret) Trening i vektløshet inne i fly skjer ikke i loddrette styrt men ved at flyet flys i en spesiell parabelformet bane. For de som er inne i flyet betyr dette at de "faller" i samme bane som flyet og derfor opplever vektløshet (som er det samme som et fritt fall), men øvelsen kan kun utføres i 25 sekunder (ikke noen få minutter) av gangen før flyet må flate ut for å ikke treffe bakken. Fordi mange blir kvalme og kaster opp første gangen de opplever vektløshet lengre enn et par sekunder kalles disse flyene ofte spykometer ("vomit comet" på engelsk). http://en.wikipedia.org/wiki/Vomit_Comet Rettelse: Tiden for hver periode av vektløshet. Endret 21. september 2007 av SeaLion Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 Aha. Takk takk Lenke til kommentar
O.J Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Ja, loddrett var kanskje å ta i Men de må nok ha en ganske bratt bane nedoer for å oppnå vektløshet. Lenke til kommentar
-kristoffer- Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Ja, loddrett var kanskje å ta i Men de må nok ha en ganske bratt bane nedoer for å oppnå vektløshet. 9540811[/snapback] Nei flyet trenger ikke peke nedover, det holder at det har en "fallende" bane. Tenk deg en kanonkule som har blitt skutt på skrått oppover. Den har en fallende bane fordi den eneste kraften som virker på den er tyngdekraften (hvis vi ser bort far luftmotstanden), slik at den etterhvert vil flate ut og nå sin maksimalhøyde og derrete fly brattere og brattere mot bakken. Dette tilsvarer egentlig en parabelformet bane. Hvis kanonkula hadde vært hul, og man hadde puttet et menneske inne i den ville det mennesket opplevd en følelse av vektløshet. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Det har du helt rett i. Var bare sånn jeg så det for meg i starten. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) Sett en ekstra jordklode rett over rommet, så blir resultanten av resultantene av ( ) tyngdefeltene cirka lik null. Endret 21. september 2007 av trøls Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Astronauter trener på en annen måte også, påkledd drakter som minner om romdrakter trener de neddykket i vann på operasjoner de senere skal gjøre i vektløs tilstand ute i verdensrommet. Draktene gir akkurat passe oppdrift i vannet til at astronautene opplever en slags vektløshet. http://en.wikipedia.org/wiki/Neutral_Buoyancy_Laboratory Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 En til mulighet som går an, ville vært å ikle seg i en slags jerndrakt. Dermed kan man stikke inn i en diger elektromagnet. Hovedproblemet blir vel at men blir sugd inn mot midten av rommet, men jaja ( ) Ellers fins det enorme vindtunneller som er plassert loddrett. Fallskjermhoppere bl.a bruker disse til å simulere fritt fall. De funker ved at man bruker to digre vifter som suger inn luft under, og blåser den ut toppen. Inni kan man "fly" Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Ellers fins det enorme vindtunneller som er plassert loddrett. Fallskjermhoppere bl.a bruker disse til å simulere fritt fall. De funker ved at man bruker to digre vifter som suger inn luft under, og blåser den ut toppen. Inni kan man "fly" 9546624[/snapback] Du får vel egentlig ingen vektløshetsfølelse da. Du vil fortsatt merke tyngdekraften virke på deg med mindre du faktisk ER i fritt fall i vindtunnellen. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Man kan jo få til vektløshet på jorden, uten fritt fall. Dette er jo gjort med en frosk som er plassert midt inni en ekstremt kraftig elektromagnet. Frosken er jo ikke magnetisk, i hvertfall veldig lite magnetisk, men det gikk. I teorien trenger man bare en stor nok og kraftig nok elektromagnet for å få dette til? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Man kan jo få til vektløshet på jorden, uten fritt fall. Dette er jo gjort med en frosk som er plassert midt inni en ekstremt kraftig elektromagnet. In your dreams. Gravitasjon er ikke en elektromagnetisk kraft. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 (endret) Man kan jo få til vektløshet på jorden, uten fritt fall. Dette er jo gjort med en frosk som er plassert midt inni en ekstremt kraftig elektromagnet. In your dreams. Gravitasjon er ikke en elektromagnetisk kraft. 9550627[/snapback] jo det har skjedd, de kan sette hva det skal være der, inni et lite hull, og det vil sveve, har sett filmer av dem gjøre det med frosker og jordbær. det er ikke ekte mangel på tyngdekraft men er det samme prinsippet som får superledere til å sveve, altså det dytter fra deg. men fra alle kanter så det oppleves det som 0G http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_levitation Endret 22. september 2007 av Gunfreak Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 det er ikke ekte mangel på tyngdekraft men er det samme prinsippet som får superledere til å sveve, altså det dytter fra deg. men fra alle kanter så det oppleves det som 0G http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_levitation 9551057[/snapback] Rett på meg hvis jeg tar feil, men du vil vel fortsatt føle tyngdekrafta på kroppen, og du vil dermed ikke faktisk oppleve at du er vektløs? En ting er å sveve i lufta. En annen ting er å være vektløs. Det er ikke det samme etter min mening. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 hvis du dyttes i alle rettinger likt vil du jo ikke merke tyngdekraften men jeg vet ikke sikkert Lenke til kommentar
O.J Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Har dem prøvd det på mennesker? Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 nei, den krever ektremt mye energi bare for å lage et lite område der ting svever, er vel noe som 10cm på tvers eller noe. for å få store ting til å fly måtte man vel ha en egen liten sol for å få nok energi Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Har dem prøvd det på mennesker? 9556875[/snapback] Bare på bitte, bitte små mennesker Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Rett på meg hvis jeg tar feil, men du vil vel fortsatt føle tyngdekrafta på kroppen, og du vil dermed ikke faktisk oppleve at du er vektløs? En ting er å sveve i lufta. En annen ting er å være vektløs. Det er ikke det samme etter min mening. 9556688[/snapback] Helt riktig. Det er forskjell på gravitasjonskanselering (fjerning av gravitasjonskrafta) og tilføying av andre krefter som motvirker gravitasjonskrafta. Magneter og alt det der havner jo i siste kategori og vil dermed ikke gi ekte vektløshet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå