Gå til innhold

Spørsmål ang Ubuntu

mesha

Anbefalte innlegg

Har blitt fristet i det siste å instalere Ubuntu, men jeg må få noen klare svart først.

Er det mulig å kjøre Microsoft Office på Ubuntu?Isåfal hvordan?

Hvis det ikke går an å instalere Microsoft Office så har jeg disse spørsmålene:

I Ubuntu så følger det med OpenOffice. Jeg har brukt Microsoft Office på xp og da ble aller filer lagret som doc, ppt osv. Når jeg da formaterer til Ubuntu, vil OpenOffice klare å lese mine gamle filer, dvs de filene fra Microsoft Office? Isåfal kan jeg åpne doc filer med OpenOffice?

I et fag jeg har så er jeg avhengig å bruke Accsess. Har OpenOffice et slikt lignende program?

Mvh Mesha

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OpenOffice åpner stort sett MS Office-filer greit, men i visse tilfeller kan det oppstå problemer med formateringer o.l. Selv har jeg sjelden problemer, men de fleste dokumentene jeg åpner i OOo er jo ikke superavanserte heller da.

Tror ikke OOo kan åpne Access-filer. Du må du nok belage deg på å kjøre Access, enten i Wine eller ved å virtualisere Windows.

Lenke til kommentar

Eller bare leke deg med forskjellige distroer på live-CD uten å installere noe enda.

Det er et program som heter crossXover eller noe som lar deg kjøre programmer alla Photoshop, MS Office, etc. som jeg tror funker ganske bra, men dette koster en liten sum penger.

Lenke til kommentar

OpenOffice Base er databaseprogrammet til OO. Det kan gjøre det samme som Access, men ikke på samme måte. Så vidt jeg vet kan det ikke åpne Accessfiler. (Mens openoffice kan åpne doc, (word) ppt (powerpoint) og xls (excel)

Hvorfor ikke prøve filene dine på LiveCDen først, og se hvordan det går? Når du får det til å fungere, installerer du mede snarveien på skrivebordet :D

Lenke til kommentar
Er det mulig å kjøre Microsoft Office på Ubuntu?Isåfal hvordan?
Med Crossover office, sjekk status for applikasjoner her:

http://www.codeweavers.com/compatibility/browse/name/

blant annet er et par access versjoner brukbart støttet.

I Ubuntu så følger det med OpenOffice. Jeg har brukt Microsoft Office på xp og da ble aller filer lagret som doc, ppt osv. Når jeg da formaterer til Ubuntu, vil OpenOffice klare å lese mine gamle filer, dvs de filene fra Microsoft Office? Isåfal kan jeg åpne doc filer med OpenOffice?
De fleste kan du åpne direkte i OO, men jeg har opplevd betydelige problemer t.o.m. i nyeste OO2.3. Jeg anbefaler deg å benytte Sun sin plug-in til å konvertere alle filene dine til ODF først:

http://www.sun.com/software/star/odf_plugin/

I et fag jeg har så er jeg avhengig å bruke Accsess. Har OpenOffice et slikt lignende program?

Ja, og base har funksjonalitet som frontend for både Access og MySQL, les mer her:

http://en.wikipedia.org/wiki/OpenOffice.org

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...