aspic Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Kontorstol ordna nok bra opp i den debatten der. Som dykk seier så er vatn verken syre eller base, men kan blir det når dei er i nærvær av ein sterk syre eller ein sterk base. Var det sistnemnde eg hadde i tankane frå den gode gamle naturfagen, men det blir som dykk har påpeika, feil i dette tilfellet Lenke til kommentar
GeO Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Det helt korrekte er vel egentlig å si at vann er en amfolytt, eller at det har amfotære egenskaper. Det gjelder for øvrig også for hydrogenkarbonationet jeg nevnte tidligere ... Det er jo ikke helt irrelevant å nevne heller - at alle vannløsninger inneholder både H⁺- og hydroksidioner, uansett om du løser en base eller en syre i vannet. Men å nevne vann som syre eller base i en sånn oppramsing blir jo litt dumt, siden rent vann er nøytralt slik vi har definert pH-skalaen. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Vann ma vel vaere blandet med noe annet for a virke som en syre eller base. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Jeg vil vel heller si at vann er verken syre eller base... 9542279[/snapback] Vann kan både motta og spalte av H+-ioner, og er dermed både en syre og en base (også kalt en amfolytt) i følge den mest brukte definisjonen. Ungdomsskole-definisjonen er bare tull. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Jeg vil vel heller si at vann er verken syre eller base... 9542279[/snapback] Vann kan både motta og spalte av H+-ioner, og er dermed både en syre og en base (også kalt en amfolytt) i følge den mest brukte definisjonen. Ungdomsskole-definisjonen er bare tull. 9548227[/snapback] Vann ma vel vaere blandet med noe annet for a virke som en syre eller base. 9545079[/snapback] Det må vel strengt tatt alle syrer og baser? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå