Gå til innhold

Underskriftkampanje: Heving av Bourbon Dolphin!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1) Hvorfor skal båten heves?

2) Stiller man andre båter/mannskap i fare i en eventuell hevningsoperasjon?

3) Hvor mye koster det å heve båten?

4) Er det noe å tjene på å heve båten?

 

 

Vil gjerne vite dette før jeg evt skriver under. Er vel ganske stor klarhet i hvorfor den gikk ned in the firstplace?

Lenke til kommentar
1) Hvorfor skal båten heves?

2) Stiller man andre båter/mannskap i fare i en eventuell hevningsoperasjon?

3) Hvor mye koster det å heve båten?

4) Er det noe å tjene på å heve båten?

 

 

Vil gjerne vite dette før jeg evt skriver under. Er vel ganske stor klarhet i hvorfor den gikk ned in the firstplace?

9540821[/snapback]

 

Nei det er ikke het klart hva som gikk galt, og dette kan heving gi svar på.

 

Det er ikke fare for andre båter og mannskap dersom man hever båten. Det finnes en båt som er mer en stort nok til denne operasjonen.

 

Og det jeg syns er viktigst, få opp de omkomne som ligger inne i skroget, deriblant en gutt som gikk i trinnet under meg på ungdomskolen og fetteren min :(

Lenke til kommentar

Jeg er i bransjen for subsea roboter. Det er livsfarlig å heve denne båten, det koster vanvittig med penger og det vil IKKE lønne seg, det er faktaen. Det har aldri blitt hevet båter fra et slikt dyp noen sinne! Det er MULIG å gå ned med ROV(fjernstyrte roboter) skjære ut en del av skroget for så å gå inn i båten! 90 % sikkert at den ROVn ikke kommer ut igjen. Dykker ville druknet. Er så latterlig stor sjangs for det at det ikke er forsvarlig.

 

Fra mennesklig syn. Skulle den vært hevet, slik at en del mennesker fikk gravlagt sine kjære. Men forsvar dette:

 

De pengene som en skal bruke på å heve denne båten for lette på sorgen til 100 mennesk0er, kan en heller bruke på å fore sikkert 20.000 sultne afrikanere.

 

Så, Redde liv? eller lette på sorgen til noen få i forhold i norge?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1234
Jeg er i bransjen for subsea roboter. Det er livsfarlig å heve denne båten, det koster vanvittig med penger og det vil IKKE lønne seg, det er faktaen. Det har aldri blitt hevet båter fra et slikt dyp noen sinne!  Det er MULIG å gå ned med ROV(fjernstyrte roboter) skjære ut en del av skroget for så å gå inn i båten! 90 % sikkert at den ROVn ikke kommer ut igjen. Dykker ville druknet. Er så latterlig stor sjangs for det at det ikke er forsvarlig.

 

Fra mennesklig syn. Skulle den vært hevet, slik at en del mennesker fikk gravlagt sine kjære. Men forsvar dette:

 

De pengene som en skal bruke på å heve denne båten for lette på sorgen til 100 mennesk0er, kan en heller bruke på å fore sikkert 20.000 sultne afrikanere.

 

Så, Redde liv? eller lette på sorgen til noen få i forhold i norge?

9553014[/snapback]

 

Det er hverken livsfarlig eller umulig å heve Bourbon Dolphin. Men det vil koste penger og ta tid. Noe jeg reagerer på er at det ikke er sendt ned ROV for å undersøke skroget. Dette burde ha blitt gjort dagen etter at fartøyet gikk ned. Det er tross alt satt av penger til slikt, og i slike situasjoner bør det ikke vere snakk om penger. (Hvordan sultne afrikanere skal fores overlater jeg til Røde kors og Redd Barna.)

 

En eventuell heving kan gi mange svar. Og dette er gull verdt for å forhindre slike ulykker i fremtiden. Vi går inn i en tid med mange nye folk i næringen og med mye ny teknologi, og da burde man gjøre det som står i vår makt for å finne svar på hva som gjekk galt den 12. april i år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1234
Fint om dere kan vise til kilder på påstandene deres ang sikkerhet og mulighet, siden dere er vidt uenige :).

9553514[/snapback]

 

"Eksperter mener det er fullt mulig å heve det sunkne fartøyet «Bourbon Dolphin» fra 1.100 meters dyp, men det vil koste betydelige summer. Til NRK sier Erik Sæstad i Oceaneering Rotator AS at denne typen operasjoner er dagligdags. –1.100 meter er ikke noe problem i dag. Vi gjør 50 operasjoner per i dag på 1.100 meter og dypere, sier Sæstad, som er leder for selskapets avdeling for fjernstyrt teknologi. Hæstad forklarer at miniubåter daglig brukes på store dyp i oljenæringen. De kan feste utstyr på skipet slik at det kan trekkes til overflaten."

 

Som Sæstad sier: Det er fullt mulig, men dyrt.

 

Å henvise til kilder om hvorvidt heving vil gi svar, ser jeg på som unødig da dette er en selvfølge for de fleste.

Lenke til kommentar

Nei du, å kalle det en selvfølge vil jeg ikke si det er. Jeg vet null og niks om hva som går ann å heve og ikke, og synes 1 kilometer rett ned ute på havet høres dypt og skummelt ut.

 

Uansett - hva du synes og så videre ang kildebruk er egentlig ikke relevant - når du poster et utsagn som er NØYAKTIG motsatt av den brukeren du er uenig i, da bør du ha med en kilde for å VINNE diskusjonen.

 

Og for ikke å forvirre de fleste brukerne.

 

Men nok om det :). Du lærte meg noe nytt nå, men savner link til artikkelen det står i.

Lenke til kommentar

Oceaneering rotor, dette er et kristiansandsbasert selskap som er kjøpt opp av verdens største ROV selskap: Oceaneering. De ser pengene i dette.

 

En ROV kunne ikke gjort noe der nede annet en å glo på skipet. Hvis skipet ligger opp ned. Må en gå inn gjennom skroget. Kabelen er en slags navlestreng, kutter du eller henger du den opp "dør" ROVn. DERFOR kan ikke en ROV gå inn i skipet.

 

Men ALT slikt arbeid er mange faremomenter. Det er litt uenighet om det er mulig. Ser at Eide Marine Services og Oceaneering mener det er mulig. Mens andre mener det ikke er det. Her er konklusjonen fra Gard(forsikringsselskapet)

 

Eide Marine Services

 

Oceaneering Rotor

 

Her er også Oceaneering og Gard litt uenige når det kommer til tidligere ting som er gjort. Leitet litt rundt om kring. Virker som INGEN skip er blitt hevet fra et slikt dyp i

røffe farvann og at ingen skip av den størrelsen har blitt hevet fra slike dyp før. 600 meter har vært maks.

 

Når det kommer til hvilke operasjoner oceaneering snakker om så er det ikke heving av skip. Det er snakk om velikehold, installering, reperasjoner av installasjoner på store dyp. Her er det også snakk om kjøring av ROVr for å scanne havbunnen. Så at det blir gjort over 50 operasjoner av Oceaneering på 1100 meter og dypere er sikkert helt riktig. Men Oceaneering løfter ikke mer en en ROV opp igjen. Og den veier langt ifra 3000 tonn!

 

 

Oceaneering sier også at det er MULIG å gå inn med ROV. Det sier jeg og det, men det vil i praksis aldri fungere. Den minste ROVn til Oceaneering er på størrelsen med den på bildet. Kalles "sjø uglen". Den har ingen gripearmer, kun øyne(kamera) og kan derfor bare se på et lik, ikke ta det ut.

 

thumb_Minimum_02.jpg

 

De andre er på størrelsen med en bil. Så prøv å kjør en bil gjennom korridorene på et skip du!

 

 

 

Selvfølgelig er dette en tragisk ulykke. Jeg er selv ute på skip over 130 dager i året, har onkler som driver med ankehåndtering. Men jeg ser det relle i dette, penger skal

ikke være problemer. Men samtidig så er det langt ifra forsvarlig å bruke flere milliarder for å få opp 5 mennesker.

 

En kilometer med kabler og noen par meter med bølger. Pluss et 3000 tonns skip i andre enden ER OG BLIR FARLIG. Livsfarlig, kjempeoperasjon som risikerer mange liv. Men det er kanskje mulig, Gard sine eksperter og andre sier at det er farlig. De som kan tjene penger på det sier det ikke er det. Så hvem som er innhabil her vet jeg ikke, men jeg vil si at begge sider er det!

Endret av Litek89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...