Gå til innhold

Ny bærbar - Acer, Dell eller Compal?


gizmo45

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vurderer sterkt å gå til innkjøp av ny bærbar og etter mye lesing har følgende maskiner pekt seg ut:

 

- Multicom Compal IFL90+

- Acer Aspire 5920G (gamle versjonen med GeForce 8600M GT GPUen)

- Dell Inspiron 1520 (egentlig litt usikker på denne da jeg ikke har funnet noe særlig tester osv, men ser på papiret veldig bra ut og + for fint design)

- Eventuelt Vostro 1500 (som vel er tilnærmet lik overnevnte men i helsort?)

 

Jeg har imidlertid litt problemer med å bestemme meg for hvem av disse jeg skal velge.

 

Jeg synes 1680x1050 skjerm frister, noe som ikke finnes på Acer maskinen, men samtidig har Acer et fint design og HDMI utgang. På Dell sine sider står det oppgitt NVIDIA® GeForceTM Go 8600M GS skjermkort, mens i denne tråden virker det som den kan fåes med 8600M GT. Noen som vet??

 

Så, jeg kunne altså tenke meg tilbakemeldinger og råd for hvorfor jeg bør velge den ene kontra de andre av disse. Hvem ville du valgt og hvorfor? (uavhengig av pris). Hvis noen har andre forslag med tilsvarende spesifikasjoner er jeg selvfølgelig åpen for det.

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Acer hvis du skal bruke den mer til privat bruk !

Dell er mer sånn arbeids/skole-pc, gode PC-er men litt store og tunge.

Andre merker anbefales ikke, mye problemer, ihvertfall ikke kjøp HP eller Fujitsu Siemens. IBM går kansje an, et gammelt kvalitetsmerke.

9539056[/snapback]

 

Takk for svar.

 

Har nå sett på en del engelske "reviews" av Dell PCene og som du sier bemerkes det at de er tunge og klumpete. Sitter derfor igjen med Acer og IFL90+ som alternativer. Har lest mye godt om sistnevnte, og eneste negative er kanskje litt kjedelig design og manglende HDMI.

 

Så kom jeg også over denne: Sony VAIO FZ som ser ganske liten og sexy ut. Men denne har jo da ikke mer enn 1280x800 oppløsning samt den noe spinklere NVIDIA® GeForce® 8400M GT GPUen...

 

Hm.. ikke enkelt dette. :hmm:

Lenke til kommentar

Har de samme ønsker som deg. Tenkte at jeg ville ha en pc som det går an å spille med, og ønsker 1680x1050 og helst HDMI eller DVI. Ser at dette ikke er det enkleste å få tak i for tiden. Er det noen som vet noe om når den nye ACER-maskinen med 8600GT og raskere prosessor kommer? Altså ikke med 8600GS-kort.

 

Har sett på de samme maskinene som deg; compal IF90+, Acer 5929G og Dell inspiron 1520. Men det er neimen ikke lett.

Lenke til kommentar

For en måned siden satt jeg og tenkte sånn som trådstarteren "gizmo45" og "Torgard" gjør nå.

 

Jeg valgte en Dell Inspiron 1520 fordi:

 

+ du får mye kraft for pengene

+ bra kvalitet

+ bra support hvis uhellet er ute

+ etterhvert som 1 og 2 år går så holder PC-en seg bedre i pris i forhold til feks Compal IFL90+

- leveringstiden er laaang

 

Dette var min konklusjon etter ukevis med leiting og sammenligning.

 

Lykke til med jakten!

 

AMDXP

Endret av AMDXP
Lenke til kommentar

Vurderte å kjøpe Acer 5920 selv men syns oppløsningen er for liten som deg.

 

Endte til slutt opp med å kjøpe Asus F3Sv. Har 1680x1050 oppløsning, men dårligere skjermkort enn Acer (8600 gs vs 8600 gt). Ellers har den ikke HDMI (men den har DVI), dårligere lyd siden den ikke har noen "sub" som aceren og mindre batterikapasitet siden det er 6 celler på asus. Men keyboardet, touchpadknappene og ikke minst skjermen er bedre på Asusen (har brukt 5920 endel på jobb). Designet er også enklere, men er ikke alle designet på Acer heller.

Lenke til kommentar
Vil si at du får mere for pengene enn for noen annen pc med Compal IFL90+.

 

Koster jo alt for mye å oppgradere PC-en hos dell.

Lang leveringstid osv osv.

9541615[/snapback]

 

Compal IFL90+ kunne vært en bra kjøp men den ser dessverre ut som en laptop for 7 år siden... kjedelig svart, billig design.

 

Og angående oppgraderingene hos Dell så er det dyrt ja, derfor bestiller man oppgraderingene av RAM, HD i norske nettbutikker.

Lenke til kommentar

HP, Acer og Dell er maskiner jeg går veldig god for. Jeg har en Acer 5920G og er storfornøyd, Dama mi har en Dell 6400 som hun er fornøyd med, og da må vell 1520 vær minst like bra bygget.

Under forelesninger så er det en produsent som mange går for, HP.

Har erfaring med HP, og de lever meget gode maskiner, eneste er at de var en del plaget med HK, trådløskort. De som har fått dette byttet er ikke mer plaget med dette. De nye maskinene fra HP har jeg ikke erfart noen problemer med.

En venn drasser med seg sin HP hver dag på Universitetet, bøker ligger oppå den, den slåes ikke av mellom forelesningene når vi må forflytte oss osv. En meget god maskin syns jeg!

Lenke til kommentar
Compal IFL90+ kunne vært en bra kjøp men den ser dessverre ut som en laptop for 7 år siden... kjedelig svart, billig design.

 

9541717[/snapback]

 

Altså for meg så er hardwaren viktigere en designet. Er du ute etter bare design, gå for en mac.

IFL90+ har et helt enkelt design med piano-finish på lokket. Ikke noe fancy, men vil ikke si den her HELT smakløs :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Takk til alle som har tatt seg tid til å svare.

 

Blir nå mer og mer sikker på at Acer og Dell PCene ikke er blant mine valg lenger. Førstnevnte pga noe simpel konstruksjon (tror jeg?), og Dell pga. tyngde og tykkelse.

 

MEN Asus maskinen(e) så interessante ut. Spesielt Asus V1S, som etter hva jeg kan skjønne både er tynn og snerten, har WSXGA+ skjerm, 8600GT GPU samt HDMI. Vekt er også oppgitt til bare 2.7 kg.

 

Er det noe negativt ved denne maskinen? Støy? Dårlig kvalitet i konstruksjon? Noe jeg har misset?

Lenke til kommentar

At du utelukker IFL90+ bare pga. en simpel grunn som konstruksjon er litt for dumt spørr du meg.

 

Hvis du leser testen fikk den disse resultatene:

 

Batterilevetid: 8 av 10

Mobilitet:6 av 10

Konstruksjon: 6 av 10

Støynivå: 9 av 10

Verdi for pengene: 8 av 10

Grafikk/3D-ytelse: 9 av 10

Utstyrsnivå: 9 av 10

Skjermkvalitet: 9 av 10

 

Vil ikke si at 6 av 10 er en skammelig karakter!

 

Du kan lese resten her:

clicky

 

Hvis du klokker skjermkortet og tar en 7200 RPM hd vil du kunne måle deg i høyden med de beste. Tenk deg om litt før du utelukker denne helt :)

 

 

Edit: litt tidlig på morgenen ! :p

Endret av maets
Lenke til kommentar
At du utelukker IFL90+ bare pga. en simpel grunn som konstruksjon er litt for dumt spørr du meg.

 

Hvis du leser testen fikk den disse resultatene:

 

Batterilevetid: 8 av 10

Mobilitet:6 av 10

Konstruksjon: 6 av 10

Støynivå: 9 av 10

Verdi for pengene: 8 av 10

Grafikk/3D-ytelse: 9 av 10

Utstyrsnivå: 9 av 10

Skjermkvalitet: 9 av 10

 

Vil ikke si at 6 av 10 er en skammelig karakter!

 

Du kan lese resten her:

clicky

 

Hvis du klokker skjermkortet og tar en 7200 RPM hd vil du kunne måle deg i høyden med de beste. Tenk deg om litt før du utelukker denne helt :)

 

 

Edit: litt tidlig på morgenen ! :p

9547987[/snapback]

 

Hvor har jeg sagt at jeg utelukker IFL90+ ? Det er Acer og Dell jeg har utelukket.

 

Men som sagt inneholder Asus'en omtrent samme specs som IFL90+, men har penere design og lavere vekt til ca samme pris. Har ikke bestemt meg helt enda, men heller mot V1S.

Endret av gizmo45
Lenke til kommentar

Beklager for at jeg missforsto.

 

Altså ved å endre på speccsene til IFL90+ vil du få veldig bra laptop. Vil si at den er en av de beste i klassen 15.4" (om du ser bort ifra alienware og rock!) dette forutsetter at du har alt på det beste. Flaskehalsen blir da skjermkortet, men hvis du har guts klokker du det :)

Lenke til kommentar

Har nå sett ganske mye på Asus V1S da den ser ut til å faktisk dekke mine behov på bærbar-fronten. Den har bra oppløsning; 1680x1050, HDMI, 8600GT 512MB skjermkort, HD-DVD og alt det andre som alle andre har (stor HD, rask prosessor, ABGN-wireless). Så da tror jeg at jeg faktisk havner på denne til slutt, med mindre noen har noen dårlige erfaringer med denne. Batteritiden er nok litt svak, men dette er ikke mitt største prioriteringsområde.

 

Prisen er heller ikke avskrekkende. Frister :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...