Gå til innhold

Winsock Control - Client & Server Connection Hjelp


Anbefalte innlegg

Hei, prøver og lage an Local Chat som kan eventuelt brukes på LAN,

og det funker fint, men kun et problem. Jeg er nødt til og kjøre Clienten

for så og connecte på clienten

 

Winsock.Connect txtip.Text, txtport.Text

 

deretter kjøre Serveren (i Serveren kan folk kun sende meldinger, i Clienten styrer jeg alt)

 

men problemet er da at jeg må kjøre Serveren før jeg kan kjøre Clienten, så det jeg lurer på er hvordan jeg får Serveren til og koble til Clienten, om jeg starter Serveren etterpå...

 

noen kommandoer i Client og Server (om det kan hjelpe noe)

 

 

CLIENT

 

Denne bruker jeg når jeg connecter i Clienten (slik at serveren kan kommunisere med Clienten)

Winsock.Connect txtip.Text, txtport.Text

 

 

SERVER

 

Denne bruker jeg i Form Load for at den skal se etter Winsock tilkobling

Winsock.Listen

 

hjelper ikke uansett hvor mange ganger jeg kjører Winsock.listen etter Clienten er connecta....

 

PS. Har prøvd og connecte Serveren til min Local IP, men da blir det bare fuck.

 

Noen gode (lett forklarte) idèr ?

 

 

 

Takk til alle svar (seriøse)!

 

Mvh

Andrew Larsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror dessverre du er litt ute på viddene nå. Per definisjon er det serveren som skal motta tilkoblingene, og (som regel) ikke omvendt. Her vil jeg anbefale at du finner deg noe egnet lesestoff, enten ved hjelp av en søkerunde på Google, eller via følgende nettside (hvilket dessverre ikke er lenger oppegående, og må leses på mirrors):

http://web.archive.org/web/20041205180554/...ex.php?cat_id=3

Lenke til kommentar

Ok... vel, det er Serveren som får error, om jeg starter clienten opp...

 

noen som kan forklare litt mer spesifikt hvordan jeg kan få den til og sjekke hvert 5 sekund for og se om Clienten kjører foreksempel... ? Eller det klarer jeg selv, det jeg lurer mest på er jo hvordan jeg kan få Serveren til og koble seg til Clienten på et hvis uten at serveren må kjøres først....

Lenke til kommentar

Du er litt selvmotsigende i meldingen din, men jeg skal prøve å forstå deg riktig her ;-)

 

Et par punkter:

Et Client/Server system fungerer slik:

Server står og venter på at klientene skal koble seg til. En enkel sammenligning:

Se for deg et WEB sted (som f.eks. diskusjon.no som er her). Det nett stedet må være oppe og kjøre før noen som helst (derg og meg) kan tilkoble oss til det. Det er også slik at dette nettstedet ALDRI vil prøve å koble seg opp til deg og meg, nettop fordi det er en server og ikek en klient. Det du må forstå er forskjellen på klient og tjener (server). En tjener tar aldri kontakt med klient. Det er klienten som tar kontakt med tjeneren.

 

Du sier ikek noe om hvilken VB du bruker, men et VB.NET eksempel finner du her: http://vbnet.mvps.org/index.html?code/internet/chat.htm

Lenke til kommentar

For å kunne connecte to programmer, trenger du minst en server og en klient! Serveren er programmet som åpner portene på server-maskinen og som mottar connections mens klienten er programmet som connecter til server-maskinen. Så skal du ha et program som connecter til det du kaller en klient, så må denne klient være programmert som en server, og programmet som skal connecte, som en klient. Kort sagt: den klienten du tenker deg, er nok en server og programmet som skal connecte, en klient. Like greit med en gang å vende seg til virkeligheten som den er, mener nå jeg da... hihi.

Lenke til kommentar

Jeg ser vi får taket på dette her etter hvert ;-)

 

Du, hvis du vil ha til en automatisk tilkobling ved gitte mellomrom kan du jo bare bruke en TIMER kontrol. Eneste koden du trenger i den TIMER kontrollen er noe slik:

if flaggErViTilknyttetTjenerenEnda = false
 procSeAaTilknyttMegTilServerenForPokker()
End if

hehe

 

og i den prosedyren trenger du å sette flagget til TRUE etter at du er tilkoblet for å forhindre at klienten kobler seg til serveren flere ganger. Det kule er at du med dette "flagget" kan styre tilkoblingen ved å slå den av og på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...