Gå til innhold

Raid 0 med to partisjoner fra hver sin disk?

Finholt

Anbefalte innlegg

Setter opp ny pc til meg selv, og kunne tenkt meg å prøve ut raid 0, men jeg vil helst ikke slå sammen absolutt alt. Har delt opp begge diskene i noen partisjoner, og lurer på om det er mulig å kjøre to av partisjonene, hver fra sin disk, i raid, mens resten funker som "vanlig"?

Diskene - Hovedkortet

Skal legge inn XP pro. Hvis dette er mulig, hvor kan jeg laste ned drivere som jeg kan legge inn på diskett?

raid.JPG

Endret av Finholt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men derimot hvis du kunne tenke deg å prøve linux, så har du full mulighet til å prøve dette. software RAID i linux er på mange måter overlegent windows, da man kan legge til disker i RAIDet og endre nivå på RAIDet mens RAIDet fremdeles kjører. Typisk scenario er, man har 4 disker i RAID5, legger til 3 disker og øker dermed plassen, legger til en disk og øker RAID nivået fra RAID5 til RAID6. Man kan også sette chunk-size helt utifra hva man ønsker ytelse på? Altså skal RAIDet inneholde mange store filer, eller flere små? Forøvrig er ytelsen helt upåklagelig(se vedlagt bilde).

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
raid5.png

Er fullt klar over at trådstarter spurte om Windows XP, men når det gjelder RAID føler jeg Linux gjør det såpass bra at det må gå an å nevne dette glimrende alternativet.

EDIT: Ser bilde ble litt stort, forøvrig en liten forklaring til grafen, i x-aksen har man "chunk" størrelsen, og y-aksen viser overført data i MegaByte per sekund.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Jeg hadde tenkt å ha Ubuntu på en litt mindre partisjon, sånn for å ha og teste litt ut liksom, men ikke såpass at jeg trenger raid for å si det slik. Går det greit å ha Ubuntu på en enkel partisjon som er på samme fysiske disk der windows har sin egen partisjon, eller blir det trøblete? Hvilket filsystem bruker forresten ubuntu, er det fat32??

Jeg har tenkt å ha inn et lydkort etterhvert, legge inn noe musikk programmer og bruke det til et delvis hjemmestudio. Da vil jeg tru jeg heller legger inn XP på en enkel partisjon på den ene disken og bruker den andre disken til musikkprogramvare og opptak o.l. Det er vel kanskje bedre å fordele det slik da, enn å kjøre raid slik at alt kjøres på begge liksom? Blir ihvertfall mer oversiktlig for brukeren..

Omtrent slik:

fordeling.JPG

Hva ville dere gjort, kjøre alt i raid og dele opp etterpå, eller fordele det på denne måten?

Endret av Finholt
Lenke til kommentar

Jeg fant ut av det, måtte inn i bios, og aktivere raid kontroller generelt samt å aktivere sata-portene for de to diskene til raid. Når det var gjort kunne jeg trykke F10 før den begynte å kjøre fra CD-en, for å sette opp raid. Og her fikk jeg fint satt de to til å kjøre i raid.

MEN, nå er det windows som streiker, sier at det er noe feil.

Før jeg satte de opp i raid så fjerna jeg alle partisjonene slik at begge var helt "tomme". Er det feil?? Hva kan ellers være feil? Det fulgte ikke noen diskett med hovedkortet heller.

hrmpf! nyss før jeg gir f og setter opp som jeg viste over..!

Edit:

Først kommer det opp at den laster inn en hel haug med drivere til XP, deretter starter den setup av XP der den først viser lisensavtlen, og deretter at en kan partisjonere disken.

Etter at driverne er lasta opp, men før lisensavtalen vises, kommer en blåskjerm med feilmelding. Husker ikke ordrett nå, men det gikk på disker. Hvis det var gjort endringer i antall disker eller i disk-kontroller, så mått en endre dette. Tydelig at den ikke takler det da, uten noe ekstra drivere..

Endret av Finholt
Lenke til kommentar
Er man nødt til å kegge de inn fra diskett? Eller takler xp-installasjonen usb-disker?

Uansett er det vel ikke verre enn å inkludere driverne på xp-platen med winlite, men det hadde jo vært greit å slippe også..

9559115[/snapback]

Har ingen anelse om det med usb-disker.

Har ALLTID brukt floppy jeg.

Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Ja, jeg før den begynner med å legge inn alle driverne kan jeg trykke F6 om jeg vil legge til sata eller scsr (slik det var skrevet?) drivere, men jeg mått ha de på diskett. Hvor får jeg ned disse? Er dette noe som man kan få ned fra Microsoft sine sider??

Edit: Trukke xp takler slikt fra usb-penn, mener dette var en av nyhetene i Vista.

Edit2: Dere som sier dere har brukt floppy, har dere de driverne liggende? Om noen evt kunne pakka dem og lagt de ut slik at jeg kunne pakke ut på en diskett?

Edit3: Det fulgte to cd'er med hovedkortet:

(M1125) "Vista driver upgrade kit - Official drivers for Asus motherboards"

(M1111) "P5N32-E SLI/P5N32-E SLI Plus"

Men begge disse ser ut til å være ment å kjøre etter at windows er lagt inn? Skal jeg prøve å boote med en av disse og se hva som skjer? Tviler egentlig på at de har det jeg trenger..

Endret av Finholt
Lenke til kommentar
Men derimot hvis du kunne tenke deg å prøve linux, så har du full mulighet til å prøve dette. software RAID i linux er på mange måter overlegent windows, da man kan legge til disker i RAIDet og endre nivå på RAIDet mens RAIDet fremdeles kjører.

Uten å påstå at windows sitt software raid er så voldsomt kontra det som er tilgjengelig på linux, så skal det sies at det er fint mulig å lage et raid av to partisjoner i window sitt software-raid også.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...