*mOrpHeus* Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 (endret) Hei, Har en stasjonær pc som jeg nå ønsker å formatere og få "frisk" igjen. Har installert windows mange ganger før, uten problemer. Denne gangen gikk det dessverre ikke like greit. Når jeg setter inn CD-en finner den den i windows, men jeg ønsker å installere ved oppstart og da formatere og lage nye partisjoner. Jeg velger boot fra cd i bios, og kommer til der det står "Press Enter to boot from CD". Så forsvinner alt fra skjermen, og det gamle windows starter opp på vanlig måte. Veldig rart at den finner CD-en, men etter det slutter helt! Litt viktig det her Setter pris på all hjelp!! Endret 21. september 2007 av *mOrpHeus* Lenke til kommentar
Dan-Levi Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Hei, Har en stasjonær pc som jeg nå ønsker å formatere og få "frisk" igjen. Har installert windows mange ganger før, uten problemer. Denne gangen gikk det dessverre ikke like greit. Når jeg setter inn CD-en finner den den i windows, men jeg ønsker å installere ved oppstart og da formatere og lage nye partisjoner. Jeg velger boot fra cd i bios, og kommer til der det står "Press Enter to boot from CD". Så forsvinner alt fra skjermen, og det gamle windows starter opp på vanlig måte. Veldig rart at den finner CD-en, men etter det slutter helt! Litt viktig det her Setter pris på all hjelp!! 9538494[/snapback] Har du Harddisk som second boot? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Det spørs om den oppfatter at du trykker en tast. Har du USB tastatur? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Vel, trykket du faktiks på enter da? om du setter CD til boot så booter den ikke automatisk fra CD, den bare gir deg muligheten til å gjøre det i et par sekunder under oppstarten. Om du tror du trykker men ikek får noe effekt, så kan det som de andre nevner her være påga. USB tastatur som har problemer med å fungere i DOS. Det kan du enkelt sjekke ved å se om PC-en reagerer når du trykker på andre kommandotaster, slik som F8 under oppstart eller kommandoen for å gå inn i BIOS i POST-oppstarten (normalt enten DEL, F1 el. lign.) -Stigma Lenke til kommentar
*mOrpHeus* Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 Vel, ja... jeg har trådløst usb tastatur. Men jeg kommer meg inn i bios, og får endret alt jeg vil der. Så det virker jo som det fungerer. Syns det er fryktelig rart det her altså. Kan det være at det ikke vil registreres at jeg trykker på enter selvom tastaturet fungerer i bios? Lenke til kommentar
*mOrpHeus* Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 Har du Harddisk som second boot? 9538724[/snapback] Har prøvd å koble ut harddisken manuelt, men har vel ikke endret det i bios hvis jeg husker riktig. Syns det er veldig snodig det her Lenke til kommentar
reparator Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Hei, Har en stasjonær pc som jeg nå ønsker å formatere og få "frisk" igjen. Har installert windows mange ganger før, uten problemer. Denne gangen gikk det dessverre ikke like greit. Når jeg setter inn CD-en finner den den i windows, men jeg ønsker å installere ved oppstart og da formatere og lage nye partisjoner. Jeg velger boot fra cd i bios, og kommer til der det står "Press Enter to boot from CD". Så forsvinner alt fra skjermen, og det gamle windows starter opp på vanlig måte. Veldig rart at den finner CD-en, men etter det slutter helt! Litt viktig det her Setter pris på all hjelp!! 9538494[/snapback] Har du flere cd -stasjoner. Har opplevd det samme hvis jeg putter cd`n i feil stasjon? Lenke til kommentar
*mOrpHeus* Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 Har en dvd spiller og en dvd brenner, og dvd-brenneren er primary. Men har prøvd å koble ut begge to, og bare koble til en osv. og det går ikke da heller. Tror jeg skal prøve å få tak i et gammelt tastatur i morgen, for å se om det løser seg. Men skjønner ikke at tastaturet virker i bios og ikke under boot!? Er det noe spesielt jeg skal velge i bios oppsettet under boot sequence? Lenke til kommentar
andr3as Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Det kan jo være feil på cd platen (hakk, riper og dritt osv), slik at PC-en ikke klarer å boot'e fra den lenger. Prøve med en annen windows cd? Lenke til kommentar
*mOrpHeus* Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 Det kan jo være feil på cd platen (hakk, riper og dritt osv), slik at PC-en ikke klarer å boot'e fra den lenger. Prøve med en annen windows cd? 9539781[/snapback] Er jo da litt rart at den klarer å lese den inne i Windows. Men da jeg ikke ønsker å installere på denne måten er det ikke et alternativ. Kan det være at tastaturet ikke vil registreres under boot når det står "press Enter" selvom det virker fint i bios?? (Må bare vite om det bør stresses med å få tak i et "gammelt" tastatur i morgen ) Takker for bra respons hittil Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Fikk samme problemet med et usb tastatur. Fungerte med ps3 tastatur. Ville ha sjekket det først. Lenke til kommentar
lurerpaa Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Et tastatur med ps2-plugg vil nok virke. Står det virkelig at du skal trykke Enter for å boote fra CD? Trodde det sto any key... Lenke til kommentar
Dan-Levi Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Et tastatur med ps2-plugg vil nok virke. Står det virkelig at du skal trykke Enter for å boote fra CD? Trodde det sto any key... 9539877[/snapback] Står any key ja og ps2 i oppstarten er en noe jeg kan anbefale og prøve, har problemer med usb i oppstarten selv.. Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Et tastatur med ps2-plugg vil nok virke. Står det virkelig at du skal trykke Enter for å boote fra CD? Trodde det sto any key... 9539877[/snapback] Står any key ja og ps2 i oppstarten er en noe jeg kan anbefale og prøve, har problemer med usb i oppstarten selv.. 9539935[/snapback] Dette er ikke en dårlig kopiert XP cd da? Kopiert innholdet men ikke gjort bootbar? Lenke til kommentar
Nator Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Har en dvd spiller og en dvd brenner, og dvd-brenneren er primary. Men har prøvd å koble ut begge to, og bare koble til en osv. og det går ikke da heller. Tror jeg skal prøve å få tak i et gammelt tastatur i morgen, for å se om det løser seg. Men skjønner ikke at tastaturet virker i bios og ikke under boot!? Er det noe spesielt jeg skal velge i bios oppsettet under boot sequence? 9539724[/snapback] Har faktisk opplevd lignende. Tastaturet funker fint i bios, men ved virus scan FØR windows starter opp kan jeg ikke trykke en tast for å f.eks. bekrefte sletting av virus. Eneste som virker da er PS/2 keyboard. Ganske annoying! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Med USB tastatur må man sjekke at "Legacy USB" er slått på i BIOS. Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Et tastatur med ps2-plugg vil nok virke. Står det virkelig at du skal trykke Enter for å boote fra CD? Trodde det sto any key... 9539877[/snapback] Står any key ja og ps2 i oppstarten er en noe jeg kan anbefale og prøve, har problemer med usb i oppstarten selv.. 9539935[/snapback] Dette er ikke en dårlig kopiert XP cd da? Kopiert innholdet men ikke gjort bootbar? 9540088[/snapback] Var den ikke bootbar ville han ikke fått opp melding om å trykke any key....? Lenke til kommentar
*mOrpHeus* Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Er ikke en dårlig XP cd, men en original i perfekt stand. Så er nok ikke der problemet ligger. Skal prøve å få tak i et ps2 tast i løpet av dagen, så får vi se Tusen takk for all hjelp, og skal komme tilbake med akkurat hva det står, for jeg var nemlig helt sikker på at det stod "Enter" men er nok ikke umulig at jeg tar feil. Lenke til kommentar
*mOrpHeus* Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Da var den saken løst. Funket fint når jeg fikk et ps2 tastatur Og! Det stod faktisk Press ENTER to boot from CD her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå