RandiA Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Bildekritikk. Dette blir veldig famlende, første-gang... Prøver meg på litt bilde-kritikk, og vet at jeg er langt på jordet enda: Ikke det beste jeg har tatt på de få dagene jeg har prøvd digitalt speilrefleks for første gang. Men jeg legger det ut som et lite prøvebilde for å se om jeg er på rett vei. Bildet er beskåret noe, og jeg ble inspirert av fotokonkurransen som lød ”inngangsdør”. (Dette er inngangspartiet til Olavskvartalet, sving-dør). Det jeg lurer på er: Hvordan vinklingen på fotograferingen virker, og lys og skyggepartier, (i første omgang). Synes dette er et veldig positivt Forum for et sted å lære og å bli motivert. (Vil også gjerne ha litt innspill når det gjelder størrelse av bilder man legger inn, etc, - kan man laste opp rett fra PC? Eller må man som jeg har gjort her, legge ut et sted først? Kan man ha bildet større?Vet ikke om jeg har gjort dette rett, men vil gjerne lære) RandiA Lenke til kommentar
graylady Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Hei Randi Jeg likte motivet ditt og komposisjonen. Ellers er jeg ikke noe på tekniske kritikker. Hadde jo vært et supert bidrag til "Inngangsdør" Du kan laste bilder rett opp her, se under skriveruten, bla gjennom for å finne bildet ditt lokalt, legg til vedlegget og etterpå trykker du vis i innlegg og det legger seg som en thumbnail som kommer opp i egen side. Størrelsen bør vel holdes innenfor det som er vanlig skjermvisning for folk flest? 1200x900 sånn ca.? Lenke til kommentar
vlt Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Jeg synes du har funnet noen spennende linjer her, selv om ikke bildet gir meg så veldig mye. Den kraftige refleksen forstyrrer. Selv synes jeg det er vanskelig å finne spennende motiver i hverdagssituasjoner og gater som jeg tråkker opp og ned året rundt, som f.eks. i gata her. Vinklingen virker grei, den "spriter" opp bildet. Bare å stå på - du viser potensiale her Lenke til kommentar
preje Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Jeg er en smule usikker. Bildet slår meg ikke i bakken, men det er ikke på bærtur heller liksom. Jeg liker godt overgangen fra det mørke oppe til venstre, ned til det lyse mot høyre. Dessverre er det stripene og lyset i taket som fanger blikket mitt først, så jeg må liksom lete etter selve inngangsdøra. Noen utbrente partier er det også, og det er mulig jeg tar feil, men jeg syns å spore noe støy. Ellers er det et spennende utsnitt du har valgt, og med litt mer jobbing rundt det, vil jeg si det ligger et potensiale her Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 Takk skal dere ha, graylady og vlt. Jeg har fomlet med "html-språk" selv for å legge inn bilde, og størrelsen ble ikke særlig. Så det er bare å laste opp originalen sin da, med rett pixel mål på høyde-bredde? Prøver å lære litt av erfarne, kreative folk her..etter å ha fotografert i flere år planter, hage etc, mest macro, er det morsom avveksling å begynne med noe annet. Kjempefint Forum for foto dette, innkjøpt mange bøker på forslag herfra...fotoutstyret også :!: RandiA Jeg er en smule usikker. Bildet slår meg ikke i bakken, men det er ikke på bærtur heller liksom.Jeg liker godt overgangen fra det mørke oppe til venstre, ned til det lyse mot høyre. Dessverre er det stripene og lyset i taket som fanger blikket mitt først, så jeg må liksom lete etter selve inngangsdøra. Noen utbrente partier er det også, og det er mulig jeg tar feil, men jeg syns å spore noe støy. Ellers er det et spennende utsnitt du har valgt, og med litt mer jobbing rundt det, vil jeg si det ligger et potensiale her 9538658[/snapback] :!: :!: preje...det er så å si første bildet jeg tar med digitalt speil-refleks, og det uten å "skyte fra den grønne firkanten"..ikke har jeg fått lest i bøkene enda heller, det jeg selv synes jeg fikk til med bildet, var formen spesielt, og denne vekslingen mellom lys og skygge. Bildet ble tatt i farger, det eneste jeg gjorde var å ta av fargene og skjære litt rundt. PS Morsomt at du sa "må lete etter inngangsdøra", for egentlig må man det på stedet, den ser nesten ikke ut som inngangsdør RandiA Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Flott at du allerede har forlatt den grønne firkanten. Det finnes flere gutter her på forumet som brukte mye lenger tid på det. Motivet ditt er langtfra verdens mest spennende, men du har fått en del ut av det. Jeg synes komposisjonen er fin, og jeg liker jo lek med linjer og former. Litt dumt med den refleksen som brenner ut, men reflekser er det ofte lite å gjøre med. Bakgrunnen er litt støyende, men såpass highkey at den ikke stjeler hele oppmerksomheten. Et brukbart bilde, altså Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 Flott at du allerede har forlatt den grønne firkanten.Et brukbart bilde, altså 9539633[/snapback] Takk skal du ha, PM, konstruktiv kritikk det....har mye å takke deg for, er kjempeglad for all hjelp jeg har fått. Ble litt motløs i starten da ixusen min tok bedre bilder enn det nye kamera. Men jeg begynner heldigvis å komme litt inn i det nå...begynner å glede meg til å lese litt i alle bøkene jeg har kjøpt. (Men så var det det med tiden da....knapt, selv om jeg ofte tar natten til hjelp :!: :!: ) RandiA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå