Kamande Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Hei har en rød Escort som er blitt ganske matt i lakken på taket den er nermest blitt hvit eller hvitaktig på enkelte punkter, det er ne 97 model, er det noe måte jeg kan få det bort på? jegh ar prøvd å polere men det syns fortsat, skal jeg prøve lakkrens / rubbing tar i mot råd Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Har du noe klarlakk igjen? En grov lakkrens vil jeg prøve i første omgang. Dra til BilExtra og ta med deg en flaske Clear Coat Body Scrub og prøv. Bruker en eksentrer-polermaskin til jobben. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Blien må rubbes med maskin og den vil bli som ny, rød er en farge som jeg har jobbet opp flere ganger og bilene har vært nesten hvite. Etter rubbing så kjører du en skikkelig polering så er bilen som gull men det er mye jobb hvis man skal gjøre det 100%. Lykke til! Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 (endret) Rubbing gjør lakken matt og ripete, hvertfall rubbing du får tak på i Norge. Og da må det lakkkorrigering til, med roterende. Derfor syns jeg det er unødvendig og begynne med rubbing, da en god lakkrens skal kunne ta det meste av oksideringen, den tar også vekk riper. Endret 20. september 2007 av Rs125 Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Rubbing gjør lakken matt og ripete, hvertfall rubbing du får tak på i Norge. Og da må det lakkkorrigering til, med roterende. Derfor syns jeg det er unødvendig og begynne med rubbing, da en god lakkrens skal kunne ta det meste av oksideringen, den tar også vekk riper. 9539116[/snapback] Bare tull Rubb bilen og bruk colur back og en lett polering etterpå da blir den som ny. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 (endret) Jaha, og hvorfor bruke 4 steg istedet for 2? Og hvorfor kjøpe low-end produkter for 4-500 kroner, når man kan kjøpe den beste forbruker-serien, bruke 250kr og få et mye bedre resultat? Når folk bruker slike dårlige og slitsomme metoder er det ikke rart i at hvermansen hater å vaske bil. Det er vel også grunnen til at 75% av bilene i Norge har swirls og oksidasjon. Nei, kjøp Meguiar's Body Scrub, og GC Liquid Wax, så får du et ripefritt resultat. Og tilogmed lakk med glans. Kronen på verket hadde vært NXT Wax før GC. Når du rubber, renser og polerer og bare lar det være sånn, blir lakken angrepet med en gang, og etter fort tid begynner det å bli rosa. Dette må beskykkes med voks. Endret 20. september 2007 av Rs125 Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Rubbing gjør lakken matt og ripete, hvertfall rubbing du får tak på i Norge. Og da må det lakkkorrigering til, med roterende. Derfor syns jeg det er unødvendig og begynne med rubbing, da en god lakkrens skal kunne ta det meste av oksideringen, den tar også vekk riper. TULL! Rubbing er viktig, spesielt på eldre biler. En vanlig polish kan ikke dekke inn alle ujevnheter som oppstår i lakken ved lengre tids bruk. Det er riktig at lakken kan bli noe matt, men dette ordnes av et lag polish i etterkant. Følgende rutine sikrer glans i lakken: 1. God og grundig vask 2. Rubbing med maskin 3. Et godt lag med polish Jobbet hos en bilforretning tidligere, og har gjennomført denne prosessen på utallige bruktbiler. Resultatet er bokstavlig talt strålende! Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) Rubbing gjør lakken matt og ripete, hvertfall rubbing du får tak på i Norge. Og da må det lakkkorrigering til, med roterende. Derfor syns jeg det er unødvendig og begynne med rubbing, da en god lakkrens skal kunne ta det meste av oksideringen, den tar også vekk riper. TULL! Rubbing er viktig, spesielt på eldre biler. En vanlig polish kan ikke dekke inn alle ujevnheter som oppstår i lakken ved lengre tids bruk. Det er riktig at lakken kan bli noe matt, men dette ordnes av et lag polish i etterkant. Følgende rutine sikrer glans i lakken: 1. God og grundig vask 2. Rubbing med maskin 3. Et godt lag med polish Jobbet hos en bilforretning tidligere, og har gjennomført denne prosessen på utallige bruktbiler. Resultatet er bokstavlig talt strålende! Hvorfor er det tull? Når det gjelder cut/shine, så er rubbing klart nest grovest, etterfulgt av lakkrens, polish og glaze, som er helt uten cut. Det har jo ikkenoe å si hvor gammel bilen er, det er lakkens stand og hvordan den er angrepet. Hardhet og dybde har også mye å si. En gylden regel er at man skal begynne med den minst grove kombinasjonen, og ofte får man fjernet matt lakk med polish, f.eks Menzerna Nano som er den mest effektive av alle polisher. Rubbing lager riper/swirls, det er ikke tull, samme hvordan man vrir og vender på det. Å gå på med rubbing etterfulgt av voks vil ikke gi et godt nok resultat. Klart den blir blank og ripefri i skyggen, men med sola på vil alle defektene synes. Det er ikke rart folk flest hater bilpleie og alt ved det, når de gjør det så tungvindt. Endret 6. januar 2008 av Rs125 Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Det har jo ikkenoe å si hvor gammel bilen er, det er lakkens stand og hvordan den er angrepet. Hardhet og dybde har også mye å si. Å gå på med rubbing etterfulgt av voks vil ikke gi et godt nok resultat. Klart den blir blank og ripefri i skyggen, men med sola på vil alle defektene synes. En veldig matt og oksidert lakk trengs å gå kraftig i dybden for å få vekk alle urenhetene, tenker da spesielt på basefargede biler uten metallic i seg. Sølv og Hvit er snillere enn andre, da disse er såkalt "harde lakker". Derimot rød, blå og varianter av disse uten metallic blir fort matte igjen dersom det ikke gjøres grundig forarbeid. Lenke til kommentar
Danielend Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 du kan brøve å pusse vek klarlakken med eit 500 - 1000 aluminium pussepapir og polere tilbake glansen i basen(fargen) og legge eit nytt lag med klarlakk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå