Gå til innhold

Bruk av musikk i kortfilm

Anbefalte innlegg

God aften godtfolk,

Som oppgave i siste året på mediekunnskap Vg2, har vi fått å lage en kortfilm på maks 5 minutter. Denne kortfilmen vil bli sendt inn til Amandus-festivalen på Lillehammer.

Vi har konseptet klart, og jeg har funnet musikk som komplimenterer konseptet til de grader. Musikken er fra et PC-spill (Max Payne), og det jeg lurer på er hva som gjelder ved bruk av denne. Kan vi benytte den til offentlig visning, eller må det søkes om tillatelse? Jeg har prøvd å komme i kontakt med en av de som var med på sound-teamet, men ikke fått noen respons. I og med at spillet er såpass gammelt tviler jeg på at jeg vil få det i det heletatt.

Jeg har funnet all musikken på nett, fra en free-download side. Jeg vet ikke om dette var / er lovlig, og det vil jeg nok aldri finne ut heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Du kan få tillatelse til å vise filmen med kopibeskyttet musikk på Amandus. Send en mail til arrangøren og hør hvordan prosessen er.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke lov å bruke musikk en ikke har fått tilatelse til å bruke av opphavsmannen eller opphavsmannens interresseorginasisjon, som for eksempel http://www.tono.no . Tono er en orginasisasjon som kan gi rettigheter for slike ting.

Men det koster vanligvis penger. For opptil 15 minutter koster det 17.000 fant vi ut i en skoletime i går.

Du har ikke lastet ned musikken lovlig, og det kan jo gjøre det litt vanskeligere, siden du ikke har skaffet den på lovlig måte. Og reglene er klare på at under offentlige visninger må man ha opphavsmannens tilatelse.

På medier ogh komunikasjon, vg1 har vi en bok, Mediekomunikasjon 1 av Gunnulv Hellesylt hvor det står:

"Kan jeg bruke musikk i en filmproduksjon, så lenge det kun er til skolebruk?

Ja. Så lenge produksjonen bare skal vises internt for lærere og elever, kan du det. Men om videoproduksjonen skal vises for større forsamlinger, legges ut på et nettsted eller liknende, må bruken klareres."

http://Clara.no kan du finne ut hvordan du kan klarere bruken av musikk i blant annet film.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Husker ikke helt. Er lenge siden jeg planla å sende min film inn. Sende den aldri inn, men jeg var på showet og kompisene mine var nominert. De brukte ikke kopibeskyttet musikk, men de kunne gjort det.

Lenke til kommentar
Amandus har spesielle ordninger.

Det heter forøvrig GK, VK1 og VK2 - ikke "vg1 og vg2".

9541118[/snapback]

:!: Feil nye studienavn i følge kunnskapsløftet.

Korrekt er vg1, vg2, og vg3

For dem som begynte på gk er det fortsatt vk1 og vk2

Lenke til kommentar
Hmm, da så. Jeg får ta en prat med lærern, og se hva hun sier.

Eventuelt, hvor ille er det å bruke denne musikken uten tillatelse?

9544438[/snapback]

Du får ikke delta på Amandus hvis copyright og slikt er klarert korrekt på forhånd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Amandus har spesielle ordninger.

Det heter forøvrig GK, VK1 og VK2 - ikke "vg1 og vg2".

9541118[/snapback]

:!: Feil nye studienavn i følge kunnskapsløftet.

Korrekt er vg1, vg2, og vg3

For dem som begynte på gk er det fortsatt vk1 og vk2

9544529[/snapback]

Der ser du. Vi som gikk glipp av kunnskapsløftet er ikke helt oppegående :wee:

Lenke til kommentar

Har nettopp vært gjennom samme prosess. Du må søke om å få bruke musikken. Vanligvis koster det, og det koster MYE! Jeg skulle bruke en gluecifersang på en kortfilm men la det fra meg når jeg fant ut at det ville koste ca 20 000kr, 5 ganger mer enn budsjettet.

Seriøse arrangement som Amandus krever sannsynligvis at du har papirarbeidet i orden.

Lenke til kommentar
Du får ikke delta på Amandus hvis copyright og slikt er klarert korrekt på forhånd.

9544542[/snapback]

Du mener at man ikke får delta på Amandus hvis ikke copyright og slikt er klarert korrekt på forhånd eller?

9604764[/snapback]

Følgende er hentet fra Amandus sin offisielle nettside:

"Dersom du ikke bruker egenkomponert musikk har Amandusfestivalen en egen avtale med TONO/NCB for både lydfesting av musikk (opphavsrettighetene), og visning av film i forbindelse med festivalen. Skal du sende inn filmen din til Amandus, og du med sikkerhet vet at du ikke skal vise den i andre offentlige sammenhenger, trenger du derfor ikke å betale lydfestingsvederlag for opphavsrettighetene til TONO/NCB. Avtalen begrenser seg til bruk av TONO/NCBs nordiske repertoar. Det betyr at du ikke kan bruke musikk laget av opphavsmenn (komponister og tekstforfattere) utenfor Norden.

Det er likevel ditt ansvar å sørge for at tillatelse til bruk av selve innspillingen er innhentet fra de som har utgitt musikken. Alle som sender inn film til Amandus MÅ ha denne tillatelsen i orden! Tillatelsen henter du hos plateselskapet som har gitt ut selve innspillingen.

Kontakt plateselskapet og oppgi følgende informasjon:

• Hvem produserer filmen (navn og alder)

• Hva slags musikk ønsker dere å bruke (tittel/utøver)

• Hvor mye musikk ønsker dere å bruke (minutter/sekunder)

Henvendelsen bør også inneholde følgende setning: "Filmen skal sendes inn til Amandusfestivalen for unge filmskapere. Amandus har en egen avtale med TONO/NCB, der Amandus dekker lydfesting og TONO-vederlag. Filmen skal ikke vises annet enn på Amandusfestivalen." Tillatelse fra plateselskapet må dokumenteres som vedlegg til filmen når den sendes inn. Dersom tillatelsen ikke er i orden, vil ikke filmen bli vurdert for nominasjon.

Selv om du anvender musikken til en amatør eller en venn, må du lage en gjensidig avtale som spesifiserer hvilket materiale du bruker, og i hvilket øyemed det brukes. Gode kontrakter gir gode vennskap. Dersom denne nordiske opphavsmannen (komponist/tekstforfatter) er medlem av TONO/NCB, så dekkes lydfestingsvederlaget av Amandusfestivalen som nevnt i avtalen over. "

Dette betyr i praksis at hvis artisten er medlem av TONO så dekkes kjøp av rettigheter av Amandus. Er artisten ikke medlem i TONO må aktuelt plateselskap kontaktes.

Det jeg mente med å ha alt slikt klart på forhånd er at Amandus ikke godkjenner filmer der opphavsrettighetene ikke er klarert.

Endret av ET-media
Lenke til kommentar

Copyright er ikke så lett å forstå seg på bestandig.

Du kan egentlig ikke bruke musikk på film uten tillatelse. Bruker du i tillegg amerikansk musikk så er det enda mer alvorlig. Da skal du ha tillatelse fra selskapet å det koster jo noen årslønner. E kompis av meg løste dette på zoom in festivalen for noen år siden ved å betale tono for en engangsvisning. Det var snakk om Tom Waits. Det kostet ikke store summen heller... 2-3000...

Sjansen for at noen fra plateselskapet sitter i salen er jo veldig liten, man ser også mellom fingrene på amatørfilm festivaler.

Jeg har ikke deltat på amandus festivalen, men for en del år tilbake hadde jeg en amatørfilm på festival både i Norge og Finland. Jeg ble aldri spurt om musikken var klarert. Festivalene ikke er kommersielle og det er lukkede visninger. Dette har jo vært et yndet tema på portaler som youtube også de siste 2 årene.

Skulle filmen din være så bra at en tv kanal skulle vise interesse så har du faktisk et problem.

Nå jobber jeg som regissør og manusforfatter og det jag har lært er at det beste er å få komponert egen musikk. Dessverre er det slik at mange vil assosiere filmen med opphavet til musikken. Dette gjelder særlig hvis du bruker musikk fra en kjent film eller et spill.

Musikken skal gi filmen din et særpreg og en signatur.

Sjekker du myspace eller urørt så vil du finne et lass med kompetente musikere som gjerne vil ha musikken sin på en film.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...