Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

heving av kjøp, nekte pengene tilbake?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, nå har jeg vært expert og fått svare mitt. Hp tilbyr meg omlevering til en Pavilion Dv6560. Jeg sa at jeg ville heve kjøpet mitt og ikke ha en ny hp, siden jeg har på grunn av alle problemene mine mistet troen på hp sine pavilion laptopen. Dette var vist helt uaktulet for sjefen på expert, som fakisk ble arg når jeg sa at jeg ikke hadde troen på hp lengre.. Oppførselen hans var arogant og nektet å gi meg pengene tilbake så fremst det ikke ble bestemt av forbrukerombudet.

 

Hva mener dere om dette? akseptabel behandlig?

 

PS: trenger svar litt rask her dessverre.

Lenke til kommentar
Hei, nå har jeg vært expert og fått svare mitt. Hp tilbyr meg omlevering til en Pavilion Dv6560. Jeg sa at jeg ville heve kjøpet mitt og ikke ha en ny hp, siden jeg har på grunn av alle problemene mine mistet troen på hp sine pavilion laptopen. Dette var vist helt uaktulet for sjefen på expert, som fakisk ble arg når jeg sa at jeg ikke hadde troen på hp lengre.. Oppførselen hans var arogant og nektet å gi meg pengene tilbake så fremst det ikke ble bestemt av forbrukerombudet.

Hva mener dere om dette? akseptabel behandlig?

PS: trenger svar litt rask her dessverre.

9572389[/snapback]

 

Jeg _tror_ 6000-serien er temmelig kurante maskiner, så hvis specsene er bra, og du absolutt ikke vil ha HP, så kan det være et greit kompromiss.

Lenke til kommentar
Hei, nå har jeg vært expert og fått svare mitt. Hp tilbyr meg omlevering til en Pavilion Dv6560. Jeg sa at jeg ville heve kjøpet mitt og ikke ha en ny hp, siden jeg har på grunn av alle problemene mine mistet troen på hp sine pavilion laptopen. Dette var vist helt uaktulet for sjefen på expert, som fakisk ble arg når jeg sa at jeg ikke hadde troen på hp lengre.. Oppførselen hans var arogant og nektet å gi meg pengene tilbake så fremst det ikke ble bestemt av forbrukerombudet.

Hva mener dere om dette? akseptabel behandlig?

PS: trenger svar litt rask her dessverre.

9572389[/snapback]

 

Jeg _tror_ 6000-serien er temmelig kurante maskiner, så hvis specsene er bra, og du absolutt ikke vil ha HP, så kan det være et greit kompromiss.

9572798[/snapback]

 

Poenget er at jeg ikke vil ha hp, Og jeg er lei av alle problemene med min hp pavilion 6060 så jeg har ikke lyst på noe i 6000 serien. her er forskjellene,

Dv6060

Nvidia 7200 go

120 gb 5400 rpm hdd

1024 mb ram

amd turion x2 1.6 ghz

 

dv6560

nvidia 8400

2 stk 100 gb 4000 rpm

2024 mb ram

amd turion x2 2 ghz

 

tar jeg feil hvis jeg sier at den ikke er så mye bedre når det gjelder spill? mener å ha hørt at 8400 ikke er bedre enn 7200 og at hardiskene er en god del tregere.

Endret av Frangemann
Lenke til kommentar

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

leste nettopp dette, vil det si at jeg bare må godta laptopen som hp foreslo?

Lenke til kommentar
      Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

leste nettopp dette, vil det si at jeg bare må godta laptopen som hp foreslo?

9572917[/snapback]

Hvis det er skjedd mer enn to "avhjelpsforsøk" (reparasjon og/eller omlevering), så har de brukt opp mulighetene sine, og du kan kreve heving.

Lenke til kommentar

Morsomt at de fleste henviser til annet ledd i den paragrafen.

 

Les hva Tee skriver, han formulerte det så pent samtidig som han berørte begrunnelsen for den presiseringen: "Når du kommer til mellom 4-6 ganger som et produkt må inn til reparasjon begynner det å bli en vesentlig ulempe for forbrukeren, uansett om det er ulike feil hver gang."

 

Altså, henvis til at det er en vesentlig ulempe for deg at maskinen har vært inne flere ganger til reparasjon.

 

Hvis de nekter da, så bare henvis til at etter annet ledd så har dere bare to utbedringsforsøk for samme symptomer. Husk at forbrukere er ikke teknikkere, slik at det sentrale er hva du oppfatter som feil, og ikke hva som rent teknisk førte til feilen.

 

Ta med foreldrene dine og prøv å snakk fornuftig med butikksjefen. Hvis han fortsatt ikke gir seg, så la han få det som han vil. Send en klage til Forbrukerrådet. Eller du kan prøve å kontakte Expert sentralt og snakke med dem der. Kanskje de er villig til å løse saken din, og vil de det så går det garantert fortere enn om Forbrukerrådet behandler saken din.

Lenke til kommentar
      Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

leste nettopp dette, vil det si at jeg bare må godta laptopen som hp foreslo?

9572917[/snapback]

Hvis det er skjedd mer enn to "avhjelpsforsøk" (reparasjon og/eller omlevering), så har de brukt opp mulighetene sine, og du kan kreve heving.

9572947[/snapback]

 

Det er ingen hw feiler som er blitt rettet to ganger, tror jeg. Hvor ligger lydmodulen?

Lenke til kommentar
Hva er sannsynligheten for at det er fiel på de nye?

 

Du får tilbud om en grisebra laptop som er NY, uten å betale noe som helst. Det er jo knallbra :).

9573422[/snapback]

 

Hdd på den nye er en del tregere enn den gamle, noe som ikke er bra med tanke på spill. hvordan skjermkorte stiller seg iforhold til den gamle er jeg heller ikke sikker på. Batteritid er ikke nevnt en gang..

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med Alastor at tilbudet du har fått et et bra tilbud.

 

Hvis du er usikker på om 4200 rpm er nok kan du jo lese litt her. Som du ser er det ikke store forskjellen...

Når det gjelder skjermkortet er det mye bedre.

GO7200 scorer 674 i 3dmark06, mens 8400 oppnår hele 1266 som det laveste. (gjennomsnittet er 1456)

Batteritiden på de to pcene er ganske likt.

Lenke til kommentar
Jeg må si meg enig med Alastor at tilbudet du har fått et et bra tilbud.

 

Hvis du er usikker på om 4200 rpm er nok kan du jo lese litt her. Som du ser er det ikke store forskjellen...

Når det gjelder skjermkortet er det mye bedre.

GO7200 scorer 674 i 3dmark06, mens 8400 oppnår hele 1266 som det laveste. (gjennomsnittet er 1456)

Batteritiden på de to pcene er ganske likt.

9574235[/snapback]

 

Da var det ikke så ille som jeg hadde trodd, hvordan funker det å spille på det? tenker alla World in Conflict og Tiberian Wars? Men har jeg rett på pengene? for da kjøper jeg heller en multicom.

 

Batteri tiden er altså crap?...

Endret av Frangemann
Lenke til kommentar

okei, sjefen på expert sa nemlig at eneste måten at det var mulig på var hvis forbrukerombudet krevde at de gjordet det. Jeg tror personlig at han vil hale det så mye ut at jeg ikke skal gidde hele prossesen med å få hevet kjøpet.

 

GO7200 scorer 674 i 3dmark06, mens 8400 oppnår hele 1266 som det laveste. (gjennomsnittet er 1456) Hvor mye dedikert ram er det på 8400 korte som ble brukt i testen, det er bare 128 på hp maskinen, men de fleste kortenene kommer med 256.

Lenke til kommentar

Sa han forbrukerombudet? Da hadde jeg glist i skjegget, forbrukerombudet har nemlig null og niks med dette å gjøre, de tar seg av markedsføringsloven og slikt.

 

Forbrukerrådet kan megle i saken, men de kan kun megle, ikke kreve noe. Du må ta saken gjennom forbrukerrådet og til forbrukertvistutvalget for å få en domsavgjørelse expert MÅ rette seg etter.

 

Men morsomt om han i expert virkelig ikke har oversikt.

Lenke til kommentar
GO7200 scorer 674 i 3dmark06, mens 8400 oppnår hele 1266 som det laveste. (gjennomsnittet er 1456) Hvor mye dedikert ram er det på 8400 korte som ble brukt i testen, det er bare 128 på hp maskinen, men de fleste kortenene kommer med 256.

9574358[/snapback]

Det står max 256 MB, så slik jeg forstår det er det testet med de forskjellige modellene.

 

Nå kjenner jo ikke jeg hele saken, men hvis den har vært inne 3 ganger før og hver reparasjon har tatt 3-4 uker, altså at maskinen har tilbrakt 25-30% av tiden du har eid den på et verksted så burde du jo få heve kjøpet, men som sagt butikken kan nekte hvis ikke en feil er vesentlig eller liknende og du må ta saken med forbrukerrådet/tvistutvalget og da tar saken fort noen måneder.

Det beste er jo å prøve og løse dette dere imellom.

Endret av datating
Lenke til kommentar

Hehe,

 

En butikksjef kan nok ta ting i retur uten å måtte få en dom på seg. Kan vurdere å ta en prat med en bekjent som sitter som kommunikasjonsdirektør i Expert, men egentlig unødvendig å bry han i slike saker.

 

Expert trenger vel ikke rette seg etter forbrukertvistutvalget heller. Om de vil kan denne saken ende i retten.

 

Ettersom det ikke er samme feil som har oppstått flere ganger kan du ikke benytte leddet som sier at kjøpet kan heves om samme feil oppstår for tredje gang.

Du må argumentere for at det er en vesentlig ulempe for deg å måtte unnvære maskinen. Om kjøpet kan heves vil jeg ikke bastant påstå. Butikken har gitt et tilbud som for meg virker bra. Kan også legge til at dersom ytterligere avhjelpsforsøk er fordelaktig ut fra et miljømessig perspektiv, kan selger få gjennomslag for dette i tvistnemd. Relativt fersk praksis, men en realitet i saker fremover.

Lenke til kommentar
Men ja, slik jeg ser det kan du kreve å heve kjøpet.

9574304[/snapback]

Siden det ikke samme feil 3 ganger, blir det egentlig et tolkningsspørsmål om hva en "vesentlig ulempe" er. Det finnes en mulighet butikk kan bruke for å "nekte" penger tilbake.

 

Forbrukerkjøpsloven §29

Retting og omlevering (avhjelp)

 

...

 

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

Siden forhandleren tilbyr omlevering til en ny maskin, betyr det nok at det er tilbudet produsenten har gitt. For forhandleren sin del vil det egentlig bli det samme skulle jeg tro. Om du får pengene tilbake kan de selge den nye maskinen som produsenten sender ut for å dekke opp det tapet.

 

Så her blir det egentlig et spørsmål om tolkninger og kranglevilje ;)

 

Du har fått tilbud om en maskin som er bedre enn den du har hatt, men om du insisterer på pengene tilbake må butikken ta stilling til det kravet på en profesjonell måte og ikke bare avvise deg med å henvise til at Forbrukerrådet "bestemmer". Særlig siden Forbrukerrådet ikke bestemmer noe som helst :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...