Kakebakelate Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Hei, jeg har levert inn en laptop som jeg kjøpte på expert i fjord. Nå er det 4 gang den må repareses og jeg velger å heve kjøpet. Men en kamerat av meg som har hevet kjøp av samme model av laptopen sier at man kun kan kjøpe noe fra den butikken. Alstå at man ikke får pengene tilbake, men et gavekort. Jeg mener at dette er feil. Har jeg rett? Mvh Runar. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Dersom kjøpet heves skal du ha pengene tilbake om du ønsker det. Forbrukerkjøpsloven kapittel 10 gir klare regler for hva som skal skje ved heving av kjøp. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 okei, det var det jeg trodde. Takker Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 du skal ha tilbake pengene du betalte for laptopen, samt rente fra kjøpsdato og til nå. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 (endret) det viste jeg ikke. Endret 20. september 2007 av Frangemann Lenke til kommentar
TEE Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 du skal ha tilbake pengene du betalte for laptopen, samt rente fra kjøpsdato og til nå. 9538021[/snapback] Om han skal ha renter, så vil det også bli trukket fra for bruksverdi av beløpet han betalte for maskinen. Til sammen vil (kjøpssum-bruksfradrag)+renter ende opp nesten på det samme som kjøpssum, så de fleste butikker velger å betale tilbake det som ble betalt for maskinen. Som du beskriver det skulle han hatt tilbake kjøpssum+renter, altså mer enn han betalte for maskinen som ny. Anbefaler deg å lese kapittel 10 i Forbrukerkjøpsloven før du svarer om det som står der. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 Okei, så det er sånn det er Lenke til kommentar
TEE Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Her er fasiten. http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#map010 Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Produsenten har skal vist svare på om spørsmålet om heving av kjøpet innen tirsdag den 23.09-07 klokken 2. Hva vil skje dersom de sier nei? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Produsenten har skal vist svare på om spørsmålet om heving av kjøpet innen tirsdag den 23.09-07 klokken 2. Hva vil skje dersom de sier nei? 9543643[/snapback] Da vil butikken sannsynligvis slå seg vrang, selv om hva produsenten mener ikke betyr et kvekk for deg. Du har rettigheter mot butikken, uansett hva produsenten og butikken krangler om. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Okei, tusen takk. begynnte å bli litt egenstelig. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Hvis det har vært 3 ganger med samme feil kan du kreve heving. Har det vært forskjellige feil har du egentlig ikke krav på noe annet enn at butikken skal fikse opp i feilen. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 okei. de i butikken sa at det var 4 ganger når det var forskjellige feil... Lenke til kommentar
Loko Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 okei. de i butikken sa at det var 4 ganger når det var forskjellige feil... 9552902[/snapback] Det er bare en bransjenorm som de fleste bransjer og butikker følger, men det betyr ikke at de er bundet av lovverket på 4. gangs feil. Lenke til kommentar
riroil Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Er det ikke 5 ganger ved forskjellige feil iflg loven? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Er det ikke 5 ganger ved forskjellige feil iflg loven? 9553815[/snapback] Nei. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Er det ikke 5 ganger ved forskjellige feil iflg loven? 9553815[/snapback] Det er ikke spesifisert antall feil i Forbrukerkjøpsloven. Det som står i §30, som er den butikken må forholde seg til er dette: Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Når du kommer til mellom 4-6 ganger som et produkt må inn til reparasjon begynner det å bli en vesentlig ulempe for forbrukeren, uansett om det er ulike feil hver gang. Produsenten har skal vist svare på om spørsmålet om heving av kjøpet innen tirsdag den 23.09-07 klokken 2. Hva vil skje dersom de sier nei? Dersom produsenten sier nei, vil sannsynligvis butikken prøve å si "nei, du fikk ikke heving" og legge all skyld på produsenten. Det du må huske på i så tilfelle er at ditt krav er mot butikken som selger, ikke mot produsenten. Hva produsenten og butikken har av diskusjoner er uvesentlig for din del. Du kjøpte produktet i butikken, så butikken er ansvarlig overfor deg. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 Er det ikke 5 ganger ved forskjellige feil iflg loven? 9553815[/snapback] Det er ikke spesifisert antall feil i Forbrukerkjøpsloven. Det som står i §30, som er den butikken må forholde seg til er dette: Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Når du kommer til mellom 4-6 ganger som et produkt må inn til reparasjon begynner det å bli en vesentlig ulempe for forbrukeren, uansett om det er ulike feil hver gang. Produsenten har skal vist svare på om spørsmålet om heving av kjøpet innen tirsdag den 23.09-07 klokken 2. Hva vil skje dersom de sier nei? Dersom produsenten sier nei, vil sannsynligvis butikken prøve å si "nei, du fikk ikke heving" og legge all skyld på produsenten. Det du må huske på i så tilfelle er at ditt krav er mot butikken som selger, ikke mot produsenten. Hva produsenten og butikken har av diskusjoner er uvesentlig for din del. Du kjøpte produktet i butikken, så butikken er ansvarlig overfor deg. 9554872[/snapback] Så det jeg skal gjør da er fortsatt kreve å få hevet kjøpet på grunn av at alle reprasjonene begynner å bli en vesentlig ulempe for meg, noe som er sant? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Men man får neppe medhold og må gå rettens vei hvis man skal lykkes. Hvis ikke reparasjonene (les: flere av dem) har tatt utrolig lang tid (3-4 uker +) er det nok ikke sikkert du får medhold der heller. Har du i tillegg fått lånemaskin, eller du har ikke spurt om det, så stiller du enda svakere. Hvis det er en vesentlig ulempe ville jo de fleste ha spurt om dette, right? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå