Gå til innhold

heving av kjøp, nekte pengene tilbake?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har levert inn en laptop som jeg kjøpte på expert i fjord. Nå er det 4 gang den må repareses og jeg velger å heve kjøpet. Men en kamerat av meg som har hevet kjøp av samme model av laptopen sier at man kun kan kjøpe noe fra den butikken. Alstå at man ikke får pengene tilbake, men et gavekort. Jeg mener at dette er feil. Har jeg rett?

Mvh Runar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
du skal ha tilbake pengene du betalte for laptopen, samt rente fra kjøpsdato og til nå.

9538021[/snapback]

Om han skal ha renter, så vil det også bli trukket fra for bruksverdi av beløpet han betalte for maskinen. Til sammen vil (kjøpssum-bruksfradrag)+renter ende opp nesten på det samme som kjøpssum, så de fleste butikker velger å betale tilbake det som ble betalt for maskinen.

Som du beskriver det skulle han hatt tilbake kjøpssum+renter, altså mer enn han betalte for maskinen som ny. Anbefaler deg å lese kapittel 10 i Forbrukerkjøpsloven før du svarer om det som står der.

Lenke til kommentar
Produsenten har skal vist svare på om spørsmålet om heving av kjøpet innen  tirsdag den 23.09-07 klokken 2. Hva vil skje dersom de sier nei?

9543643[/snapback]

Da vil butikken sannsynligvis slå seg vrang, selv om hva produsenten mener ikke betyr et kvekk for deg. Du har rettigheter mot butikken, uansett hva produsenten og butikken krangler om.

Lenke til kommentar
Er det ikke 5 ganger ved forskjellige feil iflg loven?

9553815[/snapback]

Det er ikke spesifisert antall feil i Forbrukerkjøpsloven. Det som står i §30, som er den butikken må forholde seg til er dette:

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Når du kommer til mellom 4-6 ganger som et produkt må inn til reparasjon begynner det å bli en vesentlig ulempe for forbrukeren, uansett om det er ulike feil hver gang.

Produsenten har skal vist svare på om spørsmålet om heving av kjøpet innen tirsdag den 23.09-07 klokken 2. Hva vil skje dersom de sier nei?

Dersom produsenten sier nei, vil sannsynligvis butikken prøve å si "nei, du fikk ikke heving" og legge all skyld på produsenten. Det du må huske på i så tilfelle er at ditt krav er mot butikken som selger, ikke mot produsenten. Hva produsenten og butikken har av diskusjoner er uvesentlig for din del. Du kjøpte produktet i butikken, så butikken er ansvarlig overfor deg.

Lenke til kommentar
Er det ikke 5 ganger ved forskjellige feil iflg loven?

9553815[/snapback]

Det er ikke spesifisert antall feil i Forbrukerkjøpsloven. Det som står i §30, som er den butikken må forholde seg til er dette:

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Når du kommer til mellom 4-6 ganger som et produkt må inn til reparasjon begynner det å bli en vesentlig ulempe for forbrukeren, uansett om det er ulike feil hver gang.

Produsenten har skal vist svare på om spørsmålet om heving av kjøpet innen tirsdag den 23.09-07 klokken 2. Hva vil skje dersom de sier nei?

Dersom produsenten sier nei, vil sannsynligvis butikken prøve å si "nei, du fikk ikke heving" og legge all skyld på produsenten. Det du må huske på i så tilfelle er at ditt krav er mot butikken som selger, ikke mot produsenten. Hva produsenten og butikken har av diskusjoner er uvesentlig for din del. Du kjøpte produktet i butikken, så butikken er ansvarlig overfor deg.

9554872[/snapback]

Så det jeg skal gjør da er fortsatt kreve å få hevet kjøpet på grunn av at alle reprasjonene begynner å bli en vesentlig ulempe for meg, noe som er sant?

Lenke til kommentar

Men man får neppe medhold og må gå rettens vei hvis man skal lykkes.

Hvis ikke reparasjonene (les: flere av dem) har tatt utrolig lang tid (3-4 uker +) er det nok ikke sikkert du får medhold der heller.

Har du i tillegg fått lånemaskin, eller du har ikke spurt om det, så stiller du enda svakere. Hvis det er en vesentlig ulempe ville jo de fleste ha spurt om dette, right?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...