Bone Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Heisann! Hjelper en kamerat (som nevnt i en annen post), med å sette opp et trådløst nettverk (over telefon). Han har følgende: Dlink DI-524 (router), Integrert trådløst nettverk -forbindelse med sin bærbare (vet ikke helt hva) ISP fra GET med kabel (sånn "kabel -antenne" -sak mellom modem og router/pc). Vet ikke mer enn dette.. Vi får det aller meste til å fungere, bortsett fra å komme online.. Dvs; Signalstyrke er "utmerket" og koblet til, til den-og-den hastigheten, osv, osv.. Men, når han skal inn på f.eks vg.no, eller noe, så får han opp "denne siden kan ikke vises", etc.. Hva har vi gjort galt? Følgende har vi skrevet inn (tatt litt utifra manualen) SSID, Channel, WEP -kryptering, osv.. (alt dette fungerer tydeligvis, siden han får forbindelse med routern). Vi har nå valgt PPPoE (prøvde med Dynamic IP address først: ingenting på hostname). På PPPoE så står det ingenting på password, men prikker på password.. Selv er han usikker på om han har noe password/username hos GET (han sier nå at han "bare plugger inn" -har gjort før). Noen som har kjennskap til hvordan dette fungerer med GET? Connection -mode er "Always On".. Dette er vel stort sett det vi har "rørt", resten står vel som default.. Håper noen kan hjelpe! Takker så meget!! Lenke til kommentar
ceidsaune Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Har dere passet på at trådløs routeren ikke deler ut ip adresser i samme range som get routeren? Lenke til kommentar
Bone Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 Nåh.. hmm... Nei!? Er GET -modemet en liten router, også? Hvordan forandrer man settings på den da? Takker Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Sett opp routeren med dynamisk adresse (DHCP). Slå av modem + router og slå de på igjen etter ett minutt. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 (endret) Sett opp routeren med dynamisk adresse (DHCP).Slå av modem + router og slå de på igjen etter ett minutt. 9538257[/snapback] Det har vi prøvd! ..bare at vi "slo til" med 5 minutter.. Det var etter det ikke fungerte, vi prøvde PPPoE .. EDIT: Skal man eventuelt ha noen spesiell setting på; "Home / DHCP" -alt sto vel på default der, regner jeg med.. Endret 20. september 2007 av Bone Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Jeg har vært borti samma problemet før, og har kanskje løsningen. Problemet med GET er at dersom du har en av de billigste linjene deres så har du bare tilgang på EN ip adresse. Greit nok at et ruter deler ut IP adresser, men GET sitt nett er satt opp slik at uansett om du kobler gjennom ruter så vil den maskina som hadde IP adressen før du satt opp ruteren fortsatt ha denne. Det du kan prøve står beskrevet i denne tråden, men jeg kan gi en kort forklaring her: 1. frigi IP adressen fra maskina du sitter på (dersom du har public IP på den da) 2. Dra ut kontakta på GET modemet (dette er IKKE en ruter. Get deler ikke ut rutere) 3. Koble deg til ruteren fra en maskin og sett denne opp med ønskede innstillinger. 4. KLON macadressen fra maskina over på ruteren (en egen innstilling i ruteren ett eller annet sted. Vet at di-524 har denne da jeg har satt den opp selv for en kamerat) Ved å klone så vil ruteren få den tildelte IP adressen fra GET og kan fordele lokaladresser videre. 5. Koble i strømmen til GET ruteren igjen og vent til den er ferdig med å synke etc.. 6. Surf på nett Get bruker ikke PPPoE eller noe slikt (hvertfall ikke hos foreldrene mine (ref: tråden jeg linket til)). Husk forøvrig at det er fult mulig å være tilkoblet en trådløs ruter, og ha topp signalstyrke osv, selv om ruteren ikke er koblet til internett. Håper det fikser problemet Lenke til kommentar
Bone Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 Jeg har vært borti samma problemet før, og har kanskje løsningen. Problemet med GET er at dersom du har en av de billigste linjene deres så har du bare tilgang på EN ip adresse. Greit nok at et ruter deler ut IP adresser, men GET sitt nett er satt opp slik at uansett om du kobler gjennom ruter så vil den maskina som hadde IP adressen før du satt opp ruteren fortsatt ha denne. Det du kan prøve står beskrevet i denne tråden, men jeg kan gi en kort forklaring her: 1. frigi IP adressen fra maskina du sitter på (dersom du har public IP på den da) Du tenker på CMD -> ipconfig /release ? 2. Dra ut kontakta på GET modemet (dette er IKKE en ruter. Get deler ikke ut rutere) Check.. 3. Koble deg til ruteren fra en maskin og sett denne opp med ønskede innstillinger. Check.. 4. KLON macadressen fra maskina over på ruteren (en egen innstilling i ruteren ett eller annet sted. Vet at di-524 har denne da jeg har satt den opp selv for en kamerat) Ved å klone så vil ruteren få den tildelte IP adressen fra GET og kan fordele lokaladresser videre. Nåh.. hmm.. Hvor fant jeg mac-adressa, igjen!? (han kjører XP) Nå har vi funnet den, så skal jeg skrive SAMME mac-adresse i HOME -> WAN -> MAC Address? (og fortsatt ingenting i Hostname!?) 5. Koble i strømmen til GET ruteren igjen og vent til den er ferdig med å synke etc.. 6. Surf på nett Får håpe det! Get bruker ikke PPPoE eller noe slikt (hvertfall ikke hos foreldrene mine (ref: tråden jeg linket til)). Ah.. okei, så den saken er helt utelukket!? Husk forøvrig at det er fult mulig å være tilkoblet en trådløs ruter, og ha topp signalstyrke osv, selv om ruteren ikke er koblet til internett. Det vet jeg, men det utelukket mulige "feilkilder".. Håper det fikser problemet 9538456[/snapback] Håper jammen meg jeg også.. Takker for svar! Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Frigi ipadresse: cmd -> ipconfig /release Mac adresse: ipconfig /all .. Dersom du kjører den wizard saken som ligger inne (resett ruteren og sett opp på nytt med wizard) så kommer det et valg hvor du kan klone macadressen, om jeg ikke husker feil. Dette gjør du da mens du har tatt strømmen på GET boksen. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 (endret) Jeg vil tippe at problemet er at du har kontakt mellom PC-en og den trådløse ruteren, men ikke mellom trådløs-ruter og rutermodem fra GET. Det kan du jo i såfall sjekke relativt enkelt via web-grensesnittene på de to ruterene, eller i det hele tatt prøve å pinge IP adressene til ruterene. -Stigma Endret 20. september 2007 av Stigma Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 "Problemet" er i all hovedsak akkurat det Nero beskriver. Get har autensiert modemet med PCens MAC-adresse. Når ruteren kobles på, ser Get-modemet en annen Mac-adresse, og vil ikke godta autensiering av linjen fra Get. Ved å klone PCens MAC-adresse på ruteren, skjønner ikke Get-modemet og Get at det er noe mer enn den første PC-en koblet på, da modemet bare ser én MAC-adresse. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 Dette er litt rart.. Nå har jeg snakket med kameraten.. Når strømmen er dratt ut av modemet, så får han "siden kan ikke vises", når han velger innstillinger på 191.168.0.1 ..(eller hva hans korrekte hjemmeadresse var igjen).. Skal DET ha noe å si da?? Lenke til kommentar
Bone Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 (endret) Bare for å ta dette med teskje.. Følgende skjer: Tilkobling: Modem fra GET Router Kabel til PC Start opp.. CMD -> ipconfig /release Ut med strømkabel til MODEM Inn på 192.168.0.1 Så enten Setup Wizard, eller manuelt: HOME->WAN: Dynamic IP address, + "Copy MAC Address". Inn med strømkabel til MODEM Vente.. Ut med kabel.. That's it!? Ikke noe restart av noe slag? Han har lagt seg nå, så jeg må uansett ta det mer i morgen.. Takker igjen Endret 20. september 2007 av Bone Lenke til kommentar
krolf Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Denne tåden må jeg følge med på. Har en bekjent av meg med samme problem. Dro til han med friskt mot og mente at det ikke var noe problem. Skal si jeg måtte bite i det sure eplet etter hvert... Har gjort akkurat det samme som folk har foreslått, men det fungerer ikke. Hvis noen får det til gi gjerne en tilbakemelding i tråden. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 (endret) Problemet med kabeltv-ISP er at de låser macadresse og ipadresse. Det betyr at du kan få trøbbel ved bytte mellom PC og ny router eller fra gammel til ny router. Først kan man prøve å logge inn på routeren. Kommer man inn på webinterface så er tilkobling fra PC til router OK. Deretter kan man sjekke at routeren henter ipadresse automatisk i internettporten (WAN). Får man ikke internett nå er det som regel problemer med låst macadresse. Det løses som regel ved å la modemet og routeren stå av en liten stund. Alternativt kan man klone computerens macadresse (i routeren) om PC fungerte mot nettet tidligere. Sjekk også at DNS er korrekt om du har satt IP manuelt. EDIT: Jeg rotet bort mye tid hos en kompis. Skulle koble opp hans nye router og fikk det ikke til. Det er da man lurer på om man egentlig kan noe om dette her Problemet var selvsagt låst mac... Endret 20. september 2007 av la7dfa-com Lenke til kommentar
Bone Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 hmm.. Så hvis min kamerat bare går inn på routeren, kloner MAC -adressa (er forresten PC-en MAC adresse konstant?), slår så av modem og router og PC en 5 minutters tid.. før man SÅ slår på modem igjen.. venter til den har "blinka ferdig", SÅ router, SÅ PC.. Vil det DA fungere? Uten av man trenger å gå veien via ipconfig /release og sånn? Blir mye frem og tilbake dette.. Men, han nevnte noe om "mediumet ikke tilkoblet", eller noe i den duren når han skrev inn "ipconfig /release" ..nå husker jeg ikke helt, og han sover.. (tenkte bare så vi slapp den "usikre" delen igjen).. Takker Krolf: Hadde du prøvd dette med MAC -adresse også? Og det virka ikke? Lenke til kommentar
krolf Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Jeg har prøvd å clone mac adresse. Samt å la modem være avslått i ti minutter. Prøvde så uten mac adresse. Men kom aldri på nett. Tror jeg prøvde forskjellige fremgangsmåter i flere timer, men ingenting fungerte... Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 hva mener du med at du prøvde UTEN mac adresse ?? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Så hvis min kamerat bare går inn på routeren, kloner MAC -adressa (er forresten PC-en MAC adresse konstant?), slår så av modem og router og PC en 5 minutters tid.. før man SÅ slår på modem igjen.. venter til den har "blinka ferdig", SÅ router, SÅ PC.. Vil det DA fungere? Uten av man trenger å gå veien via ipconfig /release og sånn? 9539776[/snapback] Hvis problemet er at IP er låst til en macadressen er det bare å klone den og restarte utstyret (behøver ikke vente). Du kan jo få han til å prøve med PC direkte i modem først. Får han kontakt der, så er det enten macadressen eller innstillingene på WAN (internettporten på router) som er feil. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 Han har hatt kontakt hele tiden, før vi prøvde oss med routern.. dvs at kabelen har gått direkte i modemet fra GET.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå