toazty Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 men uansett.. det e fett i bacon.. du trenge kje noe fett i pannå eller grillen for å steika d... du trenge egentlig ikkje noe fett i pannå eller på grillen .. i alle fall ikkje når du ska steika noe med fett i ... fett e d fysta som komme ut av tingene du steike .. hvis du steike ris , poteters, grønnsaker så trenge du fett.. men hvis du steike kjøtt e d ubrukeligt med fett... men det finnes jo alltid et par små unntak.. men med bacon trenge du ieallefall ikkje fett... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Magert kjøtt fungerer meget dårlig å steike uten fett. Lenke til kommentar
samebob Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Olivenolje gir jo dårlig smak på mat i min mening. Smør/margarin funker til det meste. Og solsikkeolje er najs btw, når jeg steker bacon på teflon panne da trenger jeg ikke noe fett, men på jernpanne da trenger jeg litt bare for å få spredd varmen in i baconet fortere. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 At olivenolje ikke kan brukes til steking er TULL. Men det er stor forskjell på oljene, og i tillegg kvaliteten på de. Rapsolje og solsikkeolje er jo som de fleste påpeker her, også bra. Det å steike flesk/bacon i smør/olje er smør på flesk, totalt unødvendig (og derav uttrykket). Lenke til kommentar
toazty Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 ingen som sier at enn IKKE kan steke med olivenolje.. men hvis du skal ha høy varme i stekepanna, som f.eks. til woking ol , så svir du oljen, fordi olivenolje ikke tåler så høy varme som raps og solsikke olje... Lenke til kommentar
Mizzie Skrevet 4. februar 2015 Del Skrevet 4. februar 2015 Her opplever jeg at de fleste bare kommer med vill gjetning. Jeg steker egg, middels temp 7+, og bestandig i smør. Og det spruter slik at det er ekkelt å steke eggene. Det gjør faktisk vondt å bli truffet av fettet som spruter overalt. Har tenkt litt på dette og funderer på om det kan ha noe med temperatur på egget? Smøret jeg brukte var romtemperert... Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 8. februar 2015 Del Skrevet 8. februar 2015 Interessant. Både det faktum at folk sliter med å steke speilegg og at noen svarer i en åtte gammel tråd. 1 Lenke til kommentar
( ) Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Zombie-tråden... He's dead, but he won't lie down... ;-) Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Her opplever jeg at de fleste bare kommer med vill gjetning. Jeg steker egg, middels temp 7+, og bestandig i smør. Og det spruter slik at det er ekkelt å steke eggene. Det gjør faktisk vondt å bli truffet av fettet som spruter overalt. Har tenkt litt på dette og funderer på om det kan ha noe med temperatur på egget? Smøret jeg brukte var romtemperert... I`m back Hvis det er speilegg du steiker, så burde du bruke teflon/nonstickpanne. Har prøvd lenge å steike egg i jernpanne og det er omtrent håpløst. Bruk litt rapsolje og litt smør, og ikke for høy varme. Pass på å legg ut egg du skal bruke om morgenen, om kvelden, så de er romtemperérte og dermed tar kortere tid å steike, og lettere å steike jevnt. Hvis du skal lage eggehakk, så blir det lettere. Litt rapsolje og smør, eller bare meierismør (bruker bare meierismør jeg, melange er jo en viss % meierismør og en viss % planteolje likevel), varm panne (ikke for varm), knekk i egg og mix sammen til passelig delikat og bløt konsistens. Vent med å salte og pepre til du har lagt massen på brødskiva (gjerne med tunfisk i olje fra Eldorado, først hakket). Noe som ikke er nevnt i tråden er at for at en jernpanne skal bli noe á la non-stick, så må den vedlikeholdes riktig. Den må av og til varmes over en tid med salt for å renses, og den må smøres grundig med olje. Hvis jeg gjør det, så merker jeg at den er lettere å steike ting i. Det er ikke nok med bare vanlig bruk av olje, man vasker panna etterpå og da vasker man ut en del av oljen. Men det ligger rester igjen. Derfor må den renses og smøres med ikke så altfor jevne mellomrom. Dette er et styr. Jeg liker jernpanner, men bruker dem mest til spesifikke jobber, som når jeg skal steike kjøtt på høy varme. For å gjøre det riktig anbefaler jeg å google det. Lenge siden jeg gjorde det. Anbefaler å kjøpe en fin liten nonstickpanne på enten jernia eller clas ohlson til ca 70 kr. Geniale å steike egg i, rask å varme, lett å vaske. Jeg bruker kun meierismør til å steike egg i ^^ Steiker brødskivene 10-15 sekunder i litt smør først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå