Morten65 Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Hei Jeg lurer på om noen kunne tipse meg om et bra macro objektiv, for å ta flotte bilder av insekter og blomster. Jeg har et Canon eos 400D kamera. Har tittet litt på Sigma 105mm og 150mm f2,8. Er det noen som har erfaringer med disse objektivene. Håper noen kunne hjelpe meg litt. Lenke til kommentar
graylady Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 HeiJeg lurer på om noen kunne tipse meg om et bra macro objektiv, for å ta flotte bilder av insekter og blomster. Jeg har et Canon eos 400D kamera. Har tittet litt på Sigma 105mm og 150mm f2,8. Er det noen som har erfaringer med disse objektivene. Håper noen kunne hjelpe meg litt. 9537526[/snapback] Lurer akkurat på det samme til samme kamera, har sett litt på Tamron Af sp 90mm? Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 "Alle" dedikerte makro objektiv fra kameraprodusentene, Tamron og Sigma er bra. Det du må tenke på er: Brennvidde 60, 90/105, 150, 180 eller 200 mm Lang brennvidde gir god arbeidsavstand til innsektsfotografering men de er tyngre og brukes normalt med stativ. Stativfeste Finnes vanligvis på 150 mm og lengre og gjør det enkelt å endre kameraet fra portrett til landskap format. Autofokus - Ikke nødvendig for typisk makro bruk, men svært praktisk hvis objektivet også skal brukes til normalt bruk. Jeg er svært fornøyd med Sigma 180 mm. (Kjøpt før 150 mm kom på markedet). Lenke til kommentar
BlueJet Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Til 400D vil jeg anbefale Canons egen 60mm EF-S. Det er flere gode grunner til å velge dette objektivet: 1. Det er det eneste som er tilpasset APS-C sensoren. Dette gir et mindre og lettere objektiv. 2. Det har ring USM og full time manual fokusering, samt 100% intern fokusering, en stor fordel ved macrofoto da du ofte vil jobbe med både AF og MF. Verken Tamron, Tokina eller Sigma 105mm har dette, der må du skifte fokusmetode hele tiden og frontelementene beveger seg mye ut og inn under fokusering. Mye mindre elegant teknologisk sett. 3. Det er mye billigere og lettere enn toppmodellene Canon 100mm og Sigma 150mm. 4. Det er optisk fullt på høyde med Canon 100mm og Sigma 150mm. 5. 60mm på APS-C gir deg omtrent samme working distance som 100mm på 35mm, så du burde ikke ha noen problemer med avstanden til motivet med mindre du har svært spesielle behov. Her er et bilde av Canons Macro-alternativer. Fremstår vel ganske klart hvilket som er mest praktisk å bære rundt på. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Til 400D vil jeg anbefale Canons egen 60mm EF-S. Det er flere gode grunner til å velge dette objektivet: 1. Det er det eneste som er tilpasset APS-C sensoren. Dette gir et mindre og lettere objektiv. 2. Det har ring USM og full time manual fokusering, samt 100% intern fokusering, en stor fordel ved macrofoto da du ofte vil jobbe med både AF og MF. Verken Tamron, Tokina eller Sigma 105mm har dette, der må du skifte fokusmetode hele tiden og frontelementene beveger seg mye ut og inn under fokusering. Mye mindre elegant teknologisk sett. 3. Det er mye billigere og lettere enn toppmodellene Canon 100mm og Sigma 150mm. 4. Det er optisk fullt på høyde med Canon 100mm og Sigma 150mm. 5. 60mm på APS-C gir deg omtrent samme working distance som 100mm på 35mm, så du burde ikke ha noen problemer med avstanden til motivet med mindre du har svært spesielle behov. Her er et bilde av Canons Macro-alternativer. Fremstår vel ganske klart hvilket som er mest praktisk å bære rundt på. 9539393[/snapback] Men alt for kort for insekter... Har selv en Sigma 105, som er minimum ved insektfoto og er strålende fornøyd. Har også teste Canon 100. Denne her en noe bedre fokus men ellers er de stor set like gode og Canon koster betydelig mer en Sigma. Hvis du beveger deg over på 150 mm brennvidde snevrer du inn bruksområdet ditt ganske mye og da bør du være sikker på at du vil satse på f.eks insekt foto. Jeg ville helle kjøpt en Sigma105 + en telekonverter f.eks Kenko 1.4 hvis du ønsker mer brennvidde i spesielle situasjoner. Har selv erfaring med deg det funker bra. Lenke til kommentar
Morten65 Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Takk for alle fine svar jeg har fått, men jeg er vel ikke helt sikker enda på hva jeg skal kjøpe. Jeg har også kikket litt på 60mm til canon, men er litt usikker pga av avstanden til feks insekter. Skjønner at det er mye mindre vekt å dra på med et sånt objektiv, men det er avstanden som jeg er bekymret over. Er det noen flere av dere som har erfaring med canon sin 60mm til insektfotografering? Lenke til kommentar
svenni84 Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Hei Jeg har store (men trege) planer om å skaffe meg 60mm. Her er tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=801483&st=40 I ene lenken er det et nydelig sommerfuglbilde, så det går an i alle fall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå