Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvite mark i rumpa?!


Gjest -guttmedmark-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hvis dette er sånne små marker (enterobius vermicularis) som barn kan ha tror jeg egentlig ikke de gjør noe spesielt annet enn å irritere.

De legger eggene sine rundt tarmåpningen og så krøller de på seg slik at det klør. Hvis du (i søvne) klør og senere tar hånda til/i munnen kommer nye egg ned i tarmsystemet.

 

Får å bli kvitt disse kan man gå til lege og få en ormekur.

Et fungerende kjerringråd er løk. Spis masse løk, gjerne (helst) rå. Dette gjør det ganske utrivelig for småtassene.

 

Ta på deg en strømpebukse (superundertøy) når du legger deg så får du ikke direkte adgang til godsakene når du sover...

 

Behandling av hele familien kan være nødvendig...

 

Noen nyttige linker:

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=380825

http://www.doktoronline.no/lex/m/barneorm.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Enterobius_vermicularis

http://images.google.no/images?hl=nn&q=ent...ts%C3%B8k&gbv=2

9577622[/snapback]

Dette har du vært borti før xD

 

OT: Ja dra til legen istedenfor reseptfritt.

9579131[/snapback]

 

Hvem har vel ikke det. :D

Jeg var liten og turte ikke si det til mamma. Men jeg overhørte en samtale mødrene i mellom, de diskuterte barnesykdommer og slikt mødre er opptatte av. Der hørte jeg at løk var tingen mot mark. Jeg gikk rett i kjøleskapet og jafsa i meg en halv løk. (I alle fall så mye jeg orka).

la meg om kvelden og var bestemt på ikke å klø. Har ikke sett snurten av krypa sia...

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Hvem har vel ikke det. :D

Jeg var liten og turte ikke si det til mamma. Men jeg overhørte en samtale mødrene i mellom, de diskuterte barnesykdommer og slikt mødre er opptatte av. Der hørte jeg at løk var tingen mot mark. Jeg gikk rett i kjøleskapet og jafsa i meg en halv løk. (I alle fall så mye jeg orka).

la meg om kvelden og var bestemt på ikke å klø. Har ikke sett snurten av krypa sia...

 

hahaha:P Hadde det når jeg var liten jeg og. Jeg tok piller, og da forsvant de med en gang:P . Broren til en venn av meg hadde ett så alvorlig tilfelle av det at han måtte operere de bort.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Guest_en fyr_*

Det finnes en pille mot det, en pille kan drepe alle markene på en uke. selv har jeg det ganske ofte, og da hjelper det med en pille azz. (men for guds skyld ikke dyrepiller, men piller du får kjøpt på apoteket!!!!)

Lenke til kommentar

Gå på apoteket å kjøp en reseptfri ormekur, det er ikke vits å gå til legen om det skulle funke. Siden du er så feig, så si at du kjøper det for feig venn. Jeg kjøper glidemiddel på apoteket uten problemer, da kan du kjøpe ormekur uten problemer.

 

Til dere andre: Det med parasitt mark i snøen, det er bullshit med midre du spiser snø med bæsj i.

 

Det er stort sett to mark som er aktuelle, spolmark og barnemark. Begge tilhører rundmarkene og lever som parasitter i tarmen. Spolmarken kan bli rundt 10 cm og er i dag ikke så vanlig hos mennesker. Barnemarken er bare en centimeter eller mindre, og er veldig alminnelig - særlig hos barn (derav navnet). Eggene til begge er seiglivete og kan tåle tørke og til og med kortere opphold i sprit og formalin. Det er selvfølgelig en teoretisk sjanse for å få i seg egg av disse markene ved å spise snø som har vært i kontakt med eksrementer (f.eks. av hund). Men dette er temmelig usannsynlig. Derimot kan man få frostskader i munnen av å spise kald snø, og dette kan det sette seg betennelse i. Så marken er nok mest for å skremme unger fra å spise snø. Det er verdt å nevne at verken spolmark eller barmemark er farlige i Norge. De er bare ekle (hvis man da ikke synes de er interessante!).

 

Det fins mark som lever i snøen. Små rundmark som ikke er parasitter forekommer. dessuten kan meitemark forville seg opp på snøen under vårløsninga. Insektlarver, f.eks. av fluer og mygg, kan også forekomme.

 

Klaus

 

Klaus Høiland

Avdeling for botanikk og plantefysiologi

Biologisk institutt

P.b. 1045 Blindern

N-0316 Osl

Endret av Svedge
Lenke til kommentar
Det finnes en pille mot det, en pille kan drepe alle markene på en uke. selv har jeg det ganske ofte, og da hjelper det med en pille azz. (men for guds skyld ikke dyrepiller, men piller du får kjøpt på apoteket!!!!)

Ganske ofte? Høres ut som om du ikke er så veldig nøye med handvaskinga, skjerpings!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...