Gå til innhold

Apple MacBook erfaringer?

Supermann1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noko spesielt du ønskjer å vite?

Macbook fungerer bra til det formålet du er ute etter i alle fall.

9537367[/snapback]

Hehe, nei, er vel bare om det er en god maskin, med grei programvare som følger med.

Men ser at folk er veldig skeptiske her, og lurer på om noen har noen forslag til alternativer? Sånn jeg ser det så er tyngden og batterilevetiden på mac'en en stor fordel..

Lenke til kommentar

Mac er dyrt ja, jeg er enig i det. Men du kan i hvert fall kjøre alle OS på den, som Linux, XP og OS X. Vi bruker Mac på skolen, så dermed "må" jeg kjøpe en MacBook som jeg vil ha selv.

På OS X er det også null virus :) Har du lyst å spille starter du opp XP, om spillet går fint gjennom Wine i Ubuntu starter du opp Ubuntu (Tripple-Boot).

EDIT: OS X Leopard kommer også nå snart, ny versjon av OS X. Det er jo litt småspennende da.

Endret av Danny Boy
Lenke til kommentar
Hehe, nei, er vel bare om det er en god maskin, med grei programvare som følger med.

Det er ei god maskin. Eg er i alle fall godt fornøyd med Macbooken min. Personleg brukar eg knapt dei programme som følgjer med maskina, men du får no med dei vanlege tinga som er greit å ha. Sjølvsagt kan du og skaffe deg det meste du vil trenge av program frå andre utviklarar. Mange program du er kjent med på Windows er og laga til OSX, eller det er tilsvarande program.

Når det gjeld OSX ser ikkje eg på som eit argument for eller i mot kjøp av ein Macbook. Når det gjeld kva for eit OS du brukar blir det stort sett ein vanesak. Du får gjort det du treng i OSX, men det gjer du og i Windows eller til dømes OpenSuse.

Lenke til kommentar

Mac er overpriset. Til dels fin design, men vil du betale flere tusen kroner ekstra for dette?

Kjøpte en Acer-laptop for halvannen mnd. siden som jeg nå kjører OS X på relativt smertefritt bortsett fra at det ikke finnes driver til trådløskortet, så jeg måtte kjøpe en sånn USB-dings for å komme meg på nett. Klumpete og stygt? Ja, men jeg ofrer gjerne utseende for funksjon. Mistenker også at webcam og nettverkskort ikke funker, men dette har jeg ikke behov for. Har også Ubuntu på maskinen som hittil har vært det primære OS-et, noe jeg vil anbefale til generell bruk om du takler litt knoting.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har både en MacBook (den ekstra sexy svarte) og en Zepto Znote 6224, og jeg bruker nok MacBooken mellom 80 og 90 % av tida. Og det er ikke fordi det er noe galt med Zeptoen.

Jeg kjører kun OSX på min Mac, av plasshensyn. Men min erfaring er at det funker så greit med OSX og MacBook at det er kun i spesielle tilfeller at jeg tar fram Zeptoen.

Programmene jeg bruker på min MacBook er stort sett First Class, Office, Camino, VLC, Adobe CS3, iTunes, QuickTime Pro og iMovie.

Hadde jeg måttet velge, hadde jeg valgt MacBooken.

Lenke til kommentar

Jeg har gjennom mange år vært en aktiv windowsbruker, men endte i sommer på en macbook da jeg skulle oppgradere min laptop. Godt kjent med windows som jeg er, har jeg aldri hatt problemer med min windowsmaskin. Allikevel slår det meg hvor fokusert Apple er på at fokuset ikke skal være å få ting til å fungere, men å bruke maskinen til noe nyttig! Det er nettop dette som er kjekt med å ha en applemaskin med OS X. Du har et begrenset valg av hw, og et os som passer dette utvalget perfekt! Aldri noe krøll med drivere, oppdateringer e.l.

Allikevel er det en del programvare som ikke fungerer på en macbook med kun OS X. Spesiellt sær programvare som benyttes i undervisning har jeg hatt problem med å få installert gjennom CrosOver(winemulering)

Hardwaremessig er jeg strålende fornøyd med min bok. Detaljer som scrollmulighet ved å bruke to fingre på touchpadden, magsafe strømtilkobling, godt integrert webcam og en veldig god integrert mic gjør denne maskinen ypperlig for meg.

Lenke til kommentar
Er det noen som har noen erfaringer med Apple MacBook Core 2 Duo 2.16 GHz? 13tommeren.. Trenger en liten, kjekk laptop til student og media-bruk. Spiller overhodet ikke spill...

Noen som har noen synspunkter eller evt. alternativer? Hadde satt stor pris på hjelp!

9537047[/snapback]

Jeg har en MacBook Pro, men jobber med Apple, så vil si jeg har inngående kjennskap til både maskin- og programvare.

Den er hendig, den er liten, den er kraftig og perfekt til dine oppgaver, både til skole- og mediabruk.

Til skolebruk har du Microsoft Office for Mac 2008, som kommer i januar. Kjøper du Office 2004 nå, får du gratis opprgadering til 2008-versjonen, eventuelt kan du bruke Neo-office som er javabasert, eller OpenOffice som er basert på X11. Eneste forskjellen er at de benytter seg av 2 forskjellige "plattformer" ved bruk. Til medabruk, har du f.eks FrontRow, som brukes til avspilling av film, selvlagde videoer, bilder og musikk, et slags mediasenter. Funker like bra om du kobler den til en ekstern skjerm og. Litt sært er det klart med mini-dvi-utgang, men også veldig bra, ettersom du vil kunne få digitalt bilde hele veien, fra maskin til LCD-skjerm/TV, for å kunne se HD-film (f.eks).

Brukervennligheten er vanvittig mye bedre enn hos Microsoft, og det er mer logisk lagt opp. Riktignok min mening :thumbup:

Riktignok koster de noe mer enn tilsvarende PC-er med Vista o.l på, men byggekvaliteten er særdeles mye bedre, i alle fall fremstår den som mer ekslusiv enn andre. Og designmessig er de helt konge, og det er ingen som når opp, foruten Dell sin XPS m1330. Denne er forøvrig en god konkurrent både hardware- og designmessig :)

Finn frem til tråden om den, og les erfaringer. I mine øyne det eneste alternativet til MacBook!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...