Gå til innhold

Edit: Ytelse m. 3gb (XP 32-bit - "Bare" 3gb?)

¤vekst¤

Anbefalte innlegg

Du burde forresten tegnet den überl337 tegninga andre veien.

Sånn:

----------------------------------------------------|||||||||||||

Da blir det klart at den siste delen av adresser alltid reserveres, og gjør at det ikke kan utnyttes mer enn ca. 3 GB RAM.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du burde forresten tegnet den überl337 tegninga andre veien.

Sånn:

----------------------------------------------------|||||||||||||

Da blir det klart at den siste delen av adresser alltid reserveres, og gjør at det ikke kan utnyttes mer enn ca. 3 GB RAM.

9540708[/snapback]

Jeg tegnet inn | tegnet med filje først, for dette er et adresseområde som ALLTID blir brukt uavhengig av hvor mye minne (RAM) du har

Resten av adresseområdet "kan" brukes på RAM, men trenger ikke.

Så med 2 gb RAM kan det f.eks se slik ut.

||||||----------------------

:)

Setter du inn 3gb så trener du ikke tenke på noe som er nevnt i denne posten.

Men du får jo ikke kjørt dual chanel med 3 minnebrikker.

Woho.. mer forvirring :)

Endret av SuperFly
Lenke til kommentar
Setter du inn 3gb så trener du ikke tenke på noe som er nevnt i denne posten.

Men du får jo ikke kjørt dual chanel med 3 minnebrikker.

Woho.. mer forvirring :)

9540998[/snapback]

Han trenger ikke å ha 3 minnebrikker for å få 3GiB. Jeg har 3GiB og doble minnekanaler i mitt system:

Kanal A: 1GiB + 0,5 GiB

Kanal B: 1GiB + 0,5 GiB

Lenke til kommentar
Han trenger ikke å ha 3 minnebrikker for å få 3GiB. Jeg har 3GiB og doble minnekanaler i mitt system:

Kanal A: 1GiB + 0,5 GiB

Kanal B: 1GiB + 0,5 GiB

9541248[/snapback]

Jeg er klar over det. :) Det er erfor jeg sier at han ikke får det til med "3 minnebrikker" (ikke 3 GB)

Bare slik at han ikke går på en smell der, siden han ikke sier noe om dette.

Edit: Vet heller ikke hvor lurt det er med den konfigurasjonen med tanke på at paret ikke er matchet, og dermed like. Mange forskjellige meninger om hvor viktig dette faktisk er.

Endret av SuperFly
Lenke til kommentar
Støtter den siste der. Kravet for Dual Channel er vel parvis like store RAM-brikker. 2x1 GB + 2x512 MB går derfor bra.

9541637[/snapback]

Ja, jeg har jo 2x1 GB og 2x512 MB. Hva er dual channel? PC-en min vil vel behandle programmer og spill rimelig fort med 3 GB minne til sammen?

8800 GTS 640mb, XFX HK, 620W strøm, Q6600

Endret av AndySimmons
Lenke til kommentar
Ja, jeg har jo 2x1 GB og 2x512 MB. Hva er dual channel?

Doble minnekanaler, som det heter på norsk, er en teknikk som gjør at minnet kan gjøre flere aksesser per tidsenhet og ha høyere overføringshastighet enn enkle minnekanaler. Kanalene er ledningene på hovedkortet mellom minnekontrolleren og minnet. Et dobbelt sett med ledninger kalles doble minnekanaler. Sammenlign det gjerne med to harddisker i Raid0 eller en båt med to påhengsmotorer.

PC-en min vil vel behandle programmer og spill rimelig fort med 3 GB minne til sammen?

9542287[/snapback]

Mengden minne sier ikke noe om hastigheten, det sier bare noe om kapasiteten. Omtrent som en bil med 4 seter ikke nødvendigvis er dobbelt så rask som en bil med 2 seter. Men kapasiteten er viktig når man bruker svært mange eller kapasitetskrevende programmer på en gang. Omtrent som det er viktig med 4 seter om man skal frakte 4 personer. Bruker programmene mindre enn f.eks 1 GB så er resten overflødig og gir ingen nytte. Bruker programmene opp mot 3GB så vil det gi en stor ytelseøkning å ha 3GB fremfor f.eks 1GB. Akkurat som man med en bil med 2 seter blir nødt til å kjøre tre turer for å frakte 4 personer (deg + 3 til) fra A til B. En bil med 4 seter vil gjøre unna kjøringen langt kjappere fordi han ikke trenger å ta flere turer.

NB. Forklaringene er litt overforenklet og halter litt, men med en klype salt så skal de gi en ok pekepinn.

Lenke til kommentar
Ja, jeg har jo 2x1 GB og 2x512 MB. Hva er dual channel?

Doble minnekanaler, som det heter på norsk, er en teknikk som gjør at minnet kan gjøre flere aksesser per tidsenhet og ha høyere overføringshastighet enn enkle minnekanaler. Kanalene er ledningene på hovedkortet mellom minnekontrolleren og minnet. Et dobbelt sett med ledninger kalles doble minnekanaler. Sammenlign det gjerne med to harddisker i Raid0 eller en båt med to påhengsmotorer.

PC-en min vil vel behandle programmer og spill rimelig fort med 3 GB minne til sammen?

9542287[/snapback]

Mengden minne sier ikke noe om hastigheten, det sier bare noe om kapasiteten. Omtrent som en bil med 4 seter ikke nødvendigvis er dobbelt så rask som en bil med 2 seter. Men kapasiteten er viktig når man bruker svært mange eller kapasitetskrevende programmer på en gang. Omtrent som det er viktig med 4 seter om man skal frakte 4 personer. Bruker programmene mindre enn f.eks 1 GB så er resten overflødig og gir ingen nytte. Bruker programmene opp mot 3GB så vil det gi en stor ytelseøkning å ha 3GB fremfor f.eks 1GB. Akkurat som man med en bil med 2 seter blir nødt til å kjøre tre turer for å frakte 4 personer (deg + 3 til) fra A til B. En bil med 4 seter vil gjøre unna kjøringen langt kjappere fordi han ikke trenger å ta flere turer.

NB. Forklaringene er litt overforenklet og halter litt, men med en klype salt så skal de gi en ok pekepinn.

9542501[/snapback]

Jeg skjønner det med at jo flere programmer jo mer minne blir brukt, men om 3gb holder til mange programmer (5-10 halvtunge programmer) oppe på en gang, uten for mye hakking og etterslep... har slitt med det med eldre PC-er/laptoper.

F.eks photoshop cs3 og firefox med 5-10 tabs + musikkavspilling.

Lenke til kommentar

Med 3 GB går det uten problemer.. Regner med at det ikke hadde vært noe hakking med 1GB engang!

Jeg skjønner det med at jo flere programmer jo mer minne blir brukt, men om 3gb holder til mange programmer (5-10 halvtunge programmer) oppe på en gang, uten for mye hakking og etterslep... har slitt med det med eldre PC-er/laptoper.

Et "tungt" program kan bruke mye CPU-tid, men ta lite minne - og omvendt. Men 3 GB holder i dag for alt du trenger. Forresten så tror alle programmer i Windows det samme, ved standardinnstillinger, at den har 2 GB delt minne med alle programmer, og 2 GB eget minne. Dette gir Windows beskjed om uavhengig av hvor mye som faktisk er tilgjengelig..

Lenke til kommentar

9543357[/snapback]

Det gikk silkeglatt hos meg da jeg hadde 1GiB ram (Riktignok med bare ett stort jpg-bilde, noen få lag og noen få trinn historikk i Photoshop) Da brukte maskina rundt 700 MB.

9553775[/snapback]

Ok. En venn av meg har 1gb på sin laptop. Han har også vista. Vista tar sinnsykt mye av minne. Jeg skal love dere at den øaptopen gikk treigt. Programmer og spil bør komme opp meden gang. Loadingen bør gå fort. Installerte age of empires 1. Det gikk altfor sakte. Sammenlignet med en stasjonær som har 1gb minne og xp. Sistnevnte gikk veldig fort.

Endret av AndySimmons
Lenke til kommentar
<..>

9553775[/snapback]

Ok. En venn av meg har 1gb på sin laptop. Han har også vista.

9554234[/snapback]

Jeg har ikke sagt at jeg har Vista.

9554715[/snapback]

Nei, det var ikke sånn jeg mente det. Kameraten min har i tillegg vista, noe som tar stor plass... Det blir vel mer riktig å si.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...