Gå til innhold

Expert har TIDENES tilbud til deg!


Anbefalte innlegg

Støtter EvilEddie og "ler av" trådstarter med flere..:

Jeg er übernerd, ikke en "jeg tror jeg har peil" som mange bastante her, men jeg føler ikke behov for å "raljere" med "expert", elkjøp eller vanlige folk som ikke er så veldig interesserte i tekniske begreper.

Jeg er enig i at det går litt for stor sport i å latterliggjøre særlig Expert og Elkjøp på forumet her, men...

 

Vanlige "dødelige" som *bruker* "dataen" (som faktisk mange av dere som poster her sier) så er internminne det samme som "lagringsplass i dataen", dvs harddisken.
Jeg er ikke enig i at de fleste "dødelige" gjør dette. Min erfaring er at de fleste skiller rimelig godt mellomg "lagringsplass" og "internminne".

 

Så kan man lure på om dette er "expert" sin "skyld" eller om det faktisk er slik at "expert" bruker ord i annonsen som de vet "vanlige dødelige" kunder forstår.

Hvis Expert hadde brukt "lagringsplass" ville det ikke vært noen som kunne misforstå, så å bruke "internminne" om HD er misvisende, skaper misforståelser, og skaper problemer for de som faktisk vil bruke "internminne" om RAM, som jo er det korrekte.

 

Jeg ser absolutt ingen grunn til å bruke "internminne" om HD. Selv for en som ikke har noe peil på data, vil "lagringsplass" være et mer forståelig uttrykk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dere som henviser til fordumming/feil ordbruk bør kanskje heller tenke på at å "finne på" norske ord for tekniske termer kanskje er like mye med på å skape forvirring/feil bruk av ord.

RAM, HD, CPU, GPU...etc. er da helt greie ord? :D

9540893[/snapback]

De engelske forkortelsene er neppe så lett å holde styr på for hvermansen. Derfor er det ekstra viktig at vi bruker de norske ordene aktivt og bruker de konsekvent riktig. Kaller man ram for internminne i en annonse, og harddisk for internminne i en annen, og L2 cache for internminne i en tredje så er det ikke rart vanlige norske folk føler seg forvirret. De som har interesse for data vil dermed velge å bruke de engelske ordene og forkortelsene fremfor de norske fordi de norske bare er et kaotisk "babyspråk".

 

Da vil jeg bare komme med en liten oppfordring:

Bruk forståelige norske ord, men bruk de konsekvent riktig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vanlige "dødelige" som *bruker* "dataen" (som faktisk mange av dere som poster her sier) så er internminne det samme som "lagringsplass i dataen", dvs harddisken.

Jeg er ikke enig i at de fleste "dødelige" gjør dette. Min erfaring er at de fleste skiller rimelig godt mellomg "lagringsplass" og "internminne".

9540988[/snapback]

 

Da har vi ulik erfaring / ulik omgangskrets. :)

 

Poenget mitt, noe "friskt" formulert, er at jeg ikke er enig med flertallet mtp å slenge dr*** om ulike elkjeder/annonser disse har.

 

Hvem av dere krever at en bilselger skal kunne dokumentere svare på hvilken "map" som sitter i "chip" (CU)?

Timings for kamaksler (innsug/eksos), ventliløft, max.boost, modellnr for knock-sensor..osv?

Det er faktisk det nivået dere legger opp til at man skal dokumentere i en annonse for hardware.

(Selv om jeg personlig ville foretrukket at det var slik). :)

 

Det er derfor vi har fora som disse til å disktuere våre noe "sære" interesser. :D

Lenke til kommentar
Hehe.. vittig at "eksperten" påstår å ha 120GB ram i en helt vanlig bærbar PC. Det får meg til å minnes om reklamen for "CPU-holder for harddisk" i katalogen til en eller annen møbelkjede.

 

Jammen fant jeg ikke en CPU-holder nå også: :fun: Dette begynner å bli virkelig festlig. Her også og her og her.

9540674[/snapback]

Å kalle dette for en CPU holder har eksistert lenge. Jeg husker at denne termen ble brukt i møbelbransjen på 90 tallet.

Lenke til kommentar
...

Hvem av dere krever at en bilselger skal kunne dokumentere svare på hvilken "map" som sitter i "chip" (CU)?

Timings for kamaksler (innsug/eksos), ventliløft, max.boost, modellnr for knock-sensor..osv?

Det er faktisk det nivået dere legger opp til at man skal dokumentere i en annonse for hardware.

(Selv om jeg personlig ville foretrukket at det var slik). :)

...

9541341[/snapback]

 

 

Her er jeg ikke enig, selv om jeg forstår hvor du vil.

 

Man spør ikke selgeren på El-kjøp hvilket chipset hovedkortet har, hvilket chipset det trådløse nettverkskortet bruker osv.

 

Det er enkle spesifikasjoner som gjelder for PC - på samme måte som bil.

 

Jeg tenker i stilen hestekrefter, dreiemoment, antall dører, AC, 0-100, osv..

 

Like enkelt som harddisk, ram, CPU, skjermkort osv..

Man spør ikke etter hvilken fabrikant harddisken er eller hvor stor cachestørrelse harddisken/CPU har - for da er man nede på knocksensornivå ;)

 

I de fleste bilannonser ser man dessuten både hestekrefter, AC, til og med at CO2utslipp er nevnt. Mye mer spesifikt enn i PCannonser.

Lenke til kommentar
Hvem av dere krever at en bilselger skal kunne dokumentere svare på hvilken "map" som sitter i "chip" (CU)?

Timings for kamaksler (innsug/eksos), ventliløft, max.boost, modellnr for knock-sensor..osv?

Det er faktisk det nivået dere legger opp til at man skal dokumentere i en annonse for hardware.

(Selv om jeg personlig ville foretrukket at det var slik). :)

 

Det er derfor vi har fora som disse til å disktuere våre noe "sære" interesser. :D

9541341[/snapback]

Det blir jo som at vi krever at det blir oppgitt minnetimings, batchnummer osv, og det er det jo ingen som gjør. Likefullt, skal det oppgis bør det ikke brukes feil navn.

 

Det er som Simen sier, bruk enkle, norske utrykk, og bruk dem konsekvent. "Internminne" om lagringsplass er og blir feil.

Lenke til kommentar

Det er kanskje bare en bommert, men om de har vært fulltklar over det synes jeg heller de burde brukt et bedre ord.

Selv wiklet jeg nettop noe jeg trodde var tilnærmet ram, nemlig cache. Fikk ett slag i trynet der ja.
buffer, chache, ram.

Hadde jeg alikevell visst fullt ut betydningen av begrepene, ville jeg prøvd å brukt dem rett i strøst mulig grad =)

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Dere må forstå at folk flest ikke er så teknisk begavede innenfor data som den jevne Hardware.no-bruker. Begrepet "harddisk" oppfattes av mange som det vi kaller en stasjonær PC/desktop. For den jevne Expert/Elkjøp/Lefdal/Siba/Elprice/[sett inn navn på annen elekrobutikk her]-selger er det bedre å bruke begrepene lagringsminne/internminne som et beskrivende ord på hvor stor datalagringskapasitet en datamaskin har. Klart, RAM er jo vesentlig for datamaskinens ytelse, men da er nok begrep som f.eks. "arbeidsminne" heller å foretrekke.

 

Dette for å ikke distansere seg fra kunden til det punktet at et salg går tapt pga selger og kunde ikke er på samme nivå kommunikasjonsmessig  - kommunikasjon er alfa og omega i slike servicebaserte yrker. Hovedoppgaven til disse selgerne er å selge varer til "mannen i gata" og ikke "geeken/nerden/datageniet i gata", disse kjøper jo PC-er og annen hardware andre steder...

9537284[/snapback]

 

Jeg er enig med deg her, men hvorfor ikke bare begynne å bruke databegreper, dvs. RAM(gjerne ta med hastigheten og), harddisk, CPU etc. så lærer folk uttryjkkene, pluss det vil mest sannsynlig fungere. Alle shampo- og kremreklamene etc. gjør jo det med alle mulige stoffer som er inni der. Mange av disse er jo også "nyoppdaget" og har ikke engang et navn, så de eneste som vet det er i grunn de som lager reklamen. Men det selger jo allikevel, det høres bra ut med mange kompliserte navn.

Lenke til kommentar
Hvem av dere krever at en bilselger skal kunne dokumentere svare på hvilken "map" som sitter i "chip" (CU)?

Timings for kamaksler (innsug/eksos), ventliløft, max.boost, modellnr for knock-sensor..osv?

Det er faktisk det nivået dere legger opp til at man skal dokumentere i en annonse for hardware.

(Selv om jeg personlig ville foretrukket at det var slik). :)

 

Det er derfor vi har fora som disse til å disktuere våre noe "sære" interesser. :D

9541341[/snapback]

Vel, skal du ha en bilanalog til det som startet denne tråden blir der som en bilannonse som sier

 

Ny Audi A3, 102 liters motor, nå 246600,-

 

Ville den vært helt grei fordi mange ikke forstår seg helt på alle detaljer i motorer?

 

M:

 

(det er 102 hk på pt minste A4 med 1.3 l motor)

Lenke til kommentar

mysjkin: analogien din er riv ruskende gal. Både hestekrefter og liter er klare bekrep som har klare definisjoner og brukes deretter.

 

Begrepet internminne derimot har ikke en klar definisjon og brukes svært ulikt i ulike sammenhenger:

-Internminne på en PC betyr vanligvis RAM

-Internminne på en mobil betyr vanligvis internt flashminne ikke RAM

-Internminne på en PDA betyr vanligvis intern flashminne ikke RAM

-Internminne på et kamera betyr vanligvis internt flashminne ikke RAM

-Internminne på en mp3 spiller betyr vanligvis internt flashminne ikke RAM.

 

Å sammenligne et begrep som brukes forskjellig av ulike produsenter og ikke har noen klar definisjon, kan på ingen måte sammenlignes med begreper som har en klar og standardisert definisjon slik som hk og l.

Lenke til kommentar

Tja. Hva med en PVR boks? Har flere ganger hørt om PVR-bokser med internminne som refererer til lagringskapasitet. Og en PVR-boks er jo ikke noe annet enn en PC.

 

Uansett. Poenget mitt er ikke at det var rett å bruke begrepet internminne i dette tilfelle, men det var langt i fra en like grov feil som bilannonsefeilen du brukte som eksempel (og dermed blir den ikke relevant).

 

Dette er egentlig en liten fillefeil i forhold til det mange her vil gjøre det til. Og hvorfor? Sannsynligvis fordi det er gøy å kunne latterliggjøre et så stort firma som expert. Jeg skjønner rett og slett ikke hva som er "the big deal". Hvor mange her kan med hånden på hjertet si at de aldri har brukt dataterminologi feil? Ingen? Og om det er noen er jeg 100% sikker på at de lyver.

 

Et eksempel: Noen kaller en subrutine i perl en funksjon. Det er ikke direkte feil, men det er heller ikke rett. På nøyaktig samme måte som denne annonens ikke er direkte feil, men heller ikke rett. Men hvor mange hadde flirt av en perlguru som kalte en subrutine en funksjon?

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Tja. Hva med en PVR boks?

 

Si "PVR boks" til en expert kunde så regner jeg med at du for det meste møter et meget tomt blikk ;)

 

Poenget her er at Expert burde klare bedre enn dette. Som selger til forbrukermarkedet har de et ansvar for å formidle klart og tydelig hva de tilbyr. Den eneste akseptable måten å gjøre dette på er å bruke etablert terminologi (slik den er definert av språkrådet). Å finne på egne betydninger av ordene er ikke å ta ansvaret de har påtatt seg alvorlig. At begrepet brukes annerledes på andre produktgrupper har liten betydning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Poenget er her å latterliggjøre Expert, Elkjøp samt andre større elkjeder som selger "dataer".

Noen få av oss synes det er mer latterlig å opprette slike tråder/skrive glødende innlegg over hvor dumt det er å bruke ordet "internminne" om en HD.

Alle her skjønner hva annonsen sier.

De som ikke skjønner det vil heller ikke skjønne om det stod at "daten" hadde en 160GB HD.

For det eneste de bryr seg om er om "daten" virker.

Og de trenger hjelp til å starte den, bruke den, og ikke minst når de har rotet til "dataen".

Da er det mer viktig å "leke nerd". :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

De store elektrokjedene er generelt sett altfor dårlige på teknisk informasjon om pc-produktene de selger. Det er noe alle kan være enige om.

Eller er ikke den tekniske kunnskapen utenom elektrokjedene så mye å skryte av her i landet heller.

Husker jeg lo litt da jeg var på Binders sist og så et pcbord som reklamerte med "CPU-holder", men ut fra det dere skriver her er det visst vanlig...

 

Eller har jeg merket at mange litt eldre mennesker tror at det er kabinettet som er harddisken.

 

Og ett eksempel til fra jeg jobba med teknisk support:

Da jeg spurte kunden om lys og merke på modemet, fikk jeg som svar "Det lyser ett blått lys, og står Maxtor skrevet på det"

 

 

*sukk*

Endret av Bergtora
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...