Dark Archon Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Har noen et par eksempler på ord i nynorsk som kan erstatte "er"? Jeg sliter noe sinnsykt med dette i hver stil jeg lager(inkludert den jeg skriver nå), så litt hjelp ville vært fint . Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Kan du gi oss en eksempelsetning på hvor du vil at "er" skal byttes ut? "Bilen er grønn." Hvordan skal man bytte ut "er" med noe der, liksom? Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 For å erstatte ordet, må du mest sannsynlig omgjøre hele setningen. Det er viktig med et variert språk. Lenke til kommentar
Honey Badger Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 "Jeg er så glad i is." blir "Eg er så glad i is." på nynorsk, og det er ingenting i veien med språket der. Verbet "å være" bøyes til "er" i presens både på norsk bokmål og nynorsk. Du kan jo selvfølgelig si "Is er noko av det beste eg veit!", men det blir likevel vanskelig å utelate verbet i de fleste setninger. Hvis det er synonymer for "å være"/"er" på nynorsk du er ute etter, kan jeg bare si at det ikke er noen flere enn på bokmål. Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Litt OT, men jeg elsker dette programmet http://www.gjerrigknark.com/index.php?valg=detaljer&id=9083 Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Pleier ikke sånne programmer være helt ubrukelige når det gjelder grammatikk, da? Har i alle fall fått inntrykk av det på de forskjellige online-oversetterne jeg har prøvd. (Gidder ikke laste ned og prøve dette, kjører Linux). Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Pleier ikke sånne programmer være helt ubrukelige når det gjelder grammatikk, da? Har i alle fall fått inntrykk av det på de forskjellige online-oversetterne jeg har prøvd. (Gidder ikke laste ned og prøve dette, kjører Linux). 9558566[/snapback] Programmet anbefales ikke for de som ikke kan nynorsk, men hvis du veit litt og for eksempel lurer på hva "å svømme" er på nynorsk så kan du jo skrive det inn og få opp at det blir "å symje", men du bør virkelig ikke copypaste en bokmål-tekst inn og oversette og ikke se igjennom. Lenke til kommentar
Droideka Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Har noen et par eksempler på ord i nynorsk som kan erstatte "er"? Jeg sliter noe sinnsykt med dette i hver stil jeg lager(inkludert den jeg skriver nå), så litt hjelp ville vært fint . 9536775[/snapback] Flott om du kunne leggje fram nokre eksempel, då eg dessverre ikkje ser problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå