Gå til innhold

Muligens et stort problem med retur av skjerm


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et problem her, da det viser seg at min BenQ19" LCD-skjermen muligens er ødelagt, og jeg må enten bytte i ny eller få den reparert.

 

Skjermen er under 2 år gammel (kjøpt Mars 2005) så jeg antar at den går under vanlig garanti.

 

Problemet mitt starter først når jeg skal sende den i retur, da Efast har lagt ned ser det ut som. Jeg mangler kvittering (som jeg har klart å rote vekk, men har kontoutskrift fra banken på at jeg har kjøpt hos Efast.

 

Er det noen som vet hvor jeg henvender meg angående om og hvor jeg skal returnere denne skjermen?

 

*Håpe på noen raske svar*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, men hvis du sier at selgeren har gått konken siden du kjøpte så vet jeg ikke om du kommer noe vei med reklamasjonsrett. Reklamasjonsretten rettes jo mot selgeren av produktet, og hvis den foretningen ikke lenger eksisterer, så anntar jeg at det sansynligvis blir ditt tap. Jeg vet ihvertfall ikke hvem som skulle måtte ta over annsvaret for det, men det er ihvertfall ikke produsenten, da de ikke er bundet av norske lover.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
ja, men hvis du sier at selgeren har gått konken siden du kjøpte så vet jeg ikke om du kommer noe vei med reklamasjonsrett. Reklamasjonsretten rettes jo mot selgeren av produktet, og hvis den foretningen ikke lenger eksisterer, så anntar jeg at det sansynligvis blir ditt tap. Jeg vet ihvertfall ikke hvem som skulle måtte ta over annsvaret for det, men det er ihvertfall ikke produsenten, da de ikke er bundet av norske lover.

 

-Stigma

9538703[/snapback]

 

Har butikken gått konkurs kan man ta saken videre opp i hirarkiet til feks importør eller til slutt produsent

Lenke til kommentar
ja, men hvis du sier at selgeren har gått konken siden du kjøpte så vet jeg ikke om du kommer noe vei med reklamasjonsrett. Reklamasjonsretten rettes jo mot selgeren av produktet, og hvis den foretningen ikke lenger eksisterer, så anntar jeg at det sansynligvis blir ditt tap. Jeg vet ihvertfall ikke hvem som skulle måtte ta over annsvaret for det, men det er ihvertfall ikke produsenten, da de ikke er bundet av norske lover.

 

-Stigma

9538703[/snapback]

 

Har butikken gått konkurs kan man ta saken videre opp i hirarkiet til feks importør eller til slutt produsent

9539142[/snapback]

 

Hmm ja kanskje importøren, men jeg sliter litt med å se hvordan en utenlandsk produsent skal kunne være beholden til en særnorsk lov. Men altså, jeg vet ikke ;) jeg bare synes det høes merkelig ut om det er slik. Det er dog kjekt om forima konkurs ikke legger alt annsvaret igjen på kjøperen.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hadde akkurat samme problem som deg, hadde ikke kvittering (var omtrent like gammel).

Men jeg kontaktet Benq Norge (direkte) og de sendte meg en ny skjerm og der lå den en ferdig frankert postlapp, som jeg skulle sende den ødelagte skjermen i. Bare goodwill fra den kanten :)

Endret av 07hedhauma
Lenke til kommentar
ja, men hvis du sier at selgeren har gått konken siden du kjøpte så vet jeg ikke om du kommer noe vei med reklamasjonsrett. Reklamasjonsretten rettes jo mot selgeren av produktet, og hvis den foretningen ikke lenger eksisterer, så anntar jeg at det sansynligvis blir ditt tap. Jeg vet ihvertfall ikke hvem som skulle måtte ta over annsvaret for det, men det er ihvertfall ikke produsenten, da de ikke er bundet av norske lover.

 

-Stigma

9538703[/snapback]

 

D er slik at man kan selv velge hvem man vil rette sin reklamasjon til, uansett om det er selger eller importør. Dette kalles springende regress og er nedfelt i lovverket.

 

Eks. Du kjøper en skjerm av butikk B som går i stykker, da kan du rette ditt krav mot importøren av varen.

 

Trådstarter har uansett fem års reklamasjon på sine skjermer

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svarene her. Skal ringe BenQ nå i ettermiddag og se hvilken vei det bærer hen.

 

Er kanskje ikke verre enn at jeg kjøper ny skjerm, da jeg ser at frakt på en så tung vare (som jeg regner med jeg må dekke selv), fort ender opp med å koste nesten like mye som skjermen ny.

 

Hadde akkurat samme problem som deg, hadde ikke kvittering  (var omtrent like gammel).

Men jeg kontaktet Benq Norge (direkte) og de sendte meg en ny skjerm og der lå den en ferdig frankert postlapp, som jeg skulle sende den ødelagte skjermen i. Bare goodwill fra den kanten :)

9540422[/snapback]

Godt å se at BenQ er gode på kundeservice. Gir godt håp for min skjerm også :)
Lenke til kommentar
Jeg har et problem her, da det viser seg at min BenQ19" LCD-skjermen muligens er ødelagt, og jeg må enten bytte i ny eller få den reparert.

9536687[/snapback]

Hva legger du i "muligens er ødelagt"?

9541284[/snapback]

Hehe, har ikke fått oppdatert første posten skikkelig. Jeg var litt usikker i starten på om det var skjermen eller skjermkortet som gjorde at bildet ble sort hele tiden. Evt at skjermkortet hadde fått dårlig kontakt med kjøleren. Men så etterhvert (på 3 forskjellige maskiner) de samme symptomene, nemlig at skjermen blanker ut såfort man skrur på maskinen. Tankene jeg har gjort meg her har da også blitt veldig forsterket ettersom jeg leser om flere BenQ skjermer som hatt samme problem.

 

MEN! Skal enda sjekke for sikkerhet skyld med en annen CRT-skjerm før jeg sender noe inn, om symptomene enda kommer. Isåfall har jeg jo evt. påpekt skjermkortet som den skyldige. :)

 

Vi får vel se tenker jeg, selv om jeg er ganske sikker på at skjermen (BenQ'en) er den skyldige ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...